لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

احمدی‌نژاد: برای ادب‌ کردن غربی‌ها تا دو ماه دیگر مذاکره نمی‌کنیم


کنفرانس خبری روز دوشنبه در تهران
کنفرانس خبری روز دوشنبه در تهران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه اعلام کرد برای «ادب» کردن کشورهایی که به قطعنامه چهارم رای دادند، تا دو ماه دیگر با آنها درباره برنامه هسته‌ای مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

محمود احمدی‌نژاد که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود گفت: «چون بی‌اخلاقی کرديد اولا ما مذاکره را عقب می‌اندازيم. مذاکره پايان مرداد ماه و نيمه ماه مبارک رمضان به بعد است. اين جريمه‌ای است برای اینکه به نظر می‌آيد بايد ادب شوند که رسم گفت‌وگو با ملت‌ها را ياد بگيرند.»

وی همچنین شرط‌هایی را برای مذاکره با گروه ۱+۵ مطرح کرد که از جمله آنها پیوستن دیگر کشورها و از جمله برزیل و ترکیه به جریان گفت‌وگوهاست.

رئیس جمهوری ایران گفت: «ما با ۱+۵ گفت‌وگو می‌کنيم اما شرايط عوض شده است... طبيعی است اگر از آن طرف روسيه، فرانسه و آمريکا بيايند، از اين طرف ايران،‌ ترکيه و برزيل خواهند آمد؛ البته ما هم برای تبادل آماده‌ايم و خودمان سوخت ۲۰ درصد را توليد می‌کنيم.»

محمود احمدی‌نژاد همچنین درباره توافق تهران جهت مبادله سوخت گفت که ایران اگرچه توان تولید سوخت ۲۰ درصدی برای رآکتور امیرآباد را داشت، برای «تعامل و همکاری بیشتر» با خروج اورانیوم از خاک خود موافقت کرد.

پیشتر قدرت‌های غربی با بیانیه تهران که در اردیبهشت ماه با ابتکار عمل برزیل و ترکیه به امضا رسید با سردی برخورد کرده بودند.

بر اساس بیانیه تهران، دولت محمود احمدی‌نژاد متعهد شد که حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم با غلظت پايين از ذخیره اورانیوم ایران را در مقابل دريافت سوخت برای رآکتور هسته‌ای تهران به ترکیه منتقل کند.

اعضای دائم شورای امنيت با وجود امضای چنين توافقی دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رساندند.

رئیس جمهوری ایران در بخشی دیگر از کنفرانس خبری خود تاکید کرد که میانجیگری ترکیه و برزیل درباره برنامه هسته‌ای ایران بنا به درخواست باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده بوده است.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت تهران با کسانی که با بمب‌های اتمی اسرائیل موافقند، و با آنهایی که با آن مخالفند، به دو نوع مختلف مذاکره می‌کند.

وی همچنین شرط دیگر گفت‌وگو را اینگونه بیان کرد: «بايد اعلام کنند آيا می‌خواهند به ان‌ پی تی بپيوندند يا نه؟»

رئیس جمهوری ایران در حالی این شرط را مطرح کرده است که همه اعضای گروه ۱+۵ عضو پیمان منع گسترش سلاح‌‌های هسته‌ای(ان پی تی) هستند.

رئیس جمهوری ایران همچنین در پاسخ به خبرنگاران، تحریم‌های شورای امنیت را بی‌اثر دانست و درباره تحریم بنزین از سوی کنگره آمریکا بار دیگر گفت ایران می‌تواند در عرض یک هفته تولید خود را ۲۰ میلیون لیتر افزایش دهد.

این اظهارات درباره تولید بنزین در حالی بیان می‌شود که علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت، به تازگی اعلام کرده است که ایران برای این افزایش تولید به دوسال زمان نیاز دارد.
XS
SM
MD
LG