لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

دو نفر از متهمان پرونده کهريزک به قصاص محکوم شدند


سه تن از قربانیان بازداشتگاه کهریزک: محسن روح‌الامينی (چپ)، محمد کامرانی و امير جوادی‌فر (راست).
سه تن از قربانیان بازداشتگاه کهریزک: محسن روح‌الامينی (چپ)، محمد کامرانی و امير جوادی‌فر (راست).
سازمان قضايی نيروهای مسلح ايران اعلام کرده است: دادگاه نظامی يک تهران رای خود درباره ۱۲ تن از متهمان پرونده کهريزک اعلام کرده است و دوتن به اتهام قتل اميرجوادی فر، محسن روح الامينی و محمدکامرانی به قصاص محکوم شده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، در حکم دادگاه نظامی يک تهران آمده است:«دو نفر از متهمان را به اتهام ايراد ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل مرحومان اميرجوادی فر، محسن روح الامينی و محمدکامرانی علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزيری و پرداخت ديه، به قصاص نفس» محکوم شده اند.

در بخش ديگری از اين حکم امده است:« ۹ متهم ديگر را حسب اتهامات منتسب به آنان، به تحمل حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزيری محکوم کرده و يکی از متهمان نيز به دليل احراز نشدن جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده است.»

در گزارش سازمان قضايی نيروهای مسلح ايران نام هيچيکدام از ۱۱متهمی که در ارتباط با حوادث کهريزک مورد محاکمه قرار گرفته‌اند اشاره نشده است. اين در حالی است که پيشتر گفته شده بود متهمان اين پرونده رده‌های مختلف نظامی از درجات سرتيپ، سرهنگ، تا ستوان، استوار و گروهبان را شامل می‌شوند.

طبق اين گزارش «حکم صادره غيرقطعی است و پس از طی مراحل قانونی به مرحله اجرا درخواهد آمد.»

آخرين جلسه دادگاه غیر علنی رسيدگی به اتهام‌های متهمان حوادث بازداشتگاه کهريزک روز ۱۸ خردادماه سال جاری برگزار شده بود.

برپايه گزارش‌های منتشر شده، چهار نفر از بازداشت‌شدگان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری، به نام‌های محسن روح‌الامينی، امير جوادی‌فر، و محمد کامرانی و رامين آقازاده قهرمانی به دليل شدت جراحات وارده ناشی از شکنجه در اين بازداشتگاه جان خود را از دست دادند.

اين افراد از جمله معترضانی بودند که در تيرماه ۸۸ در خلال حوادث پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی بازداشت و به بازداشت کهريزک در حومه ورامين انتقال داده شدند.

بازداشتگاه کهريزک پس از چندی به دستور رهبر جمهوری اسلامی و به دليل غير استاندارد بودن تعطيل شد و با پيگيری خانواده‌های قربانيان از جمله عبدالحسين روح‌الامينی، مشاور انتخاباتی محسن رضايی، برای ۱۲ نفر در زمينه اتفاقات اين بازداشتگاه کيفرخواست صادر شد.

مجلس شورای اسلامی نيز هيئت ويژه‌ای را مأمور رسيدگی به حوادث بازداشتگاه کهريزک کرد که در نهايت در دی ماه ۸۸ و پس از اطلاعيه سازمان قضايی نيروهای مسلح در مورد متهمان اين پرونده، گزارش هيئت ويژه در صحن علنی مجلس قرائت شد.

در گزارش کميته ويژه مجلس ضمن رد آزار جنسی بازداشت‌شدگان کهريزک، به مواردی از آزار بازداشت‌شدگان، از جمله «زندانی شدن ۱۴۷ نفر در يک مساحت کم، نبود تهويه، فقدان آب و غذای مناسب، شنيدن فحش‌های رکيک، کلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم، ‌همجواری با اراذل و اوباش، و تحقير شدن» اشاره شده است.

در اين گزارش همچنين کشته شدن سه تن از منتقل‌شدگان به کهريزک، به نام‌های محسن روح‌الامينی، امير جوادی‌فر و محمد کامرانی، تأييد و به عواملی متعدد «از جمله کمبود مکان، ضعف امور بهداشتی، تغذيه نامناسب، گرما، فقدان کولر» و همچنين «ضرب و شتم و بی‌توجهی مأموران و مسئولان بازداشتگاه به وضعيت جسمی» نسبت داده شده است.

پس از انتشار اين گزارش، فراکسيون اقليت مجلس اين گزارش را ناقص ارزيابی کرد و از جمله اعلام کرد در اين گزارش به «مرگ مشکوک پزشک کهريزک» اشاره نشده است.

از جمله داريوش قنبری، رئيس فراکسيون اقليت مجلس، درباره اين گزارش گفت: «در مجموع ديدگاه فراکسيون اين است که گزارش قرائت شده تا حدی به بخشی از حوادث پرداخته اما به بسياری موارد ديگر همچون حادثه کوی دانشگاه، کوی سبحان، حمله به منزل مسکونی نمايندگان، مرگ مشکوک پزشک کهريزک و... پرداخته نشده است.»

پرونده کوی دانشگاه

سازمان قضايی نيروهای مسلح در اطلاعيه‌ خود همچنين به نتيجه رسيدگی به پرونده‌ کوی دانشگاه اشاره کرده است.

سازمان قضايی نيروهای مسلح ايران می گويد:«هم‌زمان با رسيدگی به پرونده کوی دانشگاه تهران، پرونده تخريب در مجتمع سبحان نيز مورد پيگيری و رسيدگی قرار گرفت و تعدادی از عوامل دخيل در اين حادثه نيز شناسايی و مورد تعقيب قرار می‌گيرند.»

اين اطلاعيه اضافه کرده است:«در مجموع بيش از ۶۰ نفر تحت تعقيب قضايی واقع و در نهايت بر اساس اسناد، مدارک و شواهد موجود، دادسرای نظامی تهران ۳۳ نفر از متهمان را مجرم شناخته و پرونده آنان را به دادگاه ارسال و در مورد ساير متهمان به دليل احراز نشدن جرم، قرار منع پيگرد صادر کرده است».

اين اطلاعيه همچنين تصريح کرده است که تحقيقات در مورد تعداد ديگری از «عوامل اغتشاش» در کوی دانشگاه ادامه دارد .

شامگاه ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸ و درحالی که تنها دو روز از انتخابات رياست جمهوری گذشته بود، ماموران نيروی انتظامی به همراه نيروهای بسيجی وارد کوی دانشگاه شدند و بنا بر گزارش‌های دانشجويی چند دانشجو نيز پس از اين تهاجم جان خود را از دست دادند.

در فهرست جانباختگان حوادث پس از انتخابات که کميته پيگيری ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، منتشر کرد محل کشته شدن هفت نفر به نام‌های مصطفی غنيان، مينا احترامی، ايمان نمازی، فاطمه براتی، محسن ايمانی، کامبيز شعاعی و کسری شرفی در کوی دانشگاه ذکر شده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، سال گذشته پس از حمله به کوی دانشگاه، «عوامل برانداز» را مسئول حمله به کوی دانشگاه تهران معرفی کرده بود.

در اسفند ماه سال گذشته، فيلمی از حمله نيروی انتظامی و لباس شخصی‌ها در يوتيوب گذاشته که بخشی از آن را نيز شبکه بی بی سی پخش، کرد.
XS
SM
MD
LG