لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

هشدار گیتس به نظامیان آمریکایی درباره مصاحبه‌های مطبوعاتی


رابرت گیتس؛ وزیر دفاع آمریکا
رابرت گیتس؛ وزیر دفاع آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، ‌روز جمعه به مقام‌های نظامی این کشور دستور داد تا قبل از هر گونه تماس و مصاحبه با رسانه‌ها این وزارت خانه را در جریان بگذارند.

این دستور محرمانه پس از آن صادر می‌شود که ژنرال مک کریستال‌، فرمانده وقت نیروهای ائتلاف در افغانستان، در مصاحبه‌ای با مجله رولینگ استون از سیاست‌های دولت اوباما در کارزار افغانستان به شدت انتقاد کرد.

بر اساس این دستور از مقام‌های نظامی آمریکایی خواسته شده که از دادن اطلاعاتی که وزارت دفاع آمریکا آنها را محرمانه می‌داند، خودداری کنند.

آن گونه که آسوشیتدپرس گزارش کرده است، اگرچه این دستور روشن نمی‌کند که چه گروه از مقام‌های نظامی آمریکا مشمول آن هستند، با این حال صدها یا هزاران نظامی آمریکایی از این پس باید قبل از هرگونه مصاحبه مطبوعاتی فرم درخواست مصاحبه را به دفتر مرکزی وزارت دفاع در آمریکا بفرستند.

وزیر دفاع آمریکا ضمن ابراز ناخرسندی از افزایش سهل‌انگاری در وزارت دفاع این کشور درباره چگونگی ارتباط با رسانه‌ها گفت که «گاهی اوقات افراد با اطلاعات غلط، تأیید نشده و بدون در نظر گرفتن عواقب انتشار خبر که ممکن است به اهداف دولت در ابعادی بزرگتر لطمه زند به چنین اقداماتی دست می‌زنند».

تنش در روابط پنتاگون و رسانه‌ها پس از آن بالا گرفت که دو هفته پیش ژنرال مک کريستال در گفت وگو با مجله «رولينگ استون» انتقادات شديدی از دولت آمريکا، رئيس جمهور ايالات متحده، معاون رئيس‌جمهور و همچنين سفير آمريکا در افغانستان کرد.

ژنرال مک کریستال از باراک اوباما انتقاد کرد که طرحی که باورپذير نبوده را می‌خواسته به زور حاکم کند و زمانی که درخواست نيروهای بيشتر کرده و رئيس جمهوری به آن پاسخ مثبت نداده را، «لحظه‌ای دردناک» خواند.

وی بلافاصله پس از انتشار این مصاحبه به واشینگتن فراخوانده و از کار برکنار شد.

آقای اوباما پس از برکناری ژنرال مک کریستال گفت که مقوله جنگ فراتر از يک سرباز، يک ژنرال، يا يک رئيس جمهور است. وی با انتقاد از گفت‌وگوی ژنرال مک کريستال با مجله رولينگ استون گفت که برخی قضاوت‌های نادرست در اين گفت وگو مطرح شده است.

این ژنرال چهار ستاره آمریکا این هفته اعلام بازنشستگی کرد.

وزیر دفاع آمریکا در این یادداشت غیر رسمی هشدار داد که انتشار اطلاعات طبقه بندی شده «مخالف قانون» بوده و می‌تواند مورد پی‌گرد قرار قرار گیرد.

با این حال جف مارل،‌ معاون مطبوعاتی وزیر دفاع آمریکا،‌ گفت که وزیر دفاع آمریکا همچنان متعهد به گفت‌وگو باز با رسانه‌ها است و تأکید کرد که «رسانه‌ها دشمن نیستند».
XS
SM
MD
LG