لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

ايران شرايط آغاز گفت و گوهای هسته‌ای را اعلام كرد


سعيد جليلى در نامه خود كه متن آن از سوى خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، منتشر شده است سه شرط را براى آغاز مذاكرات مطرح كرده است.
سعيد جليلى در نامه خود كه متن آن از سوى خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، منتشر شده است سه شرط را براى آغاز مذاكرات مطرح كرده است.
دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران در نامه اى به كاترين اشتون اعلام كرد که تهران حاضر است گفت‌وگوهاى خود با اتحاديه اروپا بر سر برنامه هسته‌ايش را از اول سپتامبر آغاز كند، مشروط به اينكه شرايط ايران اجرا شود.

سعيد جليلى در نامه خود كه متن آن از سوى خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، منتشر شده است سه شرط ایران را براى آغاز مذاكرات مطرح كرده است.

وى خواستار آن شده كه مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا پاسخ دهد، آيا هدف از گفت‌وگوها براى تعامل و همكارى است يا به گفته وى، «ادامه روند دشمنى و تقابل با حقوق ملت ايران.»

آقاى جليلى سپس پرسيده است، آيا اتحاديه اروپا به «منطق گفت‌وگو كه لازمه آن اجتناب از هرگونه تهديد به فشار است، التزام خواهد داشت.»

دبیر شوراى عالى امنيت ملى شرط سوم آغاز مذاكرات دو طرف را، اعلام «نظر صريح و روشن» خانم اشتون درباره «سلاح‌هاى هسته‌اى» اسرائيل عنوان كرده است.

وى گفته است كه پاسخ مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا به اين شرايط مى تواند «زمينه شكل‌گيرى گفت‌وگوها براى رفع نگرانى‌هاى مشترک جهانى در جهت تحقق صلح، عدالت و سعادت ملت‌ها با حضور ساير كشورهاى علاقه‌مند» را از اول سپتامبر فراهم كند.

نامه سعيد جليلى يک هفته پس از نشست مطبوعاتى محمود احمدى‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران، با خبرنگاران منتشر مى‌شود كه وى در جريان آن گفت: براى «ادب» كردن كشورهايى كه به قطعنامه چهارم رأى دادند، تا دو ماه ديگر با آنها درباره برنامه هسته‌اى مذاكره‌‌اى صورت نخواهد گرفت.

وى پيشتر نيز در «همايش ائمه جماعات و فعالان مساجد» خطاب به كشورهاى غربى گفته بود: «قطعنامه مى‌‌دهند و مى‌‌گويند بياييد گفت‌‌وگو و مذاكره كنيد بسيار خوب بياييد گفت‌‌وگو كنيم اما طورى گفت‌‌وگو مى ‌كنيم كه پشيمان شده و از اين غلط‌‌ها نكنيد.»

دعوت از ايران برای آغاز مذاكرات

كاترين اشتون كه نمايندگى كشورهاى عضو گروه ۵+۱ – شامل آمريكا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و چين همراه با آلمان- را بر عهده دارد روز ۲۴ خردادماه در نامه‌اى به دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران از وى دعوت كرد تا دور جديدى از مذاكرات بر سر پرونده هسته‌اى تهران آغاز شود.

اين نامه چند روز پس از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنيت سازمان ملل عليه ايران ارسال شد. بر اساس اين قطعنامه، كه چهارمين دور تحريم‌ها را عليه تهران اعمال مى‌كرد افراد و شركت‌هاى جديدى در فهرست تحريم‌هاى سازمان ملل عليه ايران قرار مى‌گرفت.

قطعنامه ۱۹۲۹ در واكنش به امتناع ايران از متوقف كردن غنى‌سازى اورانيوم، عدم پذيرش پيشنهاد مبادله سوخت آژانس بين‌المللى انرژى اتمى از سوى ايران و همچنين آغاز غنى‌سازى اورانيوم با غناى ۲۰ درصد در ايران تصويب شد.

كشورهاى غربى نگران نظامى بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران و دستيابى اين كشور به سلاح اتمى هستند ولى تهران مى‌گويد كه اين برنامه ماهيت صلح‌آميز دارد.

سعيد جليلى در نامه خود به كاترين اشتون گفته است كه «امروز شما بيش از هر زمان ديگر به جلب اعتماد ملت ما نياز داريد. راهبرد غلط دو مسيره را كنار گذاشته و خطاها را جبران كنيد.»

آمريكا و متحدان اين كشور گفته اند كه در چارچوب گروه پنج به علاوه يک متعهد به راهكار دو گانه «گفت‌وگو» و «اعمال فشار بر ايران» براى بازگشت تهران به ميز مذاكره و تعامل بر سر برنامه هسته‌اى آن هستند.
XS
SM
MD
LG