لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

استقبال مقام اماراتی از حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران


چند هواپیمای نظامی امارات در پایگاهی در ابوظبی/ عکس تزئینی است
چند هواپیمای نظامی امارات در پایگاهی در ابوظبی/ عکس تزئینی است
سفیر امارات متحده عربی در ایالات متحده، روز سه شنبه از حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران،‌ در صورت شکست تحریم‌ها، استقبال کرد و سودهای ناشی از این حمله را بیش از زیان‌های آن دانست.

به گزارش فاکس نیوز، یوسف العُتیبه در تاریخ ۱۵ تیرماه، در یک نشست مطبوعاتی در واشنگتن ضمن بیان این مطلب که این اقدام به طور حتم اعتراضاتی را در سطح جهان بر خواهد انگیخت و به روابط تجاری میان ایران و امارات ضربه خواهد زد، تصریح کرد: «با این وجود ما نمی‌توانیم در کنار ایران هسته‌ای زندگی کنیم. من حاضرم برای امنیت امارات هر چیزی را به جان بخرم».

ایران و امارات روابط تجاری گسترده‌ای با هم دارند اما روابط سیاسی میان دو کشور در سال‌های اخیر تحت تأثیر ادعای امارات در مورد مالکیت جزایر سه‌گانه خلیج فارس بوده است، تا آنجا که در سال گذشته وزیر خارجه امارات حضور ایران در جزایر سه‌گانه را به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل تشبیه کرد.

با این حال در حوزه اقتصادی نیز امارات به تازگی اقدام به مسدود کردن حساب بانکی ۴۱ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی در این کشور کرده است.

بانک مرکزی امارات مسدود شدن این حساب‌ها را در راستای اجرای تحریم‌های سازمان ملل عنوان کرد و همچنین از مؤسسات مالی و اعتباری این کشور نیز خواست که از پرداخت وجه به ایرانیان مشمول تحریم خودداری کند.

این کشور همچنین چند روز پیش از این اقدام، از تعطیل شدن ۴۰ شرکت محلی و بین‌المللی در امارات که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را زیر پا گذاشته بودند، خبر داد.

به دنبال این اقدامات، رئیس ایرانی اتاق مشترک بازرگانی دو کشور تهدید کرد که تجارت میان ایران و امارات کاهش خواهد یافت.

امارات پیش از این اعلام کرده بود که در صورت تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران به چنین تحریم‌هایی احترام می‌گذارد ام این نخستین بار است که یک مقام اماراتی صریحاً از حمله نظامی به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

«امارات گفته‌های سفیرش را تصحیح کند»

یک روز پس از حمایت سفیر امارات از حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران، این اظهارات را «دریده‌گویی» خواند و از دولت امارات خواست تا با اعلام نظر در مورد اظهارات سفیر خود رد سازمان ملل، این اظهارات را تصحیح کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی همچنین افزود: «برخی دولتمردان امارات باید بدانند در همین شرایط بحرانی اقتصادی که آنها درگیر هستند این سفرهای ایرانی‌ها به امارات بود که اقتصاد بحران‌زده امارات، خصوصاً دوبی را از وضعیت بدتر نجات داد».

آقای جلالی در همین راستا پیشنهاد کرد که تورهای مسافرتی ایرانیان به کشور امارات تعطیل شوند.

وی در ادامه از دولتمردان جمهوری اسلامی خواست تا این مسئله را با جدیت پیگیری نمایند و افزود: «خبرهایی از برخوردهای بد اماراتی‌ها در مبادی ورودی و خروجی این کشور نسبت به شهروندان ایرانی وجود دارد که باید در جهت دفاع از حیثیت ایران و ایرانیان، تورهای مسافرتی به کشور امارات را تعطیل کنیم».
XS
SM
MD
LG