لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

دادگاهی در آمریکا یک شرکت ایرلندی را به تجارت نظامی با ایران متهم کرد


از جمله اتهام‌های شرکت ایرلندی، ارسال قطعات هواپیمای اف-۵ به ایران است.
از جمله اتهام‌های شرکت ایرلندی، ارسال قطعات هواپیمای اف-۵ به ایران است.
دادگاهی در ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه دو نفر از مسئولان یک شرکت ایرلندی را به اتهام ارسال غیرقانونی قطعات نظامی به جمهوری اسلامی ایران، محاکمه کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دادگاه عالی واشنگتن در تاریخ ۱۶ تیرماه، توماس و شان مک‌گوئین، از مدیران شرکت ایرلندی «مک اوییشن» را متهم به خرید قطعات جنگنده اف-۵ و هلی‌کوپتر از ایالات متحده و ارسال غیر‌قانونی آنها به ایران کرده است.

در تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی وضع شده‌اند، محدودیت‌هایی برای ارسال تجهیزات و تکنولوژی نظامی به ایران پیش‌بینی شده است.

بر اساس گزارش‌ها شرکت ایرلندی از سال ۲۰۰۵، قطعات هواپیمای جنگنده اف-۵، موتور هلی‌کوپتر و سایر قطعات هواپیمایی را از شرکت‌های آمریکایی خریداری کرده و سپس این قطعات را از طریق کشور سوم و به صورت غیر قانونی به ایران فرستاده است.

همچنین به گفته دادگاه عالی واشنگتن، این شرکت از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶، اقدام به خرید کاناپی (پوشش شیشه‌ای هواپیما) مخصوص جنگنده‌های اف- ۵ از شرکت‌های مختلف و ارسال آنها به ایران کرده است، در حالی که این شرکت مقصد نهایی این قطعات را کشور نیجریه اعلام کرده بود.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از این و در سال ۲۰۰۹ نیز دادگاه عالی واشنگتن، شرکت «مک اوییشن» را در به خاطر یک مورد تجارت غیرقانونی دیگر با ایران، متهم کرده بود.

بر طبق اظهارات دادگاه عالی واشنگتن، این شرکت در ماه مارس ۲۰۰۹، هفده عدد موتور هواپیمای هلیکوپتر را به قیمت ۴.۲۷ میلیون دلار از شرکت رولز رویس در ایندیانای ایالات متحده خریداری کرده و این قطعات را به طور غیر قانونی و از طریق کشورهای مالزی و امارات متحده عربی به ایران فرستاده بود.

دادگاه عالی هنوز در مورد محکومیت این افراد تصمیمی اتخاذ نکرده است، اما به گفته خبرگزاری‌ها اتهام‌های طرح شده می‌توانند ۵ تا ۲۰ سال حبس برای آنها به همراه داشته باشد.

به نوشته وب‌سایت رسمی این شرکت، «مک اوییشن» یک شرکت مشاوره‌ای است که در زمینه مسائل تکنیکی، مدیریت، مهندسی و تزئینات داخلی هواپیما خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG