لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

لویدز از پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی به مقصد ایران سر باز می‌زند


بیمه لویدز لندن که در روزهای اخیر از محدود کردن پوشش بیمه‌ای خود برای کشتی‌های حامل مواد نفتی به مقصد ایران خبر داده بود، روز جمعه اعلام کرد که از این پس به بیمه یا تمدید بیمه این محموله‌ها نخواهد پرداخت.

این تصمیم در راستای تحریم‌های اخیر کنگره آمریکا که به تازگی از سوی باراک اوباما تأیید شد و به ویژه صنعت نفت و گار ایران را هدف قرار داده، اتخاذ شده است.

شان مک‌گاورن، از مقام‌های بیمه لویدز، در توضیح این تصمیم به رویترز گفت که «ایالات متحده بازار مهمی برای لویدز است و با تشخیص این موضوع لویدز محموله‌های نفتی به سمت ایران را بیمه یا تجدید بیمه نخواهد کرد».

وی اضافه کرده است که بیمه لویدز همواره با تحریم‌هایی که قابلیت اجرا دارند، موافقت خواهد کرد.

لویدز پیشتر در اوائل سال جاری خورشیدی، ایران را در فهرست مناطق پر خطر خود قرار داده بود و اعلام کرده بود که «کشتی‌هایی که به سمت ایران محموله حمل می‌کنند اگر از ۱۲ مایل به کناره‌های ایران نزدیک‌تر ‌شوند، باید به بیمه‌گرهای خود اطلاع د‌هند».

اما پس از وضع تحریم‌های مضاعفی که به تازگی کنگره آمریکا علیه ایران به تصویب رساند، لویدز اعلام کرد که پوشش بيمه ای خود را برای کشتی‌هايی که حامل مواد نفتی به مقصد ايران هستند محدود می‌کند.

آن طور که رویترز گزارش کرده است، شرکت لویدز ۱۵ تا ۲۰ درصد از صنعت بیمه دریایی دنیا را در اختیار دارد.

ایران که خود پنجمین صادرکننده اصلی نفت خام در دنیا است، برای تأمین مصرف بنزین داخلی خود ناچار به وارد کردن بنزین است و بنزین وارداتی، حدود ۴۰ درصد بنزین مصرفی در ایران را تشکیل می‌دهد.

با این حال تحریم‌های اخیر ایالات متحده کار را برای تأمین این میزان بنزین سخت خواهد کرد چرا که بر اساس یکی از بندهای طرح مصوب کنگره، هر شرکتی که ۲۰۰ هزار دلار بیشتر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران بفروشد و یا در طول یک سال و به تدریج بیش از یک میلیون دلار فرآورده‌ای نفتی به ایران بفروشد مشمول تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

در راستای همین تحریم‌هاست که برخی از شرکت‌های عمده نفتی جهان، در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، داد و ستد تجاری خود با ایران را متوقف کرده‌اند که از این جمله غول نفتی توتال فرانسه است که به رغم انتقاد از وضع این تحریم‌ها، به تازگی اعلام کرده که صدور بنزین به ایران را متوقف کرده است.

علاوه بر توتال تا کنون شرکت‌های نفتی لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم، انی ایتالیا، رویال داچ‌شل، پتروناس مالزی، ریلیانس هند، شرکت بین‌المللی ترافیگورا ، شرکت ویتول، شرکت ‌اسمیت اینترناشنال،‌ شرکت سوئیسی گلنکور نیز فروش فرآورده‌های نفتی را به ایران متوقف کرده‌اند.

در همین حال رویترز به نقل از بازرگانان نفتی یادآور شده است که ایران در ماه جاری میلادی، پس از آنکه بیشتر تأمین‌کنندگان بنزین، فروش خود را به ایران متوقف کرده‌اند، بنزین مورد نیاز خود را از طریق ترکیه و چین تأمین کرده است و ترکیه تأمین‌کننده نیمی از بنزین مورد نیاز ایران در ماه ژوئیه بوده است.
XS
SM
MD
LG