لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

صالحى: ۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غناى ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم


رئیس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى از تولید حدود ۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غناى ۲۰ درصد در ایران خبر داده و گفته است تبدیل اورانیوم غنى شده به صفحات سوخت در حال انجام است و تا شهریور سال آینده سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران آماده خواهد شد.

به گزارش خبرگزارى دانشجویان ایران، ایسنا، على‌اکبر صالحى، رئیس سازمان انرژى هسته‌اى ایران، روز یکشنبه اعلام کرد، حدود ۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غناى ۲۰ درصد در ایران تولید شده است.

وى با اشاره نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران به سوخت هسته‌اى افزوده است: «اکنون نیز مشغول ساخت صفحات سوخت هستیم و ان‌شاءالله در شهریور سال آینده سوخت را تحویل رآکتور تهران مى‌دهیم.»

چند روز پیش نیز آقاى صالحى اعلام کرده بود، متخصصان ایرانى سوخت با غناى ۲۰ درصد تولید کرده‌اند که به تأیید آژانس رسیده است و همچنین دانش ساخت صفحات سوخت را در اختیار دارند.

در حالى که پیشتر برخى از مقام‌هاى ایرانى و از جمله رامین مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى، اعلام کرده بودند، رآکتور تحقیقاتى تهران با کمبود سوخت روبرو شده و و در حال حاضر به صورت یک هفته در میان رادیو دارو تولید مى‌کند، رئیس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى پیشتر نیز گفته بود: «مشکلى از نظر تأمین سوخت رآکتور تهران نداریم و اگر مسئله خاصى پیش نیاید، در شهریور ماه سال ۹۰، اولین مجتمع صفحه سوخت را تحویل رآکتور تهران مى‌دهیم.»

تلاش ایران براى تولید اورانیوم با غناى ۲۰ درصد در حالى است که سه کشور روسیه، فرانسه و ‌آمریکا در مهرماه سال گذشته به ایران پیشنهاد داده بودند، در ازاى تحویل ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده خود، نزدیک به ۱۲۰ کیلوگرم سوخت مورد نیاز براى رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

ایران با وجود پذیرش اولیه این پیشنهاد، در ارائه پاسخ نهایى به آن تعلل کرد و پس از طرح شرایطى در این زمینه که با موافقت غرب مواجه نشد، اعلام کرد که رأساً به غنى‌سازى ۲۰ درصدى در داخل کشور دست مى‌زند.

موضوعى که تنش بر سر برنامه اتمى ایران را افزایش داد و به تصویب چهارمین دور از تحریم‌هاى بین‌المللى علیه ایران در شوراى امنیت سازمان ملل متحد انجامید.

سه کشور ایران، ترکیه و برزیل، اندکى پیش از تصویب دور جدید تحریم‌ها در شوراى امنیت سازمان ملل، در تهران توافقنامه‌اى را در باره تبادل سوخت هسته‌اى در خاک ترکیه امضا کرده بودند، که با واکنش سرد کشورهاى غربى روبرو شده بود.
XS
SM
MD
LG