لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از «وضعیت نامعلوم» عبدالرضا تاجیک


عبدالرضا تاجیک در تاریخ ۲۲ خرداد برای سومین بار در یکسال گذشته بازداشت شد
عبدالرضا تاجیک در تاریخ ۲۲ خرداد برای سومین بار در یکسال گذشته بازداشت شد
سازمان عفو بین‌الملل در‌ تازه‌ترین گزارش خود از ایران ضمن اشاره به وضعیت نامساعد سلامتی نرگس محمدی، از «وضعیت نامعلوم» عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار دربند و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، ابراز نگرانی کرد.

در این گزارش که روز سه‌شنبه، ۲۲ تیرماه، منتشر شد آمده است که نرگس محمدی، فعال حقوق زنان و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، که در شامگاه پنج‌شنبه، ۱۱ تیرماه، به قید وثیقه آزاد شد، به دلیل وخامت وضع جسمانی‌اش در بیمارستان بستری است.

این گزارش می‌افزاید که نرگس محمدی در دوران حبس خود «بارها از هوش رفته است» و اکنون نیز از نوعی فلج عضلانی رنج می‌برد و قادر به حرکت دادن و کنترل دست و پای خود نیست.

عفو بین‌الملل همچنین در ادامه از وضعیت عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار دربند و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، نیز که در تاریخ ۲۲ خردادماه برای بار سوم در یک سال گذشته بازداشت شد ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است که امکان دارد وی در سلول انفرادی و تحت شکنجه باشد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که وب‌سایت «تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی» روز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، از تماس عبدالرضا تاجیک با خانواده‌اش خبر داد.

به گزارش «تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی»، آقای تاجیک در گفت‌وگوی تلفنی با خواهرش از سلامت خود خبر داده و گفته است که در اوین و در انفرادی به سر می‌برد.

پیش از این خانواده عبدالرضا تاجیک در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، از بی‌اطلاعی مطلق از وضعیت برادر خود شکایت کرده و خواستار رفتار عادلانه با وی شده بودند.

در بخشی از این نامه آمده است که وکیل آقای تاجیک نیز از علت بازداشت مجدد وی آگاه نیست و تا به حال موفق به ملاقات مقام قضایی مسئول پرونده آقای تاجیک و اخذ اطلاعات در مورد علت بازداشت وی نشده است.

خواهر عبدالرضا تاجیک همچنین در این نامه اعلام کرده است که ضمن مراجعه به دادستانی تهران متوجه شده است که سومین بازداشت آقای تاجیک در پرونده وی منعکس نشده و دادستان تهران نیز از این بازداشت و محل نگهداری وی بی‌اطلاع بوده است.

خانواده آقای تاجیک در پایان نوشته‌اند: «نمی‌دانیم طبق دستور کدام مقام و کدام فرمانده به او اجازه یک تماس تلفنی نمی‌دهند. علی‌الاصول مسئولیت دستگاه قضایی با ریاست آن است که از سوی رهبری منصوب می‌شود. لذا دستور فرمایید حداقل با برادرم دیدار کنیم و یا او با یک تماس تلفنی صحیح سلامتی خود را اظهار نماید.»

عبدالرضا تاجیک در تاریخ ۲۲ خردادماه سال جاری و پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات، برای سومین بار در یک سال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد.
XS
SM
MD
LG