لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

رئیس جمهور روسیه: ایران شهامت همکاری با جامعه بین‌الملل را داشته باشد


دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه
دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه
رئیس جمهور روسیه روز پنج‌شنبه با اشاره به این که ایران باید «شهامت همکاری کامل با جامعه بین‌الملل» را پیدا کند از مقامات جمهوری اسلامی خواست که درباره «اجزای نظامی» برنامه هسته‌ای ایران توضیح دهند.

دمیتری مدودف ضمن توصیف جمهوری اسلامی به عنوان «شریک تجاری بسیار فعال ما» افزود که رابطه تجاری و اقتصادی دو کشور به معنای آن نیست که روسیه در برابر روند پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بی‌تفاوت بماند.

آقای مدودف گفت: «ما نه در برابر روند پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بی‌تفاوتیم و نه در برابر اجزای نظامی این برنامه»، و افزود: «به همین جهت ما در انتظار توضیحات مناسب از سوی ایران هستیم.»

رئیس جمهور روسیه این اظهارات را تنها سه روز پس از آن عنوان کرده است که اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به توانایی تولید تسلیحات اتمی نزدیک‌تر می‌شود. این نخستین بار بود که کرملین علنا به امکان تولید تسلیحات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی اشاره می‌کرد.

این اظهارات رئیس جمهور روسیه و گفته‌های روز دوشنبه او پس از آن ایراد شده است که ماه گذشته مسکو از دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران حمایت کرد،‌ اقدامی که به شکایت و گلایه مقامات جمهوری اسلامی از این کشور انجامید.

کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، اتهامی که ایران همواره رد کرده و اهداف خود را کاملا صلح‌آمیز توصیف کرده است.

مشارکت بلندمدت روسیه با ایران در زمینه انرژی

از سوی دیگر وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه ضمن اعلام خبر امضای موافقت‌نامه‌ای مبنی بر مشارکت بلندمدت روسیه با ایران در زمینه انرژی تصریح کرد که این کشور آماده ارسال سوخت و فرآورده‌های نفتی به ایران است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سرگی شماتکو در تاریخ ۲۳ تیرماه در دیدار با مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران، در مسکو اعلام کرد که امکان ارسال فرآورده‌های نفتی به ایران برای روسیه فراهم است.

دو کشور در این دیدار علاوه بر توافق بر سر مشارکت بلندمدت در زمینه انرژی، بر سر تأسیس بانک مشترکی به منظور سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک و گسترش همکاری در زمینه ارسال گاز و فرآورده‌های نفتی نیز به توافق رسیدند.

علاوه بر این، در این مراسم، شرکت نفت ایران توافق‌نامه‌هایی را با دو شرکت روسی به امضا رساند.

به موجب این توافق‌نامه‌ها، یک شرکت روسی با ارسال گاز مایع به ۸ هزار شهر و روستای ایران موافقت کرده و همچنین یک شرکت دیگر نیز متعهد شده است که در زمینه به‌روزرسانی صنعت نفت ایران، به این کشور یاری برساند.

قرار است وزرای نفت و انرژی دو کشور در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۰ برای نهایی کردن این توافق‌نامه‌ها بار دیگر با یکدیگر دیدار داشته باشند.

این توافق‌ها در حالی صورت گرفته است که تحریم‌های مضاعف ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران، محدودیت‌های گسترده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی‌ ایران قائل شده است.

کشور روسیه پیش از این تحریم‌های مضاعف و یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده بود که روسیه و چین که روابط گسترده اقتصادی با جمهوری اسلامی دارند از این تحریم‌ها آسیب خواهند دید.

در همین زمینه سرگی شماتکو نیز روز چهارشنبه تصریح کرد که تحریم‌ها مانع از همکاری مشترک دو کشور نخواهد شد.

همچنین مسعود میرکاظمی نیز اعلام کرد که تحریم‌ها تأثیری بر توسعه صنعتی و اقتصادی ایران نخواهند داشت و «کشورهای مستقل» در این زمینه‌ها با ایران همکاری می‌کنند.

این در حالی است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه نظیر گازپروم و لوک‌اویل فروش نفت به ایران را متوقف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG