لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

معرفی حقوقدانان شورای نگهبان؛ کعبی و الهام کنار گذاشته شدند


 غلامحسين الهام (راست) و عباس کعبی
غلامحسين الهام (راست) و عباس کعبی
صادق آملی لاريجانی، رييس قوه قضاييه، روز چهارشنبه پنج حقوقدان را به منظور انتخاب سه نفر از حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس معرفی کرده است و با اتمام دوره غلامحسين الهام و عباس کعبی در اين شورا، نام آنها در بين افراد پيشنهادی قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با پايان يافتن دوره حضور سه تن از اعضای حقوق دان شورای نگهبان، صادق آملی لاريجانی، محمد سليمی، رئيس شعبه ۳۱ ديوان عالی کشور، احمد بيگی حبيب‌آبادی مشاور رئيس قوه قضائيه، محمدرضا عليزاده عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان، محمدهادی صادقی عضو هيئت علمی دانشگاه شيراز و سيامک ره‌پيک رئيس دانشکده علوم قضائی و خدمات اداری را به مجلس معرفی کرده است.

شورای نگهبان قدرتمندترین نهاد نظارتی در جمهوری اسلامی است و از شش عضو فقيه و شش عضو حقوقدان تشکيل شده است

غلامحسين الهام ، محمد رضا عليزاده و آيت الله عباس کعبی سه حقوقدان شورای نگهبان هستند که در تيرماه سال جاری دوره عضويت آنها به پايان می رسيد که در اين بين فقط غلامحسين الهام و عباس کعبی جايی در فهرست پيشنهادی رييس قوه قضاييه ندارند.

دوره عضويت سه عضو فقيه شورای نگهبان نيز تیرماه سال جاری به پايان می رسد. اين افراد عبارتند از آيت الله احمد جنتی ، آيت الله مدرسی و آيت الله رضوانی.

به گفته عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، تا ۲۵ تيرماه سال جاری اسامی سه عضو فقيه شورای نگهبان را اعلام می کند.

احمد جنتی از آغاز کار شورای نگهبان در جمهوری اسلامی در اين شورا عضويت داشته است و از سال ۱۳۷۱ تاکنون دبيری اين شورا را نيز برعهده دارد.

احمدی جنتی در انتخابات رياست جمهوری سال گذشته از محمود احمدی نژاد حمايت می کرد و روز چهارشنبه نیز در مصاحبه ای گفته است:« غالباً مواضع و شاخصه‌های وجودی رئيس جمهور را می‌پسندم.»

الهام و خروج از شورای نگهبان

غلامحسين الهام يکی از اعضای فعال دولت نهم بود. وی علاوه بر عضويت در شورای نگهبان، سخنگوی دولت و وزير دادگستری نيز بود و مشاغل متعددی چون رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و عضو شورای سياستگذاری و نظارت بر انتشار انديشه‌های رئيس جمهور را برعهده داشت.

حضور همزمان غلامحسين الهام که از چهره اصولگرای همفکر محمود احمدی نژاد محسوب می شد، در اين مشاغل، بتدريج باعث افزايش انتقادات به دولت شد تا جايی که نمايندگان مجلس هفتم طرحی را تصويب کردند که طبق آن عضويت در شورای نگهبان شغل محسوب شده و برای حضور همزمان در دو شغل ممنوعيت قانونی ايجاد کرد.

غلامحسين الهام مشاغل خود را دولت از دست داد و تنها عضويت در شورای نگهبان را حفظ کرد. اکنون مشخص نيست با کنار گذاشتن از شورای نگهبان آيا او به دولت باز خواهد گشت يا نه.

ديگر عضو کنار گذاشته شده شورای نگهبان آيت الله عباس کعبی است. وی هم اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری از خوزستان و همچنين جامعه مدرسين حوزه علميه قم است.

عباس کعبی متولد ۱۳۴۱ است و از سال ۱۳۵۵ رسماً تحصيلات حوزوی خود را آغاز کرده است. وی در آغاز جنگ ايران و عراق به عضويت سپاه پاسداران در آمد و در دوران جنگ در جبهه حضور داشته است.
XS
SM
MD
LG