لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

صادق لاریجانی: چه معنی دارد در کشور روانشناسی و جامعه‌شناسی ترویج کنیم


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از ترویج علوم انسانی و به ویژه تئوری‌های روانشناسی و جامعه شناسی در ایران انتقاد کرد و آن را ناهمخوان با پیش‌فرض‌های دینی دانست.
صادق لاریجانی، همچنین بدون نام بردن از عبدالکریم سروش به نظریه‌های وی درباره معرفت دینی حمله کرد و گفت قرآن را نمی‌شود با معارف جدید تعبیر کرد.

صادق لاریجانی در انتقاد به ترویج علوم انسانی در ایران گفت: «در کشوری که بنای آن توحید و ایمان به حق تعالی بوده و براساس قرآن شکل گرفته، آیا درست است بر علوم انسانی اتکا کند که پیش فرض‌های آن به هیچ وجه الهی نیست؟ چه معنی دارد در کشور خود تئوری‌هایی درباب روانشناسی و جامعه‌شناسی ترویج کنیم که بر پیش فرض‌هایی استوار است که به هیچ‌وجه با پیش فرض‌های دینی ما هماهنگی و همخوانی ندارد؟»

رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی افزود: «ادعای عده‌ای از روشنفکران مبنی بر اینکه معارف قرآنی تماما مصرف‌کننده معارف عصری هستند، یک خبط عظیم است و جز اینکه موجب حرمان عده‌ای افراد از مفاهیم قرآنی شود، نتیجه دیگری ندارد.»

حمله به علوم انسانی، پس از آن در ایران شدت گرفت که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در شهریور ماه سال ۱۳۸۸ و در پیوند با رویدادهای پس از انتخابات، علوم انسانی در ایران را هدف قرار داد و به صراحت از تحصیل دو ميليون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرد و این علوم را مروج شكاكيت و ترديد در مبانى دينى و اعتقادى دانست.

در پی این سخنان عده‌ای نیز در جمهوری اسلامی خواستار «انقلاب فرهنگی دوم» در دانشگاه‌ها شدند.

علوم انسانی و نظریه‌های جامعه‌شناسی، یکی از محورهای اصلی کیفرخواست دادستان تهران علیه اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در همان نخستین دادگاه موسوم به «کودتای مخملی» در شهریور ماه سال گذشته بود.

در کیفرخواست‌های خوانده شده همچنین به برخی از بزرگان نظریه‌های سیاسی و جامعه‌شناسی اشاره شده و همچنین از چند استاد برجسته ایرانی یاد شد.

در تیرماه امسال محمد تقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌، با صراحت بیشتری به پژوهشگران علوم انسانی در ایران تاخت و گفت: «بسیاری از کسانی که در فتنه‌ها نقش کلیدی داشتند، از تربیت‌شدگان همین اساتید فاسد دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی بودند.»

در حالی که محمد مهدی زاهدی، وزیر پیشین علوم دولت محمود احمدی‌نژاد، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته گفته بود «سرنخ‌های انقلاب مخملی» در پایان نامه‌های دانشگاهی یافت شده است، کامران دانشجو، وزیر کنونی علوم، در اردیبهشت ماه امسال از طرحی برای برخورد با «اساتید سکولار» خبر داد.

کامران دانشجو که رئیس ستاد انتخابات سال گذشته بود، با بیان اینکه «به اساتيدی كه جهان بينی اسلامی را قبول ندارند، نياز نداريم» گفته است:« اساتیدی باید جذب هیات علمی شوند که قائل به مسیری باشند که مردم در ۹ دی و ۲۲ بهمن ترسیم کرده‌اند.»

وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی از اجرای طرحی برای برخورد با استادان به گفته او «سکولار» سخن گفته است که پیش از این بسیاری از استادان دانشگاه‌های ایران یا به طور اجباری بازنشسته شده، یا از تدریس محروم شده‌اند.

اظهار نظر درباره علوم انسانی در ایران تنها به مقام‌های اجرایی و سیاسی و روحانیون محدود نیست؛ در یکی از تازه‌ترین اظهار نظرها در این باره، محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج زیر ساخت «جنگ نرم» را «علوم انسانی» عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG