لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

مقامات آمریکایی: شهرام امیری چندین سال در داخل ایران خبرچین سیا بود


شهرام امیری پس از بازگشت به ایران در میان اعضای خانواده خود و حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه
شهرام امیری پس از بازگشت به ایران در میان اعضای خانواده خود و حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه
در تازه‌ترین اتهام جاسوسی علیه شهرام امیری، «دانشمند هسته‌ای» ایران، نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه از قول چند مقام آمریکایی گفت که او چندین سال در داخل ایران برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، خبرچینی کرده است.

روز پنج‌شنبه نیز روزنامه آمریکایی واشینگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که شهرام اميری در ازای دريافت بيش از پنج ميليون دلار «اطلاعات مفيدی» در اختيار سازمان سیا قرار داده است.

در حالی که در چند روز گذشته منابع خبری مختلف در آمریکا آقای امیری را به جاسوسی و خبرچینی متهم کرده‌اند، وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این که آیا او به آمریکا اطلاعاتی داده خودداری کرده، اما تأیید کرده است که مقامات واشینگتن با او در ارتباط بوده‌اند.

به دنبال انتشار گزارش واشینگتن پست، روز جمعه خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از منابع خود گفت که آقای امیری اطلاعات خود را به سازمان اطلاعاتی آمریکا فروخته است.

«دانشگاهی در تهران، مرکز مخفی فعالیت‌های هسته‌ای»

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارش خود از قول «مقامات آمریکایی» می‌گوید که شهرام امیری جزییاتی از «دانشگاهی در تهران» را فاش کرده که به «ستاد فرماندهی مخفی فعالیت‌های هسته ای ایران» بدل شده است.

این روزنامه به نام این دانشگاه در تهران اشاره‌ای نکرده، اما به نظر می‌رسد اشاره به دانشگاه مالک اشتر باشد که در تهران زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی است و شهرام امیری نیز برای آن به کار پژوهش مشغول بوده است.

یک مقام آمریکایی همچنین آقای امیری را منبع اطلاعاتی «مهم و دست اول» درباره وجوه پنهان برنامه هسته‌ای توصیف کرده است.

این در حالی است که آقای امیری پس از آن که روز پنج‌شنبه بعد از یک سال پا به خاک ایران گذاشت در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که مأموران امنیتی آمریکا او را تحت فشار گذاشته‌اند که درباره برنامه هسته‌ای ایران دروغ بگوید، به‌رغم آن که به گفته خودش «شايد اطلاعاتی که يک فرد عادی درباره سايت نطنز دارد از من بيشتر بود».

شهرام امیری همچنین مانند مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که توسط سرویس جاسوسی آمریکا در عربستان سعودی ربوده شده است، ادعایی که مقامات هر دو کشور عربستان و‌ آمریکا بارها رد کرده‌اند.

قهرمان یا جاسوس؟

به این ترتیب با انتشار اخبار حاکی از جاسوسی، کار شهرام امیری که پس از ناپدید شدن توسط برخی از رسانه‌های خبری به عنوان «دانشمند هسته‌ای» معرفی می‌شد برای اثبات بی‌گناهی خود در ایران دشوارتر می‌شود.

دشواری کار برای آقای امیری در آنجاست که ناپدید شدن او از خرداد سال ۱۳۸۸ تاکنون با فعالیت‌های هسته‌ای مناقشه‌برانگیز جمهوری اسلامی گره خورده که مقامات تهران می‌گویند با اهدافی صلح‌جویانه ادامه می‌یابد.

پس از آنکه علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که شهرام امیری پس از بازگشت باید «ابعاد ماجرا» را مشخص کند، وزیر خارجه ایران هم گفت که آقای امیری تا زمانی که ادعای خود در مورد ربوده شدن را اثبات نکرده «قهرمان» قلمداد نخواهد شد.

منوچهر متکی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در لیسبون، پایتخت پرتغال، گفت که شهرام امیری ابتدا باید اتفاقات دو سال گذشته را شرح دهد، «آن وقت خواهیم دید که قهرمان قلمداد خواهد شد یا خیر».

این در حالی است که شهرام امیری روز پنج‌شنبه پس از پیاده شدن از هواپیما در فرودگاه تهران با استقبال حسن قشقاوی، معاون آقای متکی، و دسته‌های گل روبه‌رو شد.

آقای قشقاوی همان معاون وزیر خارجه است که چند ماه پیش نیز در فرودگاه با دسته گل از علی وکیلی راد، قاتل شاپور بختیار، پس از بازگشت از زندانی در فرانسه استقبال کرد.

شبکه تلويزيونی ای‌بی‌سی آمريکا نيز در ۱۱ فروردين‌ماه سال جاری در گزارشی از قول مأموران اطلاعاتی آمريکا خبر داد که شهرام اميری به آمريکا پناه برده و اطلاعات مهمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سی‌آی‌ای، داده است.
XS
SM
MD
LG