لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

هیلارى کلینتون و کاترین اشتون حملات انتحارى در زاهدان را محکوم کردند


 قربانیان حمله انتحاری
قربانیان حمله انتحاری
به دنبال انجام دو حمله انتحارى مرگبار در شهر زاهدان، مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا و نیز هیلارى کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با محکوم کردن این حملات از آن به عنوان یک «اقدام تروریستى بزدلانه و مشمئزکننده» یاد کرده‌اند. همچنین نماینده زاهدان در مجلس نیز در اعتراض به «ناتوانى دولت در تامین امنیت» از سمت خود استعفا داده است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا حملات انتحارى روز پنج‌شنبه در شهر زاهدان را محکوم کرد.

در بیانیه‌اى که روز جمعه به همین مناسبت از سوى دفتر مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا منتشر شد، از این حملات انتحارى با عنوان « حملات تروریستى بزدلانه» نام برده شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «کاترین اشتون این حملات تروریستى بزدلانه را که به هیچ رو قابل توجیه نیستند، قویاً محکوم مى‌کند. وى همچنین با تسلیت به خانواده‌ و دوستان قربانیان ( این حملات)، با آنها ابراز همدردى مى‌کند.»

در جریان دو حمله انتحارى که شامگاه پنج‌شنبه در مقابل در ورودى مسجد جامع زاهدان روى داد تاکنون ۲۷ نفر کشته و دست‌کم ۲۷۰ نفر دیگر زخمى شده‌اند.

به گفته حسینعلى شهریارى، نماینده زاهدان در مجلس شوراى اسلامى «دو نفر مرد که یکى از آنان داراى پوشش زنانه بوده است به فاصله چند دقیقه دو عملیات انتحارى انجام دادند.»

در همین حال گروه سنى جندالله با پذیرش مسئولیت این حملات گفته است، این اقدام به تلافى اعدام عبدالمالک ریگى، رهبر این گروه صورت گرفته است.

از سوى دیگر در حالى که برخى از مقام‌هاى ایرانى از جمله اسماعیل کوثرى، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس شوراى اسلامى، آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را مسئول این عملیات انتحارى دانسته‌اند، هیلارى کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز این «حملات مشمئزکننده» را محکوم کرده است.

وى روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌اى در این باره اظهار داشته است: «من به قوى‌ترین شکل ممکن حملات تروریستى گروه جندالله را که ایرانیان را در مسجدى در استان سیستان و بلوجستان هدف قرار داده، محکوم مى‌کنم.»

خانم کلینتون همچنین با ابراز همدردى با خانواده‌ها و بستگان زخمى‌ها و کشته‌شدگان این حملات، خواستار مجازات عاملان این حملات شده است.

وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه خود همچنین با اشاره به حملات تروریستى اخیر در اوگاندا، پاکستان، افغانستان، عراق و الجزایر بر لزوم همکارى نزدیک‌تر جهانى براى مبارزه با سازمان‌هاى تروریستى تاکید کرده است.

در همین حال خبرگزارى‌هاى ایران روز جمعه گزارش دادند که حسینعلى شهریارى، نماینده زاهدان در مجلس در اعتراض به «ناتوانى مسئولان در حفظ امنیت جان و مال مردم» با ارسال نامه‌اى به رئیس مجلس از مقام خود استعفا داده است.

وى پیشتر نیز با بیان این که «فریب‌خوردگان گروهک جندالله و عوامل باقى‌مانده از عبدالمالک ریگى» عامل حملات انتحارى در زاهدان هستند گفته بود: «مردم در حال حاضر به شدت تحت تاثیر قرار دارند و از دولت گلایه‌مندند.»

در هفتم خرداد ۱۳۸۸ نیز بمب‌گذارى مشابهى در مسجد امیرالمومنین شهر زاهدان روى داد که در آن دست کم ۲۰ نفر کشته شدند. مسئولیت این انفجار را نیز گروه عبدالمالک ریگى بر عهده گرفته بود.
XS
SM
MD
LG