لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

دستگیری ۴۰ نفر به دنبال انفجارهای زاهدان؛ دو نماینده استعفا کردند


در حالی که نمایندگان مردم زاهدان در مجلس ایران در اعتراض به حادثه تروریستی این شهر استعفای خود را در مجلس اعلام کردند، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از دستگیری ۴۰ نفر به دنبال انفجارهای پنج‌شنبه ‌شب به اتهام «تلاش برای ایجاد ناامنی» خبر داد.

پنج‌شنبه شب به دنبال دو انفجار در محل ورودی مسجد جامع زاهدان دست‌کم ۲۸ تن جان خود را از دست دادند و ۳۰۰ نفر زخمی و مجروح شدند. روز جمعه گروه جندالله در وبلاگ خود مسئولیت این دو حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

اما برخی از مقامات جمهوری اسلامی از احتمال بالا رفتن میزان تلفات این حادثه تروریستی خبر داده‌اند.

در همین حال احمدرضا رادان، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، از تلاش عده‌ای پس از وقوع انفجار در زاهدان برای ایجاد ناامنی در شهر خبر داده و اعلام کرده است که ۴۰ نفر در همین زمینه دستگیر شده‌اند.

آقای رادان با اشاره به این که دو مامور نیروی انتظامی نیز در این حادثه جان باخته‌اند چنین اظهار نظر کرده است که «ناامنی‌های سیستان و بلوچستان از آن سوی مرزها شکل می‌گیرد» و به همین دلیل انسداد مرز ایران و پاکستان در این استان شرقی ایران «در دستور کار قرار گرفته است».

گروه سنی‌مذهب جندالله که رهبر آن عبدالمالک ريگی ماه گذشته اعدام شد، پيش از اين نيز بارها مسئوليت چنين بمب‌گذاری‌هايی را برعهده گرفته است.

در همین حال حسینعلی شهریاری و عباسعلی نورا، نمایندگان مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به حادثه تروریستی شهر زاهدان اعلام کردند که از سمت خود در مجلس شورای اسلامی استعفا می‌کنند.

حسینعلی شهریاری ساعاتی پس از وقوع این حادثه با اعلام این که «متاسفانه مسئولان نتوانستند حداقل وظیفه خود را که همانا حفظ امنیت جان و مال مردم است تامین نمایند» در اعتراض استعفانامه خود را برای رئیس مجلس ارسال کرد.

دست «قدرت‌های مداخله‌جو» و «صهیونیست‌ها» در کار است

به دنبال وقوع دو انفجار انتحاری در شهر زاهدان و کشته شدن دست‌کم ۲۸ تن، مقامات جمهوری اسلامی به این حادثه واکنش نشان داده و یکی پس از دیگری کشورهای خارجی و «ایادی آنها» را مسئول این حمله تروریستی معرفی می‌کنند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، ضمن محکوم کردن این حادثه در شهر زاهدان گفته است که «دست قدرت‌های مداخله‌جو» در آن «بی‌تردید قابل مشاهده» است.

از سوی دیگر مصطفی محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی، نیز مسئول این حمله انتحاری در شهر زاهدان را «صهیونیست‌ها» دانسته و یکی از اهداف آن را «ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی» معرفی کرده است.

علی عبداللهی، معاون آقای محمد نجار، نیز «مزدوران استکبار جهانی» را مسئول این حادثه تروریستی دانسته و چنین اظهار نظر کرده است که بمب‌گذاران در خارج از ایران آموزش دیده بودند.

اما این واکنش مقامات جمهوری اسلامی در حالی است که کشورها و سازمان‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده بلافاصله دو انفجار در مسجد جامع زاهدان را قویا محکوم کردند.

پس از آن که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، و الیستر برت، از وزارت خارجه بریتانیا، حمله تروریستی زاهدان را محکوم کردند و به بازماندگان قربانیان این حادثه تسلیت گفتند، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، نیز این حادثه را به‌شدت محکوم کرد.

آقای اوباما در این باره تصریح کرد: «کشتن شهروندان بی‌گناه در محل عبادت‌شان گناهی تحمل‌ناپذیر است، و کسانی که مرتکب آن شدند باید جوابگو باشند.»

بان گی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم روز جمعه حمله‌های انتحاری در زاهدان را «اقدام بی‌خردانه تروریستی» توصیف و آن را به‌شدت محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG