لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

مجلس ایران رای به ادامه غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم داد


مجلس شورای اسلامی، با تصویب طرح یک فوریتی «صیانت از دستاوردهای هسته‌ای»، دولت جمهوری اسلامی را موظف به استمرار غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و تهیه صفحه‌های سوخت، و همچنین اقدام متقابل در مورد بازرسی کشتی‌ها و محموله‌های ایرانی کرد.

کلیات این طرح در جلسه صبح روز یکشنبه از تصویب مجلس گذشت و نمایندگان در ادامه به بررسی جزئیات طرح «صیانت از دستاوردهای هسته‌ای» که خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران، هدف از آن را مقابله با «توطئه‌های آمریکا و انگلیس» عنوان کرده است، پرداختند.

آن طور که خانه ملت گزارش کرده است، كلیات طرح یک فوریتی مقابله با توطئه‌های امریکا و انگلیس به منظور صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته‌ای ایران ۱۷۱ رأی موافق، سه رأی مخالف و شش رأی ممتنع به تصویب رسید.

بر اساس این گزارش، در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت جمهوری اسلامی موظف خواهد شد که در مقابله با آنچه «اقدامات زیاده‌طلبانه و زورمندانه برخی كشورهای بزرگ» خوانده شده، با سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله چرخه سوخت هسته‌ای، زمینه خوداتكایی کشور در این موضوع را فراهم کند.

دولت همچنین مکلف خواهد بود که تنها در چارچوب مقررات عمومی ان.پی.تی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و اجابت درخواست‌های فراتر از مقررات عمومی ان.پی.تی توسط دولت ممنوع خواهد بود.

مجلس همچنین در این طرح غرب را به «فریبکاری» در مورد تحویل سوخت رآکتور تهران متهم کرده و دولت را به استمرار غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم موظف کرده است. اقدامی که دولت جمهوری اسلامی پس از عدم حصول توافق در زمینه تبادل سوخت به آن دست زد.

این طرح همچنین تصریح کرده است که دولت باید نسبت به کشورهایی که به بازرسی کشتی‌های ایرانی و یا محموله‌های باری ایران مبادرت می‌کنند، عمل مقابله به مثل را به هر صورت ممکن انجام دهد.

در تصبره این ماده، از دستگاه قضایی نیز خواسته شده است که مساعدت لازم را در همه ابعاد و زمینه‌ها با دولت به عمل آورد.

طرح یک فوریتی صیانت از دستاوردهای هسته‌ای پس از آن به مجلس ارائه شد که با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، فشارها بر جمهوری اسلامی به واسطه برنامه اتمی‌اش افزایش یافت.

در این زمینه اوائل تیرماه جاری، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که «این طرح برای به خطر نیفتادن جان بیش از ۸۵۰ هزار بیمار در کشور تهیه شده است» چراکه به گفته وی «نباید جان این بیماران به دلیل آماده نبودن سوخت رآکتور تهران به خطر بیفتد».

ایران که برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران با محدودیت‌هایی روبه‌روست، پاییز ۸۸ پیشنهادی را از سوی فرانسه، روسیه و آمریکا برای تأمین سوخت این رآکتور در قالب تبادل سوخت دریافت کرد که بر اساس آن قرار بود ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصد ایران با نزدیک به ۱۲۰ کیلوگرم سوخت هسته‌ای مبادله شود.

با این حال تعلل ایران در ارائه پاسخ نهایی به این پیشنهاد تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران را افزایش داد و زمینه‌ساز تصمیم غرب برای تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها در سازمان ملل شد و حتی ابتکار سه کشور ایران، ترکیه و برزیل در طراحی دوباره سازوکاری برای این مبادله نتوانست مانع از تصویب تحریم‌های جدید شود.

در هفته‌های گذشته دست کم دو مقام ایرانی اذعان کردند که رآکتور اتمی تهران برای ادامه فعالیت خود با کمبود سوخت مواجه شده و در حال حاضر به صورت یک هفته در میان رادیو دارو تولید می‌کند.

در این زمینه مرضيه وحيد دستجردى، وزير بهداشت جمهورى اسلامى ۱۴ تیر ماه اعلام کرد که اگر تحريم‌ها ادامه پيدا كند مجبور مى‌شويم راديو داروها را با هزينه‌هاى بسيار زياد تهيه كنيم چون سوخت رآكتور تهران رو به اتمام است.

وى ادامه داد که در حال حاضر توليد راديو داروها در راكتور تهران به صورت يک هفته در ميان انجام مى‌شود كه جوابگوى نيازهاى مراكز پزشكى هسته‌اى نيست.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، نیز یک روز بعد اعلام کرد که چون مقدار سوخت رآكتور تهران در زمان حاضر محدود است، مجبوريم كه اين رآكتور را گاهى اوقات با تمام ظرفيت به كار نگيريم تا بتوانيم فعاليت‌هاى آن را در آينده هم شاهد باشيم.

پس از آن علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مشکل کمبود سوخت را تأیید کرد اما تصریح کرد که «فعلاً یک هفته در میان از رآکتور استفاده می‌کنیم و رادیو دارو تولید می‌کنیم و باقی نیاز کشور در زمینه رادیو دارو را به همراه وزارت بهداشت از خارج تأمین می‌کنیم به بیماران می‌گوییم که نگران تأمین رادیو دارو نباشند».

ایران در مقابل این ادعای غرب، که برنامه اتمی جمهوری اسلامی را پوششی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌داند، همواره بر صلح‌آمیز بودن آن تأکید کرده است و مصارف پزشکی را از جمله اهداف صلح‌آمیزی می‌داند که در تعقیب برنامه اتمی‌اش به دنبال آنهاست.
XS
SM
MD
LG