لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

ایران از ناتو و اسرائیل به دلیل «همکاری با تروریست‌ها» شکایت می‌کند


مراسم تشییع کشته‌شدگان حادثه تروریستی زاهدان
مراسم تشییع کشته‌شدگان حادثه تروریستی زاهدان
محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه، آمریکا و نیروها ناتو را متهم به حمایت از تروریست‌های زاهدان کرد و هیئت دولت نیز از پیگیری شکایتی خبر داد که قرار است در خصوص «همکاری ناتو و رژیم صهیونیستی با تروریست‌ها»، در مجامع بین‌المللی طرح شود.

رئیس دولت دهم در جلسه هیئت دولت با اشاره به پیام باراک اوباما در مورد حادثه تروریستی زاهدان اظهار کرد که در حالی که نیروهای آمریکایی و ناتو به صورت مالی و تجهیزاتی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، رئیس جمهور آمریکا پیام تسلیت می‌فرستد.

وی ادامه داد که «در حقیقت این اقدام تفسیر عینی بیانیه ۲۲ خرداد اوباما است زیرا در آن بیانیه ملت ایران را تهدید نمود.»

اشاره آقای احمدی‌نژاد به بیانیه‌ای است که رئیس جمهور آمریکا در آستانه سالگرد انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ایران منتشر کرد و در آن ۲۲ خرداد را «یادآور سرکوب معترضان و قتل بی‌گناهان نامید

بیانیه‌ای که البته در آن تأکید شده بود که «ما خواستار پایان انزوای سیاسی و اقتصادی ایران و آینده بهتر برای مردم این کشور هستیم و تنها شرط آن این است که دولت ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.»

آقای اوباما در محکومیت حادثه اخیر تروریستی در زاهدان نیز در اقدامی کم‌سابقه به رغم آنکه موضع رسمی دولتش در محکومیت این اقدام توسط وزارت خارجه آمریکا اعلام شده بود، شخصاً در بیانیه‌ای این حملات را «بی‌شرمانه و تحمل‌ناپذیر» خواند و افزود که «ایالات متحده در مواجهه با این بی‌عدالتی، در کنار مردم ایران و عزیزان و خانواده‌های کسانی است که کشته یا زخمی شده‌اند.»

با این حال محمود احمدی‌نژاد گفته است که این اقدامات به توصیف وی «کور و بسته»، «جز از گروه‌های تروریستی آمریکایی که شقی و خالی شده از انسانیت هستند، برنمی‌آید.»

رئیس دولت دهم این اقدام تروریستی را فاقد ارزش سیاسی و نظامی خوانده و افزوده است که این اقدام آنقدر زشت است که حتی «حامیان سیاسی تروریست‌ها» هم این اقدامات را محکوم می‌نمایند که البته این نشانگر شکست آنها در بعد سیاسی و نظامی است.

وی از وزارت خارجه ایران خواسته است که از طریق دولت پاکستان این موضوع را پیگیری کند و تصریح کرده است که «اگرچه ما با ملت پاکستان دوست و در کنار آنها هستیم، اما دولت پاکستان باید با مشخص کردن تکلیف این تروریست‌ها، در این زمینه پاسخگو باشد.»

در جلسه هیئت وزیران، همچنین تصویب شد که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری بر اساس اسناد موجود شکایتی را در خصوص «همکاری ناتو و رژیم صهیونیستی با تروریست‌ها» در مجامع بین‌المللی پیگیری کند.

پنج‌شنبه شب به دنبال دو انفجار در محل ورودی مسجد جامع زاهدان دست‌کم ۲۸ تن جان خود را از دست دادند و ۳۰۰ نفر زخمی و مجروح شدند. روز جمعه گروه جندالله مسئولیت این دو حمله انتحاری را بر عهده گرفت و آن را در انتقام اعدام رهبر خود عبدالمالک ریگی اعلام کرد.

پس از آن مقام‌های ایرانی که گروه جندالله را تحت حمایت بریتانیا و آمریکا معرفی می‌کنند، به تکرار اتهام‌های خود در این زمینه علیه این دو کشور پرداختند.

ایران همچنین از دیرباز دستگاه امنیتی پاکستان را از حامیان جندالله معرفی کرده است و خواستار همکاری دولت پاکستان در مقابله با این گروه است.

در تازه‌ترین واکنش‌ها نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، حتی از احتمال ورود نیروهای ایرانی به خاک پاکستان برای مقابله با تروریست‌ها در صورت تصمیم شورای عالی امنیت ملی خبر داد.

جندالله در طول سال‌های فعالیت خود مدعی است که در پی احقاق حقوق اقلیت سنی مذهب استان سیاستان و بلوچستان است، گرچه اقدامات خونباری که در این سال‌ها توسط این گروه مسلح انجام شده، علاوه بر نیروهای نظامی، شهروندان غیرنظامی و حتی شهروندان سنی‌مذهب منطقه را هدف قرار داده است.
XS
SM
MD
LG