لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

فائزه هاشمی: پدرم به شدت نگران آینده کشور است


فائزه هاشمی
فائزه هاشمی
همزمان با سالگرد برگزاری آخرین نماز جمعه تهران به امامت اکبر هاشمی‌رفسنجانی، فائزه هاشمی، دختر وی ، با بیان این که پدرش به شدت نگران آینده کشور است، گفته است، وی از بیم آسیب دیدن مردم از شرکت در نماز جمعه خودداری می‌کند

فائزه هاشمی، دختر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در گفت و گو با پایگاه اینترنتی «دی‌پرس» گفته است، پدرش برای جلوگیری از «آسیب وارد آمدن به مردم» در نماز جمعه تهران شرکت نمی‌کند.

آقای هاشمى رفسنجانى آخرین بار در روز ۲۶ تیر ماه سال گذشته خورشیدی امامت نمازجمعه تهران را برعهده داشت که در این روز انبوهى از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران با حضور در نماز جمعه از آن به عنوان فرصتى بار بیان اعتراض‌هاى خود استفاده کردند.

از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه نام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان به عنوان خطیب نماز جمعه تهران اعلام نشده است و حتى نماز جمعه روز قدس در تهران که در سال‌هاى گذشته همواره به امامت آقاى رفسنجانى برگزار مى‌شد، بدون وى اقامه شد.

در حالی که برخی از گمانه‌زنی‌ها از تلاش روحانیان حامی دولت برای جلوگیری از حضور آیت‌الله رفسنجانی در نماز جمعه تهران حکایت دارد، فائزه هاشمی درباره علت حاضر نشدن پدرش در نماز جمعه گفته است: « نه قهراست و نه فشار، تا آنجایی که می‌دانم تا قبل ازعید مرتب برای نمازجمعه به ایشان زنگ زده شد، که مثلاً شما می‌روید این هفته برای نماز و ایشان می‌گفتند نه نمی‌روم. این جور هم نبود که آنها فشار بیاورند که ایشان نمازجمعه نروند.»

دختر رئیس مجمع تشخیص نظام افزوده است: « فکر می‌کنم خودشان هم یکی دوبار علت این موضوع را گفته است. چون آن روز ( نماز جمعه ۲۶ تیر ماه) مردم خیلی آسیب دیدند، من شنیدم ایشان می‌گفتند، چون اگر مجدداً به نماز جمعه بروم همین اتفاق دوباره تکرار می‌شود و مردم آسیب می‌بینند، من حاضر نیستم به نماز جمعه بروم.»

آقاى رفسنجانى در نخستین و آخرین خطبه‌هاى نمازجمعه خود پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران، اوضاع کشور را بحرانى اعلام کرده و پیشنهادهایى نیز براى خروج از این بحران ارایه کرده بود که سخنان وى با واکنش تند حامیان دولت روبه‌رو شد.

این در حالی است که رئیس مجلس خبرگان رهبری در اظهارنظرهای بعدی خود نیز همچنان بر «راهکارهای ارایه شده خود در نماز جمعه تهران» اصرار ورزیده است.

در این میان فائزه هاشمی نیز در پاسخ به این پرسش که این روزها چه چیزی در چهره پدرش می‌بیند، گفته است: « نگران هستند ایشان، به شدت نگران آینده مملکت هستند.»

دختر هاشمی رفسنجانی در این باره که آیا پدرش برای رفع این نگرانی کاری هم می‌کند یا نه، افزوده است: « خب در هر حال ایشان با سیاست خودشان کار می‌کنند و هر سیاستمداری روش خاص خودش را دارد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود، «برای نجات کشور از خطر، برگزاری انتخاباتی سالم» را تضمین کند.

این نامه از جمله در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های تلویزیونی پیش از انتخابات نوشته شده بود که وی در آن اتهام‌هایی را علیه بستگان آقای رفسنجانی مطرح کرده بود.

فائزه هاشمی در باره دلیل نگارش این نامه، که با واکنش تند حامیان دولت روبرو شده بود، گفته است:« اینکه چرا این نامه سرگشاده نوشته شد، به نظرم این یک مساله طبیعی بود، وقتی صداوسیما طبق قانون خودشان باید زمانی که در مورد کسی حرفی زده می‌شود، آن طرف غایب هم فرصت پاسخگویی داشته باشد و بتواند از خودش دفاع کند، ولی آن زمان در نظرگرفته نمی‌شود و کسانی که متهم شدند در آن مناظره‌ها نمی‌توانند بیایند و از خودشان دفاع کنند وفقط باز هم آقای احمدی نژاد یک وقت اساسی پیدا کرد که برود و از خودش دفاع کند، نگارش چنین نامه‌هایی طبیعی است.»

رسانه‌ها و شخصیت‌های حامی دولت در یک سال گذشته و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در ایران، همواره هاشمی‌رفسنجانی را به دلیل نگارش نامه به رهبر جمهوری اسلامی مورد حمله قرار داده و وی را متهم به «حمایت از فتنه‌گران» کرده‌اند.

فتنه عنوانی است که حامیان دولت برای اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران به کار می‌برند.

خانم فائزه هاشمی در این باره گفته است: « من با لفظ فتنه در این دوران موافقم، اما نه با تعبیری که رایج است که معترضین به نتایج انتخابات را فتنه‌گر می‌دانند؛ من معتقدم که فتنه جریان مقابل است، چون آن جریانی که انتخابات طی کرد، خودش یک فتنه بزرگی بود. رسیدگی نکردن به انحرافاتی که شد خود فتنه دومی بود، برخی رفتارهای خارج از قاعده و قانون که در این مدت شد نیز فتنه سوم است. متاسفانه همین طور این فتنه‌ها دارد ادامه پیدا می‌کند و منافع ملی وامنیت کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.»
XS
SM
MD
LG