لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

گفت‌وگوهای علاوی و صدر برای تشکیل دولت ائتلافی عراق


ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه، و مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر، روز دوشنبه در سوریه درباره تشکیل دولت ائتلافی آینده عراق با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، این دیدار که برای نخستین بار بین جریان سکولار عراق به رهبری ایاد علاوی و مقتدی صدر روحانی شیعه تند رو صورت گرفته، پس ازگفت‌وگوهای جداگانه دو طرف با بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، انجام شد.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که رهبران احزاب و گروهای سیاسی متخلف درعراق برای تشکیل دولت وحدت ملی درحال رایزنی هستند.

مقتدی صدر پس از گفت‌وگوهایش با ایاد علاوی و بشار اسد، در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که «آماده است که به اختلافات خود با رهبران سیاسی عراق برای حفظ منافع این کشور پایان دهد».

ایاد علاوی که پس از انتخابات پارلمانی این کشور به دنبال چانه‌زنی با گروه‌ها و احزاب سیاسی مختلف در عراق به منظور تشکیل دولت ائتلافی بوده است، نتایج مذاکرات خود با مقتدی صدر را «مثبت» ارزیابی کرد و گفت که طرف مقابل تمایل خود را به حفظ منافع کشور و سرعت بخشیدن به تشکیل دولت جدید را ابراز کرد.

آقای علاوی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که وی و مقتدی صدر بر «سرعت بخشیدن برای تشکیل دولت جدید با ساختار و برنامه‌ای مشخص» تأکید کردند.

این گفت‌وگوها چهار ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق صورت می‌گیرد که در آن به رغم پیشتازی ائتلاف العراقیه هیچ یک از گروه‌های سیاسی موفق به کسب آرای لازم برای تشکیل دولت نشدند.

مقتدی صدر در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اعلام اینکه ایاد علاوی حاضر به دادن امتیازاتی به گروه وی شده است، از دیگر گروه‌های سیاسی عراق خواست برای تشکیل هرچه سریع‌تر دولت ائتلافی بدین گونه عمل کنند.

درهمین حال خبرگزاری رسمی سوریه، سنا، به نقل از بشار اسد، ‌رئیس جمهور سوریه، گزارش داد که آقای اسد در دیدار خود با ایاد علاوی اعلام کرد که سوریه بر «هر دولتی درعراق که بر تمامیت ارضی، هویت عربی، و حفظ وحدت این کشور تلاش کند» حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر آقای علاوی از سوریه به خاطر پناه دادن به آوارگان عراقی و حمایت‌های این کشور در ثبات عراق قدردانی کرد.

کشمکش سیاسی

انتخابات پارلمانی عراق که چهار ماه پیش انجام شد ائتلاف به رهبری ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، موفق به کسب ۹۱ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق شد و ائتلاف دولت قانون، به رهبری نوری المالکی، نخست وزير عراق، با ۸۹ کرسی در جايگاه دوم قرار گرفت.

تشکيل دولت نيازمند همراه داشتن ۱۶۳ رای در پارلمان عراق است. با این حال هیچ یک از گروه ها موفق کسب کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت آینده عراق نشدند.

ایاد علاوی معتقد است که ائتلاف وی حمایت سنی‌های این کشور را با خود دارد قادر به تشکیل دولت آینده عراق خواهد بود و در عین حال هشدار داده است که عدم شرکت سنی‌ها در ساختار قدرت آینده عراق می‌تواند به افزایش جنگ‌های قومی این کشور دامن زند.

این در حالی است که طرفداران نوری المالکی براین باورند که نخست‌وزیر عراق نمایندگی اکثریت شیعه این کشور را برعهده دارد.

انتخابات عراق در حالی به تعویق افتاده است که خشونت‌ها در این کشور طی ماه های اخیر افزایش یافته و نیروهای آمریکایی قرار است طی برنامه ای از قبل تظیم شده خروج از عراق را از ماه سپتامبر آغاز کنند.

در حال حاضر ۷۴ هزار نیروی آمریکایی درعراق مستقر هستند و قرار است، ۲۴ هزار نیرو خروج از این کشور را به تدریج آغاز کنند و ۵۰ هزار نیروی باقیمانده، تا دسامبر ۲۰۱۱ در در این کشور باقی خواهند ماند.
XS
SM
MD
LG