لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

فرانسه و منع پوشيدن روبنده در اماکن عمومی


قانونگذاران مجلس ملی فرانسه به لايحه منع پوشيدن روبنده و يا برقع را در اماکن عمومی کشور رای مثبت دادند. اين لايحه در ماه های آينده در مجلس سنای فرانسه به شور گذاشته می شود.

کارشناسان بزرگترين مانع بر سر تصويب لايحه را ديوانعالی قانون اساسی فرانسه می دانند که احتمال دارد اين لايحه را برخلاف قانون اساسی فرانسه تشخيص دهد. نتايج به دست آمده از آخرين نظر سنجی ها نشان می دهد که اکثر جامعه غيرمسلمان فرانسه روبنده را دروازه افراط گرايی و ناقض حقوق زنان می دانند و از تصويب قانون جديد حمايت می کنند.

در صورت تصويب قانون، زنان متخلف برای اولين بار ۱۸۹ دلار جريمه می شوند و کسانی که زنان را مجبور به پوشيدن روبنده کنند، ۱۸ هزار دلار جريمه و به يک سال زندان محکوم خواهند شد.

پروين اردلان، فعال مسائل زنان در سوئد با راديو فردا در اين مورد که آيا زنان به نوعی در جوامع گوناگون دنيا در ميانه دو اظهار نظر و دو وجه قدرتمند حکومت ها قرار می گيرند، گفت و گو کرده است.

  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG