لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

اوباما و کامرون ایران را به مذاکره فراخواندند


باراک اوباما و دیوید کامرون؛ سه شنبه در واشینگتن
باراک اوباما و دیوید کامرون؛ سه شنبه در واشینگتن
بریتانیا و ایالات متحده، روز سه‌شنبه از ایران خواستند که به مذاکرات هسته‌ای بازگردد و تاکید کردند که هنوز برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای مناقشه هسته‌ای ایران خیلی دیر نشده است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، که به واشینگتن سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت: «ما از رژیم ایران می‌خواهیم که بدون تاخیر گفت‌وگوها با جامعه جهانی را از سر بگیرد. برای آنها خیلی دیر نشده که چنین کاری بکنند.»

نخست‌وزیر بریتانیا که پیش از این اولویت دولتش را برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود، افزود: «آمریکا و بریتانیا، و شرکایشان، آماده گفت‌وگوی توام با حسن نیت هستند.»

دیوید کامرون با این حال هشدار داد: «اما در نبود طرف مصمم (به مذاکره) ما با شدت و حدت، تحریم‌هایی را که در شورای امنیت سازمان ملل مورد موافقت قرار گرفت، به اجرا درمی‌آوریم و در اروپا هم اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد.»

هر دو رهبر بریتانیا و ایالات متحده در این کنفرانس خبری اعلام کردند که مسئله ایران، از محورهای عمده گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه آنها بوده است.

باراک اوباما نیز در این کنفرانس خبری گفت: «من از دیوید (کامرون) برای تلاش‌های بریتانیا جهت تدارک دیدن تحریم‌های پربنیه اتحادیه اروپا (علیه ایران) در روزهای آینده، سپاسگزارم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: «همراه با گروه ۱+۵ ما همچنان به یک راه‌حل دیپلماتیک متعهد هستیم، اما دولت ایران باید درک کند که راه سرپیچی تنها فشار و انزوای بیشتر به ارمغان می‌آورد.»

قرار است هفته آینده وزیران خارجه اتحادیه اروپا، در بروکسل گرد هم آیند که به طور رسمی تحریم‌های یکجانبه این اتحادیه، علیه ایران را به تصویب برسانند.

این تحریم‌ها از آن رو با اهمیت است، که صنعت نفت و گاز ایران را هدف قرار داده است؛ بخش بازرگانی، بانکداری، بیمه، ترابری دریایی و هوایی از دیگر بخش‌هایی است که اتحادیه اروپا قصد دارد آن هدف تحریم قرار دهد.

افزون بر دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت که در ۲۰ خرداد ماه امسال به تصویب رسید، ایالات متحده نیز به طور یکجانبه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است؛ کنگره آمریکا نیز منتظر است باراک اوباما، طرح تحریم‌های مضاعف دیگری را به امضا برساند که درصورت اجرایی شدن، شرکت‌های صادرکننده فرآورده نفتی و از جمله بنزین، مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند.

دو رهبر بریتانیا و ایالات متحده در حالی ایران را به بازگشتن به میز مذاکره دعوت کرده‌اند که محمود احمد‌ی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، به تازگی گفته است برای «ادب کردن» تحریم‌کنندگان ایران، تا دو ماه دیگر مذاکره‌ای با آنها صورت نمی‌گیرد.
XS
SM
MD
LG