لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

احمدی‌نژاد: مدودف سناریوی غرب علیه ایران را کلید زد


به دنبال سخنان انتقادآمیز رئیس جمهور روسیه درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور روسیه را «به کلید زدن سناریویی علیه ایران و بازی در نمایشنامه آمریکایی» متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمود احمدی‌نژاد روز جمعه در واکنش به سخنان دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، درباره برنامه هسته‌ای ایران، وی را به «بازی در یک نمایشنامه آمریکایی» متهم کرده است.

رئیس دولت دهم در این باره گفته است: «حرفی که رییس‌جمهور روسیه زد، آگهی نمایشنامه تبلیغاتی که آمریکا می‌خواهد علیه ایران اجرا کند را کلید زد. این نمایشنامه به نویسندگی و کارگردانی آمریکا است، ولی متاسفانه برخی از روی بی‌اطلاعی و یا تحلیل غلط دارند در این نمایشنامه علیه منافع خود بازی می‌کنند و سوال این است که چرا رییس‌جمهور روسیه باید در نمایشنامه آمریکایی‌ها بازی کند؟»

اشاره محمود احمدی‌‌نژاد به سخنان دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه است که حدود دو هفته پیش در جمع سفیران این کشور گفته بود: «ایران به راه‌هایی که می‌تواند به ساخت بمب اتمی منتهی شود، نزدیک‌تر می‌شود.»

این نخستین باری بود که رهبران روسیه علناً از احتمال تولید تسلیحات هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی سخن می‌گفتند.

رئیس جمهور روسیه تنها سه روز پس از این سخنان یک بار دیگر به انتقاد از برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی پرداخته و از مقام‌های ایرانی خواسته بود، درباره «اجزای نظامی» برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی توضیح دهند.

دمیتری مدودف با بیان این که ایران باید «شهامت همکاری کامل با جامعه جهانی» را پیدا کند، گفته بود: «ما نه در برابر روند پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بی‌تفاوتیم و نه در برابر اجزای نظامی این برنامه.»

پیشتر نیز رئیس جمهور روسیه درحاشیه کنفرانس گروه بیست در کانادا با «نگران‌کننده» خواندن هشدار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در مورد کافی بودن ذخیره اورانیوم کمترغنی‌ شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را «در صورت تأیید» موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرده بود.

در ماه‌های اخیر رفتار روسیه در قبال تهران، موجب گلایه آشکار مقام‌های ایرانی شده و چندی پیش نیز محمود احمدی‌نژاد در یک سخنرانی عمومی در سفر استانی خود به کرمان، توضیح رفتار مسکو در قبال تهران را مشکل خوانده بود.

این سخنان رئیس دولت دهم واکنش‌هایی را در روسیه به دنبال داشته و مقام‌های روسی آن را سخنان احساساتی و نوعی «عوام‌فریبی سیاسی» ارزیابی کرده بودند.

موضع‌گیری‌های تازه رهبران روسیه در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی پس از آن صورت گرفته است، که ماه گذشته مسکو از دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران حمایت کرده بود.

کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، اتهامی که ایران همواره رد کرده و اهداف خود را کاملا صلح‌آمیز توصیف کرده است.

در این میان محمود احمدی‌نژاد از وجود «نمایشنامه تبلیغاتی غرب» در باره برنامه هسته‌ای ایران خبر داده و گفته است: « به لطف خداوند این سناریو در اختیار ماست، گرچه آنها فکر می‌کنند این سناریو فوق سری است.»

رئیس دولت جمهوری اسلامی در تشریح این «سناریوی جنگ پیچیده » گفته است: « دشمنان یک طراحی جنگ روانی و شیطنت علیه جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و با برخی نیز در داخل هماهنگ کرده‌اند که فضای سنگینی را به قول خودشان علیه ما در دنیا ایجاد کنند، ‌فشار بیاورند، فشار را به اوج برساند و در اوج این فشارها به یکی دو کشور خاورمیانه که دوست ما هستند با کمک صهیونیست‌ها حمله نظامی بکنند تا به خیال خودشان یک توقف و ضعفی را در اراده ملت ایران ایجاد کنند.»

وی همچنین افزوده است:« آمریکا و متحدانش همگی جمع شوند، قدرت تبلیغاتی‌شان را نیز بسیج کنند نخواهند توانست که ملت ایران را سر سوزنی از مواضع خود و حقش وادار به عقب‌نشینی کنند. این آرزو را به گور خواهند برد. ولی من تعجبم این است که چرا برخی خود را برای هزینه‌های آمریکا هزینه می‌کنند؟...چرا رییس‌جمهور روسیه در این نمایشنامه مشارکت می‌کند و البته حرف‌هایی که زده می‌شود ارزش حقوقی ندارد.»
XS
SM
MD
LG