لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

بریتانیا: ترکیه می‌تواند به تلاش ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی کمک کند


دیوید کامرون (سمت چپ)، نخست وزیر بریتانیا،از رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود خواسته است، مانع ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران شود.
دیوید کامرون (سمت چپ)، نخست وزیر بریتانیا،از رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود خواسته است، مانع ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران شود.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در جریان سفر خود به ترکیه از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خواسته است، از روابط نزدیک خود با ایران به منظور بازداشتن این کشور از تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای استفاده کند.

به نوشته سایت اینترنتی روزنامه بریتانیایی گاردین، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه در دیدار خود با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، ابراز امیدواری کرده است، ترکیه از تلاش کشورهای غربی برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران حمایت کند.

آقای کامرون که از جمله به منظور پشتیبانی از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به این کشور سفر کرده است، در سخنان خود از ترکیه با عنوان «پلی میان شرق و غرب» نام برده که به گفته وی می‌تواند نقشی کلیدی در مورد ایران ایفا کند.

نخست وزیر بریتانیا با اشاره به تنش موجود بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنین افزوده است: « این ترکیه است که می‌تواند به ما کمک کند، مانع دستیابی ایران به بمب اتمی شویم.»

درخواست نخست‌وزیر بریتانیا از ترکیه برای حمایت از تلاش کشورهای غربی برای متوقف ساخت برنامه هسته‌ای ایران تنها چند روز پس از آن مطرح شده است که وزیران امور خارجه برزیل و ترکیه، در جریان مذاکرات مشترک خود با وزیر خارجه ایران در استانبول، از جمهورى اسلامى خواسته بودند، تا در مذاکره با غرب بر سر برنامه اتمی‌اش انعطاف و شفافیت بیشترى به خرج دهد.

رهبران ایران، ترکیه و برزیل در ۲۷ اردیبهشت ماه گذشته توافقنامه‌ای را در تهران امضا کرده بودند، که بر اساس آن قرار بود ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به ترکیه ارسال کرده و در ازای آن سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را دریافت دارد.

در این میان دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا ابراز امیدواری کرده است، این توافقنامه باعث شود «ایران در مسیر درست گام بردارد.»

با این حال نخست وزیر بریتانیا نسبت به نیات واقعی جمهوری اسلامی ابراز تردید کرده و افزوده است: « حتی اگر ایران به توافق خود با ترکیه و برزیل به طور کامل عمل می‌کرد، باز هم حدود پنجاه درصد از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را حفظ می‌کرد.»

به دلیل نگرانی‌هایی از این دست بود که کشورهای غربی توافقنامه میان سه کشور ایران، برزیل و ترکیه را که به بیانیه تهران مشهور شده است، برای حل اختلاف‌ها بر سر مساله هسته‌ای ایران کافی ندانسته و به تلاش‌های خود برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ادامه دادند.

سرانجام شوراى امنیت سازمان ملل متحد در روز نهم ژوئن چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را تصویب کرد. ترکیه و برزیل که در آخرین لحظات برای دستیابی به توافقی در مورد تبادل سوخت هسته‌ای با ایران تلاش کرده بودند، به این قطعنامه رای منفی دادند.

با این حال ترکیه اعلام کرده است، تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را که عمدتاً افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را هدف قرار داده است، رعایت خواهد کرد.

اما از سوی دیگر آنکارا مخالفت خود را با اعمال محدودیت‌های گسترده‌تر از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعلام کرده و به دنبال گسترش مناسبات تجاری خود با جمهوری اسلامی است.

این در حالی است که اندکی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه تهران وضع کرده‌اند که به مراتب گسترده‌تر از تحریم‌های سازمان ملل است.
XS
SM
MD
LG