لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

نامزدهای اولیه جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۰ اعلام شدند


اما داناهیو (چپ) و پیتر کری، از نامزدهای فهرست اولیه بوکر ۲۰۱۰
اما داناهیو (چپ) و پیتر کری، از نامزدهای فهرست اولیه بوکر ۲۰۱۰
فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۰، روز سه‌شنبه در حالی منتشر شد که آثار نویسندگانی نظیر سلمان رشدی، برنده سه جایزه مختلف بوکر، و ای‌ین مک‌یوئن، نویسنده بریتانیایی برنده بوکر ۱۹۹۸، از راه یافتن به این فهرست باز ماندند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، داوران بوکر روز سه‌شنبه، ۵ مردادماه، ۱۳ نامزد اولیه جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۰ را از میان ۱۳۸ اثر برگزیدند و این در حالی است که در میان آثار فهرست اولیه بوکر ۲۰۱۰، آثاری همچون «لوکا و آتش حیات» سلمان رشدی و «خورشیدی» اثر ای‌ین مک‌یوئن در این فهرست به چشم نمی‌خورند.

همچنین مارتین ایمیس، رمان‌نویس بریتانیایی، نیز که تاکنون ۲ بار نامزد دریافت جایزه بوکر شده این‌بار هم ناکام ماند و رمان «بیوه باردار» او حتی به فهرست نامزدهای اولیه نیز راه نیافت.

اندرو موشن، رئیس هیئت داوران بوکر، می‌گوید داوران سعی کرده‌اند در انتخاب این آثار سوابق ادبی نویسندگان را کنار گذاشته و با تکیه بر قابلیت‌های فردی این افراد دست به گزینش بزنند.

آقای موشن پس از اعلام فهرست اولیه نامزدهای بوکر اعلام کرد که اگرچه حذف نام‌ برخی از نویسندگان از فهرست اولیه موجب تعجب بسیاری خواهد شد، «صحبت کردن از کتاب‌هایی که در این فهرست حضور ندارند قدری مغرضانه است».

در میان ۱۳ نامزد اولیه این فهرست نام پیتر کری، نویسنده استرالیایی، و یکی از دو رمان‌نویسی که تاکنون دو بار جایزه بوکر را از آن خود کرده‌اند، این بار با رمان «طوطی و اولیویه در آمریکا» به چشم می‌خورد.

در این فهرست همچنین نام سه نامزد نهایی جوایز بوکر سال‌های پیشین نیز درج شده است: رز تری‌مین با رمان «ورود غیرقانونی»، دیمون گالگوت با «در اتاق ناآشنا»، و دیوید میچل با اثر «هزار پائیز ژاکوب دو زو».

سایر آثار این فهرست عبارتند از «اتاق» از اما داناهیو، «خیانت» از هلن دانمور، «قضیه فینکلر» از هووارد جیکوبسون، «آواز طولانی» اثر آندریا لیوی، «سی» اثر تام مک‌‌کارتی، «فوریه» از لیزا مور، «اسکیپی می‌میرد» از پول مورِی، «سیلی» از کریستوس سیولکاس و «ستاره‌های آسمان درخشان» اثر آلن وارنر.

در مرحله بعدی و در تاریخ ۱۶ شهریور، داوران پس از بازخوانی این آثار، فهرست شش نفره نهایی این جایزه را مشخص خواهند کرد و برنده نهایی بوکر ۲۰۱۰ در تاریخ ۲۰ مهرماه اعلام خواهد شد.

جایزه ۵۰ هزار پوندی «من بوکر» یکی از معتبرترین و مشهورترین جوایز ادبی دنیاست که سالانه به رمانی نوشته یک نویسنده اهل بریتانیا، ایرلند، یا کشورهای مشترک‌المنافع اهدا می‌شود.

برنده جایره بوکر می‌تواند یقین داشته باشد که نامش در زمره نام‌آوران و کتابش مورد توجه بسیاری از خوانندگان جهان قرار خواهد گرفت.

سال گذشته، هیلاری منتل،‌ نویسنده سرشناس بریتانیایی،‌ با رمان «تالار گرگ‌ها» این جایزه را از آن خود کرد.
XS
SM
MD
LG