لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

امیدواری آمريکا به از سرگیری مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ايران


فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد از گفت وگوها در سطح بالای گروه پنج به علاوه يک با ايران در موضوع هسته ای جمهوری اسلامی، حمايت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، فيليپ کراولی ابراز اميدواری کرد مذاکراتی مشابه در سطح مذاکراتی که سال گذشته برگزار شد، در هفته های آينده انجام شود.

آخرين دور مذاکرات بر سر موضوع اتمی ايران، به محور مبادله سوخت اتمی اختصاص داشت که به پيشنهاد آژانس مطرح شد و قرار بود توسط روسيه و فرانسه انجام شود. جمهوری اسلامی پس از چند ماه اين پيشنهاد را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کراولی به جزييات بيشتر اشاره نکرده و نگفت به چه دليل خوش بين است نمايندگان آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان با نمايندگان ايران ديدار کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا تاييد کرد واشينگتن يک نسخه از نامه ارسالی جمهوری اسلامی به آژانس بين المللی انرژی اتمی را دريافت کرده و اين نامه در حال بررسی است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اين هفته تاييد کرد تهران طی نامه ای درخواست کرده گفت وگوها بر سر مبادله سوخت اتمی از سرگرفته شود. گفته می شود درخواست تهران برای گفت وگوها درباره توافقنامه همکاری با ترکيه و برزيل است در حالی که شايد منظور سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، گفت وگو درباره پيشنهاد مبادله سوخت اتمی است که قرار بود با همکاری روسيه و فرانسه انجام شود.

آقای کراولی گفت:«ما کاملا آماده گفت وگوها با ايران بر سر تهيه سوخت اتمی هستيم و خوب است که اين گفت وگوها در ابعاد بزرگتری انجام شود تا دريافت خوبی از ذات برنامه اتمی ايران به دست آوريم.»

وزير خارجه ترکيه هم روز چهارشنبه خبر داد ايران موافقت کرده در صورتی که سوخت اتمی مورد نياز برای مصرف در رآکتور تحقيقاتی تهران تهيه شود، جمهوری اسلامی از غنی سازی تا سقف ۲۰ درصد دست برمی دارد.

وزيرخارجه ترکيه، گروه وين متشکل از روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی را دعوت کرد تا در اولين فرصت ممکن، گفت وگوها با ايران را از سرگيرند.

آقای داوود اغلو گفت:«بايد اختلافات را کنارگذاشت و به سرعت گروه وين با ايران را دنبال کرد و با حل اختلاف های تکنيکی، دو طرف می توانند به اعتماد بيشتری دست يابند.»

وزير خارجه ترکيه همچنين خبر داد ديدار کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی در شهريورماه و پس از پايان ماه رمضان، قرار است انجام شود.

آمادگی کاترين اشتون برای گفت وگو

کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هم روز چهارشنبه درخواست کرد گفت وگوی قدرت های جهانی با تهران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی در اولين فرصت ممکن از سرگرفته شود.

اين در حالی است که اتحاديه اروپا روز دوشنبه اين هفته تحريم ها عليه ايران را افزايش داد و حوزه های نفت و گاز، بيمه و کشتيرانی را به تحريم ها افزود.

خانم اشتون گفت:« اين اقدامات (تحريمی) ما را در شرايطی قرار می دهد که گفت وگوها را از سر بگيريم. ما خواهان اين هستيم که در اولين فرصت ممکن، امکان گفت وگو بر سر برنامه اتمی ايران فراهم شود و تمرکز آن بر توانايی اتمی نظامی ايران و راه های آن خواهد بود.»

خانم اشتون اين اظهارات را در رم و در کنفرانس خبری مشترک با فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا ايراد کرد.

جمهوری اسلامی با ترکيه و برزيل توافقی امضا کرد که بر اساس آن، مبادله سوخت در خاک ترکيه انجام شود ولی آمريکا و غرب آن را ناکافی دانسته و دور چهارم تحريم ها عليه ايران را در شورای امنيت که حمايت روسيه و چين را به همراه داشت، نهايی کردند.
XS
SM
MD
LG