لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

«اسرائیل حامی کودتا برای تغییر حاکمیت راس‌الخیمه؛ هدف ایران»


شيخ خالد بن صقر القاسمی، وليعهد تبعيدی راس‌الخيمه
شيخ خالد بن صقر القاسمی، وليعهد تبعيدی راس‌الخيمه
روزنامه انگليسی گاردين چهارشنبه، بيست و هشتم ژوئيه، در گزارشی از «دخالت های اسرائيل» برای تعيين سرنوشت سياسی شيخ‌نشين راس الخيمه، در کمتر از يکصد کيلومتری خاک ايران، خبر داده و مدعی همکاری اسرائيل جهت تغيير حکومت در اين شيخ نشين شده است.

گاردين اين احتمال را بررسی کرده است که آيا ملاقات رون پروس-اور، سفيراسرائيل در بريتانيا با شيخ خالد بن صقر القاسمی، وليعهد تبعيدی راس‌الخيمه، برای تغيير دادن قريب‌الوقوع حکومت در راس‌الخيمه با ياری اسرائيل است؟

بنوشته گاردين، وليعهد تبعيدی راس الخيمه دراين ملاقات که ماه مارس و درلندن صورت گرفته، خواهان ياری اسرائيل برای بازگشت خود به قدرت و جلوگيری از حاکم شدن برادرناتنی‌اش، که وليعهد کنونی است، شده است.

گاردين می‌نويسد که وليعهد تبعيدی خواهان تغيير مسالمت‌آميز قدرت در راس الخيمه است و منافع مشترک او و اسرائيل عليه ايران زمينه‌ساز اين تماس‌ها بوده است.

دکتر کريستوفر ديويدسون، کارشناس سياست امارات متحده عربی در دانشگاه دورهام بريتانيا، به گاردين گفته است که «دخالت اسرائيل برای تغيير حکومت در چنين نقطه حساسی در منطقه، امری کاملا ناخوشايند است».

به گزارش شبکه بلومبرگ، دکتر ديويدسون معتقد است که بی‌ثباتی در راس الخيمه بر ثبات امارات نيز اثرات منفی می‌گذارد و امکان دخالت خارجی را بيشتر خواهد کرد.

درهرحال، اين کارشناس درمصاحبه‌اش با گاردين ارزيابی کرده که سرنوشت اين کشاکش سياسی در راس‌الخيمه درهمين تابستان روشن شود.

بنوشته گاردين، شيخ خالد بن صقر القاسمی که سال ۲۰۰۳ تبعيد شد، مدعی است که پدر و برادرناتنی‌اش که حاکمان کنونی راس الخيمه هستند، امکان داده‌اند که اين شيخ نشين به کانونی برای تهيه قطعات مورد نياز برنامه هسته‌ای ايران تبديل شود.

(گفتنی است که وليعهد معزول بارها درسال‌های تبعيد خود از «نفوذ فزاينده ايران» در راس‌الخيمه اظهار نگرانی کرده و اخيرا نيز تاکيد می‌کند که پدر و برادرناتنی‌اش، «حامی ايران» هستند و هيچ بعيد نيست که به تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران وقعی نگذارند).

گاردين می‌نويسد که معلوم نيست که سفير اسرائيل در بريتانيا در پاسخ به درخواست‌های وليعهد تبعيدی چه گفته است اما مذاکرات آنها از طريق تلفن ادامه يافته است.

خانم اودليا انگلندر، سخنگوی سفارت اسرائيل درلندن در مراجعه اين روزنامه، حاضر به بيان واکنشی نشده است اما گاردين ایميلی را از يکی از نزديکان وليعهد تبعيدی خطاب به سفارت اسرائيل منتشرکرده که در آن نوشته شده است که «والاحضرت از ديدار با عاليجناب سفير بسيار محظوظ شدند».

گاردين می‌افزاید که اين تماس‌ها به شيخ خالد کمک کرده تا با عوامل آمريکایی برای تقويت جايگاه خود در ميان مهره‌های مهم آمريکا مرتبط شود.

پيتر ريگون، سخنگوی وليعهد تبعيدی، درپاسخ به پرسش گاردين ازپرداختن به اصل تماس شيخ خالد با اسرائيل خودداری کرده اما تاييد کرده است که طرفين منفعت مشترک دارند که مانع از رساندن تجهيزاتی شوند که برای برنامه‌های هسته‌ای ايران ارسال می‌شود.

پيتر ريگون به گاردين گفته است که مقامات سياست خارجی و شورای امنيت ملی آمريکا نيز از اين وضعيت که از راس‌الخيمه برای کمک به برنامه اتمی ايران و تجهيزات نظامی و تکنولوژی برای ايران استفاده شود، نگران هستند، و تاييد کرده است که نمايندگانی از سوی وليعهد تبعيدی همين هفته نيز با مقامات واشينگتن در حال مذاکره هستند.

دکتر ديويدسون، کارشناس امارات، به گاردين گفته است که وليعهد تبعيدی راس الخيمه اين پيام را به واشينگتن و نيز ابوظبی (مرکز سياسی امارات متحده عربی) داده است که اگر او در راس الخيمه به قدرت برسد، حامی اتخاذ سياست سختگيرانه‌تری عليه جمهوری اسلامی ايران خواهد بود.

به گزارش گاردين، شيخ خالد می‌کوشد که آمريکا و نيز ايپاک، کميته روابط عمومی آمريکا- اسرائيل را متقاعد کند که بازگشت او به قدرت در راس‌الخيمه بهتر می‌تواند منافع آمريکا و اسرائيل را تامين کند.

اين روزنامه می‌نويسد که وليعهد تبعيدی با مهره‌های کليدی آمريکایی بويژه در کاليفرنيا و واشينگتن در ارتباط است و تماس‌هايش برای «همپيمانی با اسرائيل»، تازه‌ترين ريسمانی است که او درچارچوب کمپين بازگشت به قدرت به آن متوسل شده است.

به گزارش گاردين، وليعهد تبعيدی با استخدام مشاوران و کارشناسان نظامی می‌کوشد که مواردی از عملکردهای نادرست حاکميت کنونی راس‌الخيمه را بيابند و آنها را مطرح کنند.

بنوشته گاردين، شيخ خالد چهارصد ميليون پاوند برای کمپين بين‌المللی بازگشتش به قدرت اختصاص داده است. (او پيشتر نيز شرکت انگليسی ايکنهام را به استخدام درآورده است که به دعاوی مالی او رسيدگی می‌کنند و نقش مشاوران حقوقی و مالی وی را دارند. اما وليعهد معزول افراد ديگری را نيز درغرب به استخدام خود درآورده است).

گفتنی است که گزارش گاردين ابتکاری نيست و درواقع باز توليد گزارش مشروحی است که به تازگی روزنامه اسرائيلی يديعوت آحرونوت درمجله هفتگی سياسی خود منتشر کرده بود و به همين جزئيات و مسائل ديگری نيز بطور مشروح پرداخته بود.

راس الخيمه يکی از مهم‌ترين امارت های زيرمجموعه امارات متحده عربی، بدليل نزديکی زياد به آبراه راهبردی هرمز و ايران، می‌تواند برای اسرائيل اهميت استراتژيک داشته باشد. اين منطقه تا ايران تنها ۹۷ کيلومتر فاصله دارد.

ارزيابی می‌شود که سرنوشت يک پنجم نقل و انتقالات نفت برای جهان، با عبور از اين منطقه، به ثبات سياسی راس‌الخيمه ارتباط دارد.

حکومت فدرالی امارات متحده عربی که درسال ۱۹۷۱ تشکيل شد، ابتدا شامل شش امارت بود و راس‌الخيمه يک سال بعد به عنوان امارت هفتم به اين نظام فدرالی پيوست.

راس‌الخيمه باداشتن ۱۶۴۸ کيلومترمربع مساحت، تنها ۲۵۰ هزارنفر ازجمعيت حدودا چهار و نيم ميليون نفری امارات را تشکيل می‌دهد.

امير کنونی راس الخيمه، شيخ صقربن محمد القاسمی، پسربزرگ خود را که وليعهد بود (واکنون ۶۲ ساله شده) از قدرت خلع کرد و اين مقام را به شيخ سعود ۵۴ ساله، پسر ديگرش که برادر ناتنی وليعهد تبعيدی است، داد.

شيخ صقر پدر، ۹۲ ساله، هم اکنون بيمار است و در بيمارستانی در ابوظبی بستری است و در برخی از گزارش‌ها ادعا شده است که حالش رو به احتضار است و وليعهد کنونی، شيخ سعود درآئينی می‌خواهد که قدرت خود را رسميت بخشد و از همين روست که برادرتبعيدی‌اش فعاليت‌های خود را برای بازگشت به قدرت شدت بخشيده تا اين فرصت مهم از کف او نرود.

وليعهد معزول که تحصيل کرده بريتانيا، آمريکا و دانشگاه آمريکايی قاهره است، همواره حامی اصلاحات در اميرنشين‌ها و کشورهای عربی بوده، و می‌گويد که مخالفت قاطعش با «نفوذ ايران» در راس‌الخيمه ازسوی پدرش خطرناک تشخيص داده و کنارگذاشته شد.

شيخ خالد که پدر و برادر ناتنی‌اش را به قاچاق مواد مخدر و الماس نيز متهم می‌کند، همچنين می‌گويد که حمايت‌هايش از حقوق زنان به مذاق حاکمان سنتی منطقه خوش نيآمده است.
XS
SM
MD
LG