لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

یک سال از بازداشت سه شهروند آمریکایی گذشت؛ «چشم‌اندازی از آزادی نیست»


سه شهروند آمریکایی در آغوش مادرانشان در تهران
سه شهروند آمریکایی در آغوش مادرانشان در تهران
با گذشت یک سال از بازداشت سه شهروند آمریکایی در ارتفاعات مرزی ایران و عراق، والدین آنها می‌گویند هنوز هیچ نشانه‌ای از این که بازگشت اسرارآمیز شهرام امیری به ایران، تأثیری در چشم‌انداز آزادی فرزندان‌شان داشته باشد مشاهده نکرده‌اند.

این در حالی است که آخرین تلاش خانواده این آمریکایی‌های در بند در زندان‌های ایران، برای ملاقات یک مقام رسمی در سفارت جمهوری اسلامی در لندن و کسب اطلاع از وضعیت آنها بی‌نتیجه مانده است.

شين باور و جاشوا فتال، ۲۷ ساله، به همراه سارا شورد، ۳۱ ساله، نهم مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوه‌نوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ايران بودند، پس از عبور از مرزی بدون علامت توسط مأموران ايرانی دستگير شدند و بازداشت آنها روز شنبه نهم مرداد وارد یکمین سال خود خواهد شد.

در زمان بازداشت این سه آمریکایی، حکومت خودمختار اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که این افراد در مسیر گردش خود گم شده و توسط نیروهای ایرانی بازداشت شده‌اند.

با این حال پس از ماه‌ها بی‌خبری از اتهام‌های این سه شهروند آمریکایی، دادستان تهران در آبان ماه ۸۸ این سه تن را متهم به جاسوسی کرد و افزود که تحقیقات در مورد آنها همچنان ادامه دارد.

چند ماه بعد در فروردین‌ماه امسال نیز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شد که «مدارک مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد سه کوه‌نورد آمريکايی بازداشت‌شده در ایران، با سرويس‌های اطلاعاتی آمريکا همکاری می‌کردند».

این در حالی است که تا پیش از آن محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، حتی از مذاکراتی برای مبادله این شهروندان آمریکایی با ایرانیان زندانی در ایالات متحده خبر داده بود، مذاکراتی که نه تنها از سوی مقام‌های آمریکایی تأیید نشد که ایران نیز از جزئیات یا سرانجام چنین مذاکراتی اطلاعات بیشتری منتشر نکرد.

اکنون سیندی هیکی، مادر شین باور، یکی از این شهروندان بازداشت شده، در گفت‌وگویی تلفنی به خبرگزاری رویترز می‌گوید که خانواده‌ها پس از یک سال از هیچ منبعی، هیچ اطلاعی که نشانگر چشم‌اندازی از پایان ماجرای بازداشت فرزندان‌شان باشد دریافت نکرده‌اند.

نورا شورد، مادر سارا شورد، زندانی دیگر آمریکایی نیز گفته است که به رغم آن که در دخترش علائم مقدماتی سرطان رحم دیده شده و غده نامعینی هم در سینه دارد، هیچ نشانی از این که در زندان تحت مراقبت‌های کافی قرار گرفته باشد وجود ندارد.

هر دوی این افراد به تازگی تلاش ناموفقی را برای دیدار با یک مقام رسمی ایرانی در سفارت ایران در لندن داشته‌اند و پس از این تلاش، خانم هیکی تأکید کرده است که هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد فرزندان‌شان در دست ندارند.

وی اضافه کرده است که «ما خوشحالیم که امیری نزد خانواده‌اش برگشت و امیدواریم که اقداماتی انجام شود. ما مصرانه دولت خود را ترغیب می‌کنیم که به تلاش برای بازگرداندن فرزندان‌مان بپردازد».

وی همچنین گفته است که از گزارش‌های رسانه‌ها در مورد این که شماری از ایرانیان، به صورت پنهانی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند، آگاه است، اما نمی‌داند این موضوع چگونه می‌تواند عاملی در بازداشت این سه جوان آمریکایی باشد.

خانم هیکی اضافه کرده است که «من احساس خوبی در مورد بازداشت غیرمنصفانه افراد ندارم، چرا که خانواده این افراد هم با همان چیزی مواجه هستند که ما با آن مواجه بوده‌ایم».

ایران در روزهای آخر اردیبهشت امسال به مادران این سه شهروند آمریکایی اجازه داد تا با سفر به ایران با فرزندان‌شان دیدار کنند.

دیداری که از سوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی «اقدامی بشردوستانه» توصیف شد و وی از آمریکا خواست تا «از این اقدامات بشردوستانه انجام دهند تا بحث به مسائلی مانند معاوضه برسد».

آمریکا وجود هر گونه معامله برای تبادل شهرام امیری و این سه شهروند خود را رد کرده است و در مقابل ایران نیز می‌گوید از آنجا که هنوز دادگاه بررسی اتهامات این افراد تشکیل نشده، امکان آزادی یا عفو آنها وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG