لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

موسوی و کروبی: حاصل سخنان نسنجیده، تحریم و تحقیر بوده است


دیدار روز یکشنبه میرحسین موسوی و مهدی کروبی؛ عکس از سحام‌نیوز
دیدار روز یکشنبه میرحسین موسوی و مهدی کروبی؛ عکس از سحام‌نیوز
میرحسین موسوی و مهدی کروبی با انتقاد از «تصمیمات و سخنان نسنجیده» مسئولان کشور، اظهار داشتند که چنین رفتارهایی موجب اعمال تحریم و در نتیجه سخت‌تر شدن شرایط زندگی برای «بخش عظیمی» از جامعه شده است.

به گزارش سحام نیوز، میرحسین موسوی روز یکشنبه به دیدار مهدی کروبی رفت و این دو رهبر اصلاح‌طلب درباره آخرین تحولات روزهای اخیر رایزنی کردند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی با محکوم کردن «تهدیدهایی» که علیه ایران صورت می‌گیرد، طی یک موضع‌گیری مشترک تصریح کردند:«تصمیمات و سخنان نسنجیده این آقایان موجب تحقیر مردم ما در دنیا شده و علاوه بر تحریم‌های همه جانبه، تهدیدها را نیز به همراه داشته و کار را به جایی رسانده‌اند که حتی عقب‌نشینی از برخی مواضع قبلی نه تنها امتیازی برای ما به همراه ندارد بلکه موجب بحرانی‌تر شدن شرایط می‌شود.»

با اینکه پیشتر دولت محمود احمدی‌نژاد تاکید کرده بود ایران اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج نمی‌فرستد، اما با وجود توافق تهران برای فرستادن اورانیوم غنی شده به خاک ترکیه، آمریکا و هم‌پیمانانش دور دیگری از تحریم‌ها را در شورای امنیت به تصویب رساندند؛ پس از تصویب این قطعنامه ایران اعلام آمادگی کرد که درباره برنامه هسته‌ای خود به مذاکره بنشیند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در ادامه تاکید کردند: «در این وضع بحرانی تعداد کشورهای دوست و به اصطلاح هم پیمان به تعداد انگشتان یکدست هم نمی‌رسد که البته آنها هم به دنبال منافع خودشان هستند.»

به گفته این دو رهبر اصلاح‌طلب،‌ «تحریم‌های صورت گرفته آسیبی است که به قشر محروم جامعه وارد می‌آید و شرایط را برای این افراد که متاسفانه بخش عظیمی از این جامعه هستند سخت‌تر می‌کند.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی همچنین با اشاره به ایجاد ۷ هزار پایگاه بسیج تا پایان امسال، که محمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج از آن خبر داده، تاکید کردند این نیرو که برای دفاع از مرزها بنیاد نهاده شده بود،‌ «اکنون به حزبی نظامی-سیاسی برای سرکوب مردم، دانشجویان و دراویش و خواسته‌های مدنی آنان و مهندسی در انتخابات بدل شده است.»

در این دیدار میرحسین موسوی با ابراز نگرانی از موج جدید تحریم‌ها از سوی شورای امنیت، اتحادیه اروپا، آمریکا،کانادا و استرالیا و صدمات ناشی از آن گفت: «تحریم‌های اخیر که به صورت گسترده و در سطحی وسیع در حال برنامه‌ریزی و اجراست، موجب وارد آمدن آسیب‌های شدید به مردم، مخصوصا کارگران، کشاورزان و اقشار محروم جامعه خواهد شد. کشور هم‌اکنون با مشکلاتی نظیر تورم، رکود اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری روبرو است که این تحریم‌ها می‌تواند این عوامل را تشدید نماید.»

میرحسین موسوی همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت زندانیان سیاسی گفت: «خبرهای تلخ و ناگواری را از بند زندانیان گمنام سیاسی علی‌الخصوص بند زنان در خبرها می‌خوانیم که بسیار مایه تاسف و اندوه است. شاید بهتر است تا دیر نشده مقامات قضایی و امنیتی به این موارد رسیدگی کنند تا فردا که مسئله‌ای رخ داد و پرده‌ها کنار رفت تقصیر را به گردن تعدادی عوامل خودسر نیندازیم.»

مهدی کروبی نیز در این دیدار با اشاره به عدم اعلام موجودی صندوق ذخیره ارزی و نیز عدم پرداخت بودجه مصوب مجلس به مترو از سوی دولت، احتمال داد که تنها اندک پولی دراین صندوق باقی مانده باشد.

مهدی کروبی گفت: «متاسفانه بارها و بارها نمایندگان مردم خواستار شفاف‌سازی در مسئله حساب صندوق ذخیره ارزی شده بودند. ولی دولت زیر بار ارائه گزارش صحیح از این حساب به بهانه محرمانه بودن آن نشد. گویا کفگیر آقایان دولتی به ته صندوق ذخیره ارزی خورده است که توانایی اجرای مصوبه مجلس در خصوص توسعه مترو را نداشته‌اند.»

حساب(صندوق) ذخیره ارزی در در سال ۱۳۷۹ و به ابتکار محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، و از جمله برای عبور از بحران‌های ناشی از کاهش بهای نفت تشکیل شد.

با وجودی که دولت محمود احمدی‌نژاد از درآمدهای سرشار نفتی برخوردار بوده است، با این حال منتقدان وی می‌گویند که ذخیره این صندوق نه تنها به نسبت درآمد بیشتر نشده بلکه از آن نیز هزینه شده است؛ آن طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده است مقام‌های دولتی در حدود دو سال است موجودی این صندوق را اعلام نکرده‌اند.

مهدی کروبی در ادامه با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور گفت: «طبق برنامه پنج ساله چهارم ما باید ۸ درصد رشد اقتصادی می‌داشتیم که متاسفانه بدلیل عملکرد بد دولتمردان این رشد به بیشتر از ۲درصد نرسیده است.»

مهدی کروبی همچنین با اشاره به کاربرد اصطلاح «فتنه» که جریان حاکم درباره رویدادهای پس از انتخابات به کار می‌برد، گفت: «فتنه چیزی نیست جز مهندسی آرای مردم و نادیده گرفتن حق رای آنان. فتنه چیزی نیست جز تهمت زدن هر روزه، آنهم از تریبون‌ها و رسانه‌هایی که از بیت‌المال تامین م‌ شوند و فتنه چیزی نیست جز رفتارهای به دور از دین، قانون و انسانیت که با زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان صورت می‌پذیرد.»
XS
SM
MD
LG