لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

احمدى‌نژاد: بوش از گفت‌وگو واهمه داشت، با اوباما مذاكره می‌كنم


آمادگى آقاى احمدى‌نژاد براى گفت‌وگو در زمانى اعلام مى‌شود كه جمهورى اسلامى ايران تحت فشار و تحريم‌هاى شديدى از سوى جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.
آمادگى آقاى احمدى‌نژاد براى گفت‌وگو در زمانى اعلام مى‌شود كه جمهورى اسلامى ايران تحت فشار و تحريم‌هاى شديدى از سوى جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.
محمود احمدى‌نژاد روز دوشنبه با اعلام اینکه جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، از گفت‌وگوی رو در رو با وی واهمه داشته، افزود كه حاضر است در جريان سفر آينده خود به نیویورک به صورت رو در رو با باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، درباره مسائل بين‌المللى گفت‌وگو كند.

رئيس جمهوری اسلامى ايران كه در همايش سالانه ايرانيان خارج از كشور سخنرانى مى‌كرد، گفت كه «ما هميشه اهل گفت‌وگو و منطق بوده‌ايم ولى اگر خيال كنيد يک چماقى را بگيريد بالاى سر ما و بعد بگوييد گفت‌وگو يعنى اينكه هر چى ما گفتيم شما بپذيريد؟ چنين چيزى هرگز اتفاق نمى‌افتد».

آقاى احمدى‌نژاد با بيان اينكه «اخيراً دولت آمريكا اعلام كرده كه حاضر به گفت‌وگو هستيم و در سطح بالاتر هم گفت‌وگو مى‌كنيم» از آمادگى طرف ايرانى براى گفت‌وگو خبر داد و گفت: «زمانى كه آقاى بوش بود ما مى‌خواستيم بياييم نيويورک، هر سال اعلام مى‌كرديم آماده هستيم تا در برابر رسانه‌ها با وى صحبت كنيم. بعد به من گفتند ايشان از گفت‌وگو واهمه دارد، من گفتم اشكالى ندارد مشاورانش را نيز با خود بياورد تا مشكلى پيش نيايد.»

وى افزود: «سال گذشته هم كه مى‌خواستيم بياييم نيويورک، اعلام كرديم كه آماده گفت‌وگو با آقاى اوباما هستيم. ما قرار است آخر شهريور براى نشست مجمع عمومى به نيويورک بياييم. آماده هستيم بنشينيم با آقاى اوباما رو در رو، و مرد و مردانه البته آزاد و در برابر رسانه‌ها، مسائل جهان را روى ميز بگذاريم و ببينيم كه راه حل چه كسى بهتر است».

با اين حال وى گفت كه از انجام شعار «تغيير» باراک اوباما مأيوس شده است.

محمود احمدى‌نژاد مدعى شد كه رئيس‌جمهور آمريكا از فرصت‌هاى تاريخى خود «استفاده درست» نكرد و گفت: «آقاى اوباما در محاسبات خود بيش از اندازه به صهيونيست‌ها بها مى‌دهد.»

هنوز مشخص نيست كه واكنش مقام‌هاى آمريكايى به اظهارات تازه آقاى احمدى‌نژاد چه خواهد بود ولى درخواست‌هاى رئيس جمهور ايران براى انجام گفت‌وگو با همتاى آمريكايى‌اش در سال‌هاى گذشته هیچگاه پاسخ مثبت نگرفته است.

آمادگى آقاى احمدى‌نژاد براى گفت‌وگو در زمانى اعلام مى‌شود كه جمهورى اسلامى ايران تحت فشار و تحريم‌هاى شديدى از سوى جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

همزمان دریالاسار مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز یکشنبه اعلام کرد که ایالات متحده در صورت نیاز طرح آماده ‌ای برای حمله به ایران در اختیار دارد.

وی در عین حال گفته بود: «حمله به ایران ممکن است پیامدهای ناخواسته‌ ای داشته باشد که پیش‌ بینی آن در این بخش به شدت بی‌ثبات جهان دشوار است.»

ايران و ايالات متحده آمريكا از ۳۰ سال پيش تا كنون روابط ديپلماتيک با يكديگر ندارند و تنش ميان اين دو كشور همواره يكى از بزرگترين چالش‌هاى جهانى بوده است.

آمريكا و متحدان غربى آن نگران هستند كه ايران در پوشش فعاليت‌هاى هسته‌اى خود به دنبال ساخت بمب اتمى باشد ولى تهران، اين برنامه را صلح‌آميز توصيف مى‌كند.

در هفته‌هاى اخير بار ديگر برخى گزارش‌ها در خصوص احتمال حمله اسرائيل و آمريكا به تأسيسات اتمى ايران منتشر شده كه واكنش تند مقام‌ها و فرماندهان نظامى جمهورى اسلامى ايران را در پى داشته است.

محمود احمدى‌نژاد در سخنان روز دوشنبه خود در واکنش به احتمال حمله اسرائيل به ایران گفت که این کشور «اصلاً» در معادلات ايران نيست و افزود: «اين رژيم عددى نيست و گنده‌تر از آن هم عددى نيستند».

وى با انتقاد از صدور قطعنامه‌هاى تحريمى شوراى امنيت عليه ايران اظهار داشت: «مى‌گويند ما قطعنامه مى‌دهيم، خوب قطعنامه بدهيد، تاكنون چند قطعنامه داده‌ايد؟ چهار تا، اين قدر قطعنامه بدهيد تا چهار هزار تا شود».

شوراى امنيت سازمان ملل براى وادار كردن ايران به متوقف كردن برنامه غنى‌سازى خود قطعنامه ۱۹۲۹ را روز نهم ژوئن سال جارى تصويب كرد.

به دنبال این قطعنامه، آمريكا، اتحاديه اروپا، استراليا و كانادا نيز تحريم‌هاى يكجانبه‌اى را عليه سپاه پاسداران، افراد درگيرى در پرونده هسته‌اى جمهورى اسلامى و نهادهاى مالى ايران تصويب كردند.
XS
SM
MD
LG