لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

هشدار آمریکا به چین در مورد همراهی با تحریم‌های ایران


رابرت آینهون مشاور ارشد ایالات متحده در کنترل تسلیحات کشتار جمعی
رابرت آینهون مشاور ارشد ایالات متحده در کنترل تسلیحات کشتار جمعی

رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات، ‌روز دوشنبه در سئول از چین خواست که با مسئولیت‌پذیری در قبال تصمیمات جهانی، از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، به نفع خود بهره‌برداری نکند.

آقای آینهورن که به منظور بحث درباره تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه کره شمالی به سئول سفر کرده است با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی پکن و حمایت این کشور در حل مسئله هسته‌ای ایران از راه مذاکره گفت: «ما از چین می‌خواهیم که خود را در برابر تصمیمات جامعه جهانی علیه ایران مسئول بداند».

وی در توضیح این مسئولیت‌پذیری اظهار داشت: «این به آن معناست که پکن باید با قطعنامه‌های شورای امنیت همراهی کند و از پایندی دیگر کشورهای به تحریم‌ها سوء استفاده نکند».

خبرگزاری رویترز در گزارش خود در این زمینه می‌نویسد که اشاره این مقام آمریکایی به سرمایه‌گذاری‌های شتابان چین در بخش انرژی ایران است به رغم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است.

مقامات پکن هنوز واکنشی به اظهارات آقای آینهورن نشان نداده‌اند.

با این حال جمعه گذشته پکن اعلام کرد که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا را علیه ایران تأیید نمی‌کند. چین همچنین از پیشنهاد تازه ایران مبنی از سر گیری مذاکرات بی قید و شرط درباره مبادله سوخت هسته‌ای استقبال کرده بود.

در ماه گذشته نیز چین ضمن رد تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران از واشینگتن خواست تا خارج از تحریم‌های سازمان ملل از تحریم یک‌جانبه علیه تهران دست بردارد.

کره شمالی در کنار ایران

آقای آینهورن که هدف از سفرش به سئول رایزنی درباره تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه کره شمالی اعلام شده، همچنین ضمن نکوهش اقدامات تحریک آمیز پیونگ یانگ در منطقه و برنامه هسته‌ای این کشور به خبرنگاران گفت که هدف از اتخاذ تحریم‌ها، «اعمال فشار بر دو دولت کره شمالی و ایران» است. آنها باید دریابند که بهترین راه حل، تعامل با جامعه جهانی و صرف نظر از دستیابی به بمب اتم است.

تحریم‌های تازه علیه کره شمالی دو هفته پیش از سوی هیلاری‌کلینتون، ‌وزیر خارجه آمریکا، در حاشیه اجلاس آسه آن در هانوی، پایتخت ویتنام اعلام شده بود و بر اساس آن خرید و فروش تسلیحات و کالاهای مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ و همچنین کالاهای لوکس با کره شمالی ممنوع خواهد بود.

آقای آینهورن درباره تأثیر این تحریم‌ها گفت: «ما امیدواریم که این تحریم‌ها بتوانند رهبران کره شمالی به انجام تعهدات بین‌المللی خود وادار کرده که به جای اقدامات تحریک‌آمیز به تعهدات خود مبنی برخلع سلاح اتمی این کشور عمل کنند».

XS
SM
MD
LG