لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

محدودیت‌های تازه وزارت بهداشت برای اعزام دانشجو به خارج از کشور


مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که با توجه به «سطح پایین روابط و دشمنی‌های جدی» دو کشور بریتانیا و آمریکا با ایران، وزارت بهداشت نیز در زمینه ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در این دو کشور، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

خانم وحید دستجردی روز دوشنبه، ۱۱ مردادماه در گفت‌وگو با مهر خواستار آن شد که در ازای دشمنی‌های جدی دو کشور بریتانیا و آمریکا، دانشجویان ایرانی نیز برای ادامه تحصیل به این کشورها نروند و برای گذراندن دوره‌های تخصصی خود، به کشورهای دیگری سفر کنند.

وزیر بهداشت یکی از دلایل ایجاد این محدودیت را «در معرض تهدید قرار گرفتن دانشجویان ایرانی» عنوان کرد و گفت: «از این هراس داریم که رفتن دانشجویان ما به برخی از این کشورها، ایجاد دشمنی‌های خاص بکند و دانشجویان ایرانی را در معرض تهدید قرار دهد».

خانم وحید دستجردی در ادامه خاطرنشان کرد که دانشجویان می‌توانند از کشورهای اروپایی که همکاری‌های علمی خوبی با ایران دارند، پذیرش دریافت کنند و گفت که دانشجویان ایرانی که می‌خواهند برای گذراندن دوره‌های تخصصی خود به خارج از کشور بروند نیز تمایلی به ادامه تحصیل در بریتانیا و ایالات متحده ندارند.

این اظهارات در حالی بیان شده است که در جدیدترین فهرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مؤسسات مجاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور که در تاریخ ۴ تیرماه توسط خبرگزاری مهر منتشر شد، از میان ۷۶ مؤسسه ذکر شده در این فهرست، در مجموع ۲۲ موسسه در زمینه اعزام دانشجو به بریتانیا و ایالات متحده فعالیت دارند.

همچنین ارسلان قربانی، رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، در تاریخ ۲۹ تیرماه در یک نشست خبری در خصوص همکاری‌های دو جانبه در زمینه آموزش پژوهش و فناوری اعلام کرد که ایران به جز اسرائیل با تمام دنیا در زمینه علمی همکاری دارد و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد دانشگاه‌های داخل کشور با سایر کشورها همکاری می‌کنند.

وی همچنین ضمن اشاره به افزایش میزان اعزام دانشجویان ایرانی به استرالیا،‌ ایرلند و روسی تصریح کرد که بر اساس آمار وزارت علوم، در حال حاضر ۱۰ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور در کارگروه همکاری‌های علمی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور فعالیت دارند.

با این اوصاف بحث پیرامون کاهش روابط دانشجویی ایران با سایر کشورها پیش از این نیز مطرح بوده است. در اردیبهشت‌ماه سال جاری، کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی بحث بازگرداندن فرزندان مسئولان نظام را که در «کشورهای اروپایی» و «به خصوص» بریتانیا به تحصیل مشغول هستند را به میان آورد.

همچنین رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه به نقل از «برخی از سازمان‌ها» در حوزه کاهش روابط با بریتانیا، به کاهش روابط علمی و دانشجویی نیز اشاره کرد.

حدود ۶ ماه پیش از این نیز معاون دانشجویی وزارت علوم اعلام کرده بود که بورسیه وزارت علوم برای سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است.

با وجود تمام این محدودیت‌ها، به گزارش صندوق بین‌المللی پول از آمار «فرار مغزها» از کشورهای مختلف در گوشه و کنار دنیا، ایران با از دست دادن سالانه حدود ۱۸۰ هزار فرد دارای تحصیلات دانشگاهی، از نظر فرار مغزها مقام اول را به خود اختصاص داده است.
XS
SM
MD
LG