لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

آمریکا برای نخستین بار در مراسم قربانیان هیروشیما حضور خواهد داشت


گنبد «بمب اتمی» واقع در پارک یادبود صلح در هیروشیما
گنبد «بمب اتمی» واقع در پارک یادبود صلح در هیروشیما
شصت و پنج سال پس از انفجارهای اتمی هیروشیما و ناگازاکی در ژاپن، ایالات متحده برای نخستین بار نماینده‌ای را به منظور شرکت در مراسم یادبود کشته‌شدگان این وقایع به هیروشیما خواهد فرستاد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شصت و پنجمین سالگرد یادبود کشته‌شدگان این انفجارها که در روز جمعه، ۱۵ مردادماه برگزار خواهد شد، جان روس به نمایندگی از ایالات متحده و به منظور حمایت از هدف خلع سلاح هسته‌ای در این مراسم شرکت خواهد کرد.

این خبرگزاری همچنین می‌افزاید که بان‌گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز قرار است که در این مراسم شرکت کند. وی اولین دبیر کل سازمان ملل است که در این مراسم حضور خواهد داشت.

بان‌گی‌مون طی بیانیه‌ای اظهار کرده است که امیدوار است دیدار او از هیروشیما و ناگازاکی، واقع در جنوب غرب ژاپن، توجه جهانیان را به مسئله نیاز فوری برای خلع سلاح هسته‌ای جهانی جلب کند.

علاوه بر ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، دو همپیمان آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم نیز به منظور حمایت از «خلع سلاح هسته‌ای جهانی» دیپلمات‌های خود را به هیروشیما اعزام خواهند کرد.

در تاریخ ششم آگوست ۱۹۴۵ میلادی برابر با ۱۵ مرداد ۱۳۲۴شمسی در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح، انفجار بمب هسته‌ای چهار تنی ایالات متحده در هیروشیما موجب کشته شدن تمامی افرادی شد که در شعاع ۱.۶ کیلومتری محل انفجار بودند. در اثر این انفجار و عوارض ناشی از آن، بیش از ۱۴۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

سه روز پس از این واقعه، ایالات متحده بمب اتمی دیگری را در ناگازاکی منفجر کرد که به موجب این انفجار نیز بیش از ۷۰ هزار نفر قربانی شدند.

ایالات متحده هیچ‌گاه به خاطر این وقایع از ژاپن عذرخواهی نکرد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر آمریکایی‌ها بر این باورند که این انفجارها برای پایان دادن به جنگ لازم بودند و این در حالی است که برخی دیگر معتقدند که این انفجارها نوعی آزمایش بیرحمانه بوده و وقوع چنین انفجارهایی ضروری نبود.

با این‌حال باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در فروردین سال ۸۸ در پراگ، پایتخت جمهوری چک، از داشتن جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای به عنوان هدفی بلند مدت یاد کرد.

یک سال بعد و در ۱۸ فروردین سال ۸۹ وی به همراه روسیه، معاهده کاهش زرادخانه‌های اتمی دو کشور ایالت متحده و روسیه را به امضا رساند. ایالات متحده همچنین چند روز پس امضای این معاهده، میزبانی «کنفرانس امنیت هسته‌ای» را با حضور نمایندگان ۴۷ کشور جهان در واشنگتن برعهده گرفت.

به گفته «شورای بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای»، ایالات متحده و روسیه در حال حاضر جمعاً دارای بیش از ۲۲ هزار کلاهک هسته‌ای هستند و کشورهای فرانسه، بریتانیا، چین، هند، پاکستان و اسرائیل نیز در مجموع حدود هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند.
XS
SM
MD
LG