لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

برگزاری دادگاه متهمان به جاسوسی برای ايران در کويت


دادگستری کویت
دادگستری کویت
يک دادگاه کويت روز سه شنبه شش مرد و يک زن را به جاسوسی برای ايران متهم کرده است اين در حالی است که متهمان با رد اين اتهام می گويند زير فشار و شکنجه مجبور به اعتراف شده اند.

در آغاز محاکمه متهمان به جاسوسی، قاضی عادل عسگر، رييس دادگاه، اتهام های این هفت نفر را قرائت کرد. شش مرد که يکی از آنها سرباز است، در درون قفسی در دادگاه حضور داشتند و اتهامات خود را رد کردند و گفتند در دوران بازجويی زير شکنجه قرار داشته اند.

تنها زن متهم در اين پرونده که شهروند ايران است، در دادگاه حضور نداشت. اين زن در بازداشت به سر نمی برد و بدون قرار وثيقه آزاد شده است.

اتهامات اين افراد ارسال اطلاعات محرمانه به کشورهای خارجی، تهيه عکس از پايگاه های نظامی کويت و جاسوسی برای ايران است.

متهمان شامل سه نفر شهروند ايران، دونفر فاقد پاسپورت، يک سوريه ای و يک کويتی هستند.

حسن المتروک، وکيل مدافع متهمان، در دادگاه گفته است که متهمان تحت شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند و ار ريیس دادگاه خواست تا دستور دهد دراين زمينه تحقيقات دقيق و لازم انجام شود.

روزنامه کويتی القبس در ارديبهشت ماه سال جاری، طی مطلبی نوشت دست کم هفت نفر از اعضای يک شبکه جاسوسی وابسته به ايران که در پليس و ارتش کويت فعاليت می‌کردند، بازداشت شده‌اند. دراين گزارش آمده بود که اين افراد، از پايگاه‌های کويتی و آمريکايی اطلاعات جمع‌آوری کرده و آنها را در اختيار سپاه پاسداران قرار می‌داده‌اند.

روزنامه کويتی القبس نوشته بود: « نيروهای امنيتی کويت به منزل مسکونی يکی از رهبران اين «شبکه جاسوسی» در الصليبيه، در ۲۵ کيلو متری شمال غرب شهر کويت حمله کرده و اسناد و نقشه هايی از مراکز حساس نظامی، دستگاه‌های مجهز ارتباطی و ۲۵۰ هزار دلار پول نقد ضبط کردند.»

به دنبال انتشار گزارش ها درباره بازداشت هفت نفر به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران در رسانه های کويت، مقامات ايران اين اتهامات را رد کرده ند.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران ، با رد ادعاهای مطرح شده، چنين گزارش‌هايی را در راستای خدشه وارد کردن به روابط دو کشور ارزيابی کردند.

سفارت ايران در کويت به شدت اين گزارش را تکذيب کرده و آن را جعلياتی برای خدشه وارد کردن به روابط دو کشور خوانده است.

در بيانيه سفارت ايران آمده است: «اتهامات بی‌اساس که در مطبوعات و برخی رسانه‌های عربی ديده می‌شود، در چارچوب جنگ تبليغاتی و روانی عيله جمهوری اسلامی ايران و به منظور انحراف افکار عمومی از خطر واقعی در منطقه يعنی رژيم صهيونيستی صورت می‌گيرد و سفارت جمهوری اسلامی ايران در کويت هر گونه ارتباط با شبکه مزبور را قاطعانه تکذيب می‌کند.»
XS
SM
MD
LG