لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

تحريم های تازه آمريکا علیه شرکت ها و موسسه های بانکی و مالی ايران


ساختمان وزارت خزانه داری آمریکا در واشینگتن
ساختمان وزارت خزانه داری آمریکا در واشینگتن
وزارت خزانه داری آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد در راستای تقويت طرح تحريم های ايران، ۲۱ موسسه مالی، بانک و بيمه در ايران و اروپا به فهرست تحريم ها اضافه شده اند. همچنين چند شخص حقيقی و حقوقی به دليل فعاليت های تروريستی به فهرست تحريم ها اضافه شده اند.

استوارت لوی، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور مبارزه با تروريسم گفت: با تنگ تر شدن فشارها بر ايران، دولت جمهوری اسلامی فعاليت های خود را از راه موسسات مرتبط با دولت انجام داده که به تدريج اين موسسات شناسايی شده و در فهرست تحريم ها قرار داده می شوند.

وزارت خزانه داری آمريکا می گويد فشارها و تحريم ها بر موسسات ايرانی که در امر حمايت از تروريسم فعال هستند، اضافه می شود. طبق اعلام وزارت خزانه داری آمريکا، موسسات مرتبط با حزب الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی فلسطين و سازمان آزاديبخش فلسطين و طالبان در اين فهرست قرار دارند.

همچنين موسساتی که در پوشش فعاليت های اجتماعی با اين گروه ها در تماس هستند، در فهرست تحريم ها قرار گرفته اند.

بر اين اساس، چهار شخص حقيقی و عضو سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام های:«هوشنگ الله داد، حسين موسوی، حسن مرتضوی و محمدرضا زاهدی» در اين فهرست قرار دارند.

طبق اعلام وزارت خزانه داری آمريکا، اين چهارتن انتقال مالی به حزب الله لبنان، گروه های شبه نظامی فلسطينی و نيز طالبان در افغانستان را به عهده دارند.

تمامی اسامی مختلف و نزديک به اين افراد، آدرس محل سکونت و شماره گذرنامه آنها، در اين فهرست اعلام شده است.

اشخاص حقيقی و حقوقی ديگری از جمله «کميته ايرانی برای بازسازی لبنان و مدير آن حسام خوشنويس، کميته امداد امام خمينی در لبنان و مدير آن علی ضريق» همچنين «رضا موسوی که يک مقام رسمی ايرانی مستقر در سوريه است، به اتهام کمک مالی به حزب الله» در اين فهرست قرار دارند.

بر اين اساس هرگونه مبادله و تماس و تجارت آمريکا با اين افراد حقيقی و حقوقی ممنوع است و تمامی دارايی های مرتبط با اين موسسات و افراد در آمريکا مسدود می شود.

تمامی شعب مرتبط با «کميته امداد امام خمينی» در لبنان که با اسامی مختلف مانند «صندوق امام خمينی، کميته امداد امام، صندوق صدقه امداد» و ديگر اسامی مشابه فعاليت می کنند، در فهرست تحريم ها قرار دارند.

تحريم موسسات مالی مرتبط با ايران در بلاروس، آلمان، ايتاليا، ژاپن و لوگزامبورگ

وزارت خزانه داری آمريکا طی يک بيانيه ديگر اعلام کرد موسسات مالی و بانک هايی که به شکلی در مشارکت با دولت ايران هستند و در خارج از مرزهای ايران فعاليت می کنند، در اين فهرست قرار می گيرند.

در اين فهرست، ۲۱ شرکت و موسسه مالی و بانکی و بيمه که يا در مالکيت دولت ايران است يا دولت جمهوری اسلامی در مالکيت آن حضور و يا سهام دارد، ذکر شده است.

در اين فهرست بانک هايی چون:«اونربانک زائو که در اختيار بانک رفاه کارگران است و به همراه بانک صادرات در بلاروس اداره می شود، بانک تورگووی کاپيتال زائو در بلاروس که زير نظر بانک تجارت اداره می شود، بانک توسعه صادرات ايران و بانک سينا که هرچند به عنوان بانک خصوصی معرفی شده، اما درمالکيت دولت است» ديده می شود.

سه موسسه سرمايه گذاری و بيمه هم در اين فهرست آمده است:«شرکت سرمايه گذاری خارجی ايران که شرکتی دولتی است، هولدينگ ای جی، بانک مستقر در دوسلدورف آلمان و ديگر موسسه مرتبط با اين بانک در آلمان» اين اسامی هستند.

همچنين ۱۴ شرکت مرتبط در معدن، صنعت، مهندسی و فعاليت های وابسته به آن به فهرست تحريم ها اضافه شدند. شرکت هايی چون:«شرکت گسترش صنايع و معادن، هولدينگ جی ام بی اچ در دوسلدورف آلمان، ژاپن. کی. کی مستقر در توکيو، شرکت تجارت صنعت و معدن اس ای آر ال در لوگزامبورگ، شرکت ايراسکو مستقر در جنوا در ايتاليا و شرکت ماشين سازی اراک» در اين فهرست قرار دارند.
XS
SM
MD
LG