لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

ایران از حمله ناموفق دزدان دریایی به یک نفتکش خود خبر داد


نيروی دريايی ايران سال گذشته اعلام کرد برای مقابله با دزدان دريايی و حمايت از نفتکش‌های ايرانی دو ناو جنگی به آب‌های خليج عدن اعزام کرده است
نيروی دريايی ايران سال گذشته اعلام کرد برای مقابله با دزدان دريايی و حمايت از نفتکش‌های ايرانی دو ناو جنگی به آب‌های خليج عدن اعزام کرده است
ایران می‌گوید یک کشتی شرکت ملی «نفتکش» روز پنج‌شنبه در حال بازگشت از بندر سوخنا در کشور مصر، در تنگه باب‌المندب در دریای سرخ مورد حمله ناموفق دزدان دریایی قرار گرفته است.

خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر از قول مدیرعامل شرکت «نفتکش» می‌گوید که خدمه این کشتی ایرانی پس از دو ساعت تعقیب و گریز با دزدان دریایی همگی سالم‌اند.

این نفتکش ایرانی با عنوان «دیلم» پس از تخلیه نفت خام خود در بندر سوخنای مصر و در مسیر بازگشت مورد حمله دو قایق تندرو قرار گرفته است.

در خبر این خبرگزاری به ملیت این دزدان دریایی اشاره نشده، اما اغلب کشتی‌هايی که در مسير آب‌های خليج عدن و اقيانوس هند در حرکت‌اند با خطر دزدان دریایی سومالیایی روبه‌رو می‌شوند.

اين دزدان دريايی تاکنون علاوه بر ميليون‌ها دلار باج‌گيری، خطرات جانی زيادی را نیز برای کارکنان وخدمه کشتی‌های تجاری ایجاد کرده‌اند.

برخی از کارشناسان میزان باجی را که دزدان دریایی سومالیایی تاکنون برای آزاد کردن کشتی‌ها دریافت کرده‌اند تا ۱۵۰ میلیون دلار تخمین می‌زنند.

اوایل فروردین‌ماه سال جاری نیز خبرگزاری‌های ایران از قول رئيس واردات ميوه تازه و اتحاديه صادرکنندگان اعلام کردند که دزدان دريايی سومالیایی يک کشتی ايرانی حامل چهار ميليون دلار پرتقال مصری را در سواحل يمن ربوده‌اند.

تعداد کشتی‌هایی که دزدان دريايی در سال جاری ميلادی ربوده‌اند نسبت به سال گذشته کاهش چشمگيری داشته است. اين در حالی است که بنا بر برخی گزارش‌ها در سال گذشته میلادی نزديک به ۲۵۰ مورد کشتی‌ربايی رخ داده است.

در همین حال به گفته خبرگزاری مهر با احتساب تلاش ناموفق دزدان دریایی در روز پنج‌شنبه، تعداد حملات ناموفق آنها به کشتی‌های ایرانی در سال جاری به شش مورد و در ۲۳ ماه گذشته به ۲۶ مورد می‌رسد.

در تیرماه گذشته نیز یک نفتکش ایرانی دیگر به نام «سوسنگرد» در راه اسپانیا مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفت. به گفته خبرگزاری مهر، این حمله نیز ناموفق بوده است.

نيروی دريايی ايران سال گذشته اعلام کرد برای مقابله با دزدان دريايی و حمايت از نفتکش‌های ايرانی دو ناو جنگی به آب‌های خليج عدن اعزام کرده است.
XS
SM
MD
LG