لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

کروبی: جمهوری اسلامی اکنون منحرف شده است


مهدی کروبی در گفت وگو با روزنامه گاردين گفته است که نظام شاهنشاهی منحرف بود اما يکسری ملاحظات را در نظر می گرفتند و چارچوب هايی رعايت می شد اما جمهوری اسلامی که برآمده از رای و پشتيابی مردم بود اکنون منحرف شده است.

آقای کروبی در گفت وگو با روزنامه گاردين که در وبسايت سحام نيوز هم منتشر شده همچنين گفته است:«در جمهوری اسلامی که برآمده از رای وپشتيبانی مردم است حالا و توسط يک جريانی که رای مردم را به اندازه کافی ندارد، قوانين زيرپاگذاشته شده است.»

وی افزود:«رفتارهايی بامردم وزندانيان صورت می گيرد که دررژيم گذشته به خاطرفشارهای خارجی وافکارعمومی صورت نمی گرفت ماننداين اخباری که اخيراتوسط زندانيان مبنی برفروکردن سرهايشان درتوالت به جهت اعتراف گيری منتشرشده است که به خود من هم نامه هايی ارسال شده است. هرچند آنان (نظام شاهنشاهی) منحرف بودند اما يکسری ملاحظات را نيز در نظر می گرفتند و چهارچوب هايی رعايت می شد که متاسفانه اين ها رعايت نمی کنند وما هم صرفا به دنبال اصلاح جمهوری اسلامی هستيم.»

تحريم ها دولت نامشروع فعلی را قدرتمند می کند

آقای کروبی در مورد تاثير تحريم ها بر ايران گفته است:« به اعتقاد من تنها نتيجه اين تحريم های اقتصادی، قدرتمندتر شدن دولت نامشروع کنونی ايران است و مردم ضربه اصلی آن را خواهند خورد و در نهايت اين تحريم ها مردم را متضرر خواهد کرد.»

وی افزود:« تحريم ها، دولتی که از رای مردم برنخاسته را قوی تر می کند و باعث می شود اين دولت اهرم ديگری به نام اهرم اقتصادی پيدا کند و به بهانه مقابله با تحريم های اقتصادی، مخالفان دولت را سرکوب کند.»

آقای کروبی دولت را در عملکرد اقتصادی مورد انتقاد قرار داده و گفت:«عملکرد دولت بزرگترين مشکلات اقتصادی را برای مردم همراه داشته و باعث تورم و رکود اقتصاد کشور شده و در نتيجه خيلی از کارخانجات و طرح های بزرگ اقتصادی مثل عسلويه به خاطر همين مشکلات اقتصادی تعطيل شده اند و دليل عمده آن رشد بيکاری در کشور است.»

جنبش نياز به حضور در خيابان ندارد

آقای کروبی در پاسخ به پرسشی در مورد ساختار جنبش اعتراضی و اين که چرا حضور فعال ندارد، گفته است:« اين جنبش مردمی مانند روزهای نخستين نيست که بيايند در خيابان ها و اعتراض کنند و درگير شوند. چون رژيم و دولت سخت ترين شرايط را برای مردم بوجود آورده است و مقدور مردم نيست که به خيابان ها بيايند و توصيه هم به مردم شده که در خيابان ها حضور نيابند چون متاسفانه حکومت با بدترين شيوه به مردم حمله می کند و اين باعث ايجاد تلفات می شود.»

وی افزود:« به نظر من جنبش ديگر ضروريتی به حضور در خيابان ها ندارد زيرا خواست و نظر اين جنبش هم برای حکومت و هم برای تمام مردم دنيا واضح و روشن شده است. اما جنبش کاملا وجود دارد و تحرک دارد و از هر فرصتی برای حضور استفاده می کند. مدام و مستمر با امکانات و فضای مجازی که در اختيار اين جنبش هست و با جلساتی که تشکيل می دهند.»

آقای کروبی گفت:«به دليل برخورد های تند جريان حاکم اين جنبش حتی عميق تر هم شده است. هم اکنون شاهد هستيم که مدام جرايد حکومتی بر عليه اين جنبش می نويسند و هنوز دستگيری ها ادامه دارد و دادگاه ها هم همچنان رفتارهای خود را با اين متهمان ادامه می دهند. حکومت حتی از يک مراسم ترحيم که برای يک نماينده سابق مجلس برگزار می شود، می ترسد و اين نشان دهنده زنده بودن اين جنبش است.»


اصلاحات و نه انقلاب و دگرگونی نظام

رييس مجلس ششم شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد اين که آيا مشروعيت نظام را از دست رفته می داند، گفت:« نظام به معنای جمهوری اسلامی را زير سوال نمی بريم. جنبش نشانه خواست رای مردم است و ثمره تقلب در انتخابات همين جنبش است. تقلبی که در دوره های گذشته هم وجود داشته است. آنچه که ما مدنظر داريم و بدنبال آن هستيم، انتخابات آزاد، اجرای کامل قانون اساسی، آزادی مطبوعات و مسائلی از اين دست است. شايد برخی به دنبال تغيير نظام باشند ولی بنده به دنبال اصلاحات هستم و نه انقلاب و دگرگونی نظام.

وی افزود:«در اين يک سال حرکت ما رو به جلو و مثبت بوده و به پيروزی مردم هم اطمينان دارم و هيچگاه دچار ياس و ترديد برای احقاق حقوق مردم نشده ام.»

برای هر حادثه ای آماده هستيم

مهدی کروبی همچنين گفته که برای هر هزينه ای آماده است و از راه خود عقب نمی کشد و هيچ گاه دچار ياس و ترديد هم نشده است.

آقای کروبی گفت:«من و خانواده ام، خود را برای هر حادثه ای آماده کرده ايم و از هيچ چيز ترس و ابايی نداريم. همان طور که تاکنون طی اين يک سال مسائل بسياری را برای من و خانواده ام بوجود آوردند. حتی در ۲۲بهمن سال قبل خودم موردحمله قرار گرفتم و فرزندم علی را دستگير و به بدترين شکل ممکن مورد شکنجه و آزار قرار دادند. در قزوين به سمت خودروی من تيراندازی کردند و بعد از آن نيز به منزل من حمله کردند و خساراتی را به ساختمان وارد کردند. روزنامه راتوقيف ودفترم را پلمپ کردند و اين فشارها هنوز هم ادامه دارد ولی همه اين مسائل نمی تواند جلوی حرکت و خواست برحق ما را بگيرد.»

مهدی کروبی در مورد اين که چرا جنبش اعتراضی يک رهبر واحد ندارد گفت:«درست است که رهبری واحدی در اين جنبش مردمی وجود ندارد، اما خواست واحدی ميان اکثريت مردم وجود دارد و آن حقوق مدنی و انتخابات آزاد است.»

وی افزود:«اگر فرد خاصی به عنوان رهبر اين جنبش مطرح بود تاکنون يا حذف شده بود و يا در زندان بود. اين امتياز بارز جنبش است که در ميان توده های مردم است و رهبری آن را خود مردم به عهده دارند و همين دليل تداوم اين راه است. اختلافی در ميان ما وجود ندارد و ارتباط بنده با آقای موسوی به صورت مرتب و منظم انجام می گيرد و جلسات منظمی را باهم برگزار می کنيم وبيانيه های مشترک صادرمی کنيم.»

آقای کروبی همچنين بزرگترين مشکل جنبش سبز را نداشتن رسانه توصيف کرده و گفته است:« روزنامه ها همه تعطيل شده اند و معدود روزنامه مستقل هم که هست مدام زير فشار هستند و اجازه انتشار هيچ گونه مطلبی را در خصوص جنبش ندارند و تهديد به تعطيلی می شوند. حتی برای چاپ آگهی تسليت هم مورد عتاب قرار ميگيرند.»
XS
SM
MD
LG