لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

ترکیه به بخش خصوصی برای فروش بنزین به ایران کمک می‌کند


تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه
تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه
وزیر انرژی ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که علیرغم تحریم‌های مضاعف ایالات متحده علیه ایران، شرکت‌های ترکیه به فروش بنزین به ایران خواهند پرداخت.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، روز چهارشنبه، ۲۰ مردادماه، به خبرگزاری رویترز گفت که ترکیه تصمیم ندارد فروش بنزین با ایران را متوقف کند و افزود: «اگر اولویت بخش خصوصی (ترکیه) در فروش بنزین به ایران باشد، ما به ایران کمک خواهیم کرد».

این در حالی است که مقامات شرکت توپراس، تنها شرکت پالایشگر و صادر کننده بنزین در ترکیه که ۳۳ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند، از اعلام این که آیا این شرکت در این مدت به فروش بنزین به ایران پرداخته است یا خیر،‌ خودداری کرده‌ اما گفته‌اند که از آن‌جایی که نفت خام مورد نیاز این شرکت از سوی جمهوری اسلامی تأمین می‌شود، ایران نزد این شرکت بر ایالات متحده ارجحیت دارد.

با این حال رویترز می‌افزاید: آمار به دست آمده از انجمن صادرکنندگان استانبول حاکی از آن است که به دنبال تحریم‌های امریکا علیه ایران، فروش بنزین ترکیه به ایران در ماه ژوئیه، ماه گذشته میلادی، ۷۳ درصد کاهش یافته است.

این اطلاعات آماری نشان می‌دهد که فروش بنزین ترکیه به ایران از حدود ۹۴ میلیون دلار در ماه ژوئن به کمی بیش از ۲۵ میلیون دلار در ماه ژوئیه نزول کرده است و در ماه ژوئیه تنها یک محموله بنزین از ترکیه به ایران صادر شده است.

تحریم‌های مضاعف ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران محدودیت‌های گسترده‌ای را در حوزه سرمایه‌گذاری و تجارت نفتی با جمهوری اسلامی اعمال کرده است که به موجب آن غول‌های نفتی نظیر توتال فرانسه، شل هلند، بریتیش پترولیوم بریتانیا و شرکت‌های نفتی دیگری نظیر ویتول، اسمیت اینترنشنال و گلنکور سوئیس فروش فرآورده‌‌های نفتی از جمله بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند.

این در حالی است که ایران به عنوان پنجمین صادر‌کننده نفت خام در جهان، به دلیل کمبود ظرفیت پالایشی، ناچار به وارد کردن چهل درصد از بنزون مصرفی خود از خارج است.

از نیروگاه شش‌هزار مگاواتی تا خط لوله گاز ایران ترکیه

وزیر انرژی ترکیه همچنین از آغاز احداث سه نیروگاه مشترک ۶ هزار مگاواتی تولید برق با ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت که این نیروگاه‌ها نه تنها قادر به تأمین برق مورد نیاز دو کشور خواهند بود، بلکه بخشی از نیاز برق خاورمیانه را نیز پوشش خواهند داد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا،‌ در این زمینه نوشته است که یکی از این نیروگاه‌ها قرار است در ترکیه و در شهری واقع در ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه با جمهوری اسلامی و دیگری در تبریز احداث شود. آقای ییلدیز افزود که مذاکرات برای تعیین محل احداث نیروگاه سوم همچنان ادامه دارد.

وزیر انرژی ترکیه همچنین از احداث خط لوله گاز ایران-‌ترکیه با همکاری شرکت «سُوم» ترکیه سخن به میان آورد و گفت که این خط لوله علاوه بر انتقال گاز به بازار اروپایی، نیازهای گازی ترکیه را نیز تأمین خواهد کرد.

شرکت «سوم» ترکیه پیش از این به منظور احداث خط لوله گاز از میاندواب به مرز بازرگان، قرار دادی به ارزش یک میلیارد یورو را با جمهوری اسلامی منعقد کرده بود.

ایرنا می‌نویسد که این شرکت همچنین مجوز احداث یک خط لوله مستقل از مرز بازرگان تا مرز مشترک ترکیه با یونان را از دولت آنکارا گرفته است.

به گفته مقامات این شرکت، پس از پایان احداث این خط لوله گاز، ایران می‌تواند در قبال پرداخت حق ترانزیت به شرکت «سُوم»، گاز خود را به طور مستقل به اروپا صادر کند.
XS
SM
MD
LG