لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

انتقاد عفو بين‌الملل از پخش «اعترافات» منسوب به سکينه محمدی آشتيانی


سازمان عفو بين‌الملل روز پنجشنبه پخش «اعترافات» منسوب به سکينه محمدی آشتيانی از تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد و گفته است که اين گونه «اعترافات» در ایران با بدرفتاری و شکنجه گرفته ‌می‌شود.

برنامه ۲۰:۳۰ شبکه دو تلويزيون دولتی ايران، چهارشنبه‌شب به پخش اظهارات زنی چادری با صورت پوشيده پرداخت که به گفته اين برنامه سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار، است و به مشارکت در قتل همسر خود «اعتراف» می‌کند.

زن حاضر در اين برنامه که با عنوان «ماجرای قتل آلوده به فساد» پخش شد، اعتراف کرد که «در قتل شوهر خود دست داشته‌است».

عفو بين‌الملل طی بيانيه ای اعلام کرد «اعترافات» تلويزيونی بارها توسط نظام جمهوری اسلامی برای حق به جانب نشان دادن روند دادرسی به کار رفته که بيشتر اين گونه اعترافات به دليل سوءرفتار، بدرفتاری و حتی شکنجه گرفته شده است.

در اين برنامه تلويزيونی زنی که گفته شد سکينه محمدی آشتيانی است و گفته‌های او از آذری به فارسی ترجمه می‌شد «اعتراف» کرد يکی از خويشاوندان شوهرش که با او آشنايی داشته پيشنهاد قتل شوهر او را داده و خانم آشتيانی با اين عمل موافقت کرده‌است.

چهره‌ «اعتراف‌کننده» در اين برنامه به‌طور ناواضح نشان داده می‌شد و صدای او نيز در زير صدای مترجم از وضوح کافی برخوردار نبود.

حسيبه حاج صحراوی، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل در اين بيانيه گفت: «اين گونه به اصطلاح اعترافات، بخشی از فهرست روزافزون اعترافات تحت فشار و خود مجرم خوانی‌هایی است که بسیاری از زندانیان دیگر نیز در طول سال گذشته آن را انجام داده‌اند.»


حسیبه حاج صحراوی می‌گوید اين گونه اعترافات که از تلويزيون سراسری پخش می‌شود، نبايد هيچ گونه بار حقوقی داشته و نبايد باعث توقف بازبينی پرونده شود.

به گفته این مقام عفو‌ بین‌الملل این اعتراف تنها نشان دهنده نبود شواهد علیه سکينه محمدی آشتيانی است.

سکينه محمدی آشتيانی، مادر دو فرزند نوجوان، در سال ۸۴ به جرم مشارکت در قتل همسرش به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد، اما به تازگی با به جريان پرونده‌ای در موضوع «ارتباط نامشروع» برای وی تشکيل شده بود، موضوع سنگسار وی مطرح شد که با واکنش شديد بين‌المللی همراه بود.

خانم محمدی از سال ۱۳۸۵ در زندان تبريز به‌سر می‌برد و به گفته سازمان عفو بين‌الملل تاکنون به دليل اتهام «ارتباط نامشروع» متحمل ۹۹ ضربه شلاق نيز شده‌است.

عفو بين الملل می‌گويد طبق گزارش‌هایی که دریافت کرده است، جاويد هوتن کيان، وکيل مدافع خانم محمدی آشتيانی لايحه ۳۵ صفحه‌ ای برای بازبينی پرونده موکلش را به قوه قضاييه تحويل داده است.

خانم صحراوی در این باره گفت: «به نظر می‌رسد مقام‌های ايرانی این اعتراف را پس از آن سازمان‌دهی کرده‌اند که برای بازبینی قضایی این پرونده در خواست صورت گرفته و آن طور که پیداست اتهام تازه قتل برای وی تراشیده می‌شود.»

گزارش‌هايی از سوءرفتار و شکنجه خانم محمدی آشتيانی در روزهای گذشته در زندان مرکزی تبريز منتشر شد که سازمان عفو بين الملل نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بود.

معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين‌الملل افزود: «قوه قضاييه جمهوری اسلامی اگر به واقع خواهان اجرای قانون است، بايد به اين گونه اظهارات که از تلويزيون پخش می‌شود اعتنا نکند و آن را در پرونده دخالت نداده و اطمينان دهد این گونه اعترافات در بازبينی پرونده خانم محمدی آشتيانی، تاثیری ندارد.»

پیش از این برزيل، که مناسبات نزدیکی با ایران دارد، به طور رسمی از مقامات ايران خواسته که اجازه دهند سکينه محمدی آشتيانی به برزيل پناهنده شود. وزير خارجه برزيل از مقامات جمهوری اسلامی خواست به لحاظ بشردوستانه، اجازه دهند خانم آشتيانی به برزيل پناهنده شده و به آنجا منتقل شود.
XS
SM
MD
LG