لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

پنتاگون: ویکی‌لیکس از انتشار بقیه اسناد خودداری کند


وب‌سایت «ویکی‌لیکس»
وب‌سایت «ویکی‌لیکس»
وزارت دفاع ایالات متحده از وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» خواست تا از انتشار ۱۵ هزار سند باقی‌مانده در مورد جنگ افغانستان خودداری کند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان جف مورل، سخنگوی پنتاگون تصمیم ویکی‌لیکس برای انتشار بقیه این اسناد را «نهایت بی‌مسئولیتی» نامیده‌است.

وی هم‌چنین افزوده‌است: «این کار یک اشتباه خواهد بود و تاکنون جان بسیاری به خاطر این تصمیم‌ها به خطر افتاده‌است.»

وب‌سایت ویکی‌لیکس محلی است برای انتشار مطالب حساسی که روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی از مجاری رسمی قادر به انتشار آن‌ها نیستند. ویکی‌لیکس تا کنون ۹۱ هزار سند محرمانه طبقه‌بندی شده مربوط به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ را تحت عنوان «گزارش‌های روزانه جنگ افغانستان» منتشر کرده‌است.

سخنگوی پنتاگون روز پنج‌شنبه در این‌باره اظهار داشت: «اگر آن‌ها پس از شنیدن نگرانی‌های ما در مورد آسیب‌هایی که این کار به نیروهای ما، هم‌پیمانان ما و غیر نظامیان بی‌گناه افغان می‌زند باز هم دست به انتشار بقیه اسناد بزنند این کار نهایت بی‌مسئولیتی خواهد بود.»

سخنگوی پنتاگون هم‌چنین بار دیگر درخواست خود از ویکی‌لیکس برای برداشتن تمامی اسناد محرمانه از اینترنت را تکرار کرد.

سازمان عفو بین‌الملل، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و سه گروه حقوق بشری دیگر نیز با ارسال ایمیل‌های متعدد به جولین آسانژ، مؤسس ویکی‌لیکس، از او خواسته‌اند تا نام غیر نظامیان افغان را از اسناد محرمانه منتشرشده در این سایت حذف کند.

با این وجود جولین آسانژ، در یک نشست ویدئویی به خبرنگاران گفت که نیمی از کار آماده‌سازی بقیه اسناد انجام شده و تصمیم وی بر انتشار این اسناد است.

آقای آسانژ، پیش از این در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اظهار داشت که فعالیت‌های او بر اساس دیدگاه باستانی کشف حقیقت استوار است. او افزود که در مورد افشای اسناد جنگ افغانستان «تا کنون هیچ اقدام خشونت‌آمیز فیزیکی علیه ویکی‌لیکس صورت نگرفته‌است اما در ماه‌های گذشته سر و صداهای زیادی توسط دولت آمریکا علیه ویکی‌لیکس به پا شد و حتی موضوع جاسوسی به میان آمد.»

انتشار این اسناد توسط رئیس جمهور افغانستان حامد کرزی نیز محکوم شده‌است و مقام‌های آمریکایی این عمل را در مغایرت با امنیت جان نیروهای بین‌المللی در افغانستان دانسته‌اند.

اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس بیشتر یگان‌های ارتش آمریکا را پوشش می‌دهد اما بیشتر فعالیت‌های نیروهای ویژه ایالات متحده در میان آن‌ها نیست. عملیات‌های اکیداً‌محرمانه و عملیات‌های نیروهای اروپایی و آیساف نیز در این اسناد دیده نمی‌شوند.

پنتاگون اعلام کرده‌است که در حال تحقیقات بر روی منبع نشت این اطلاعات به بیرون است.
XS
SM
MD
LG