لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

صالحى: نیروگاه بوشهر در نیمه دوم شهریور راه‌اندازی می‌شود


پس از آنکه مقام‌های روسی از سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر در پایان مرداد ماه خبر دادند، رئیس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى اعلام کرده است، این نیروگاه از نیمه دوم شهریور ماه راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرگزارى دانشجویان ایران، ایسنا، على‌اکبر صالحى، رئیس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى روز جمعه تأیید کرده است، که سوخت اصلى نیروگاه بوشهر اواخر هفته آینده از محل نگهدارى آن در خارج از ساختمان رآکتور به استخر جنب قلب رآکتور منتقل خواهد شد.

رئیس سازمان انرژى اتمى ایران در این باره گفته است: «این سوخت در جایى به نام استخر سوخت، جنب قلب رآکتور، نگهدارى مى‌شود و هفت تا هشت روز دیگر چنانچه روند کار مطلوب باشد و تمهیدات لازم انجام شود، انتقال سوخت از استخر به قلب رآکتور انجام مى‌گیرد که این مرحله نیز در حدود ۱۰ روز به طول مى‌انجامد و حدود ۱۶۵ مجتمع سوخت باید وارد قلب رآکتور شود».

وی در عین حال افزوده است: «پس از آنکه سوخت به طور کامل وارد قلب رآکتور نیروگاه بوشهر شد، آماده راه‌اندازى است. البته برخى معتقدند وقتى اولین مجتمع سوخت وارد قلب رآکتور مى‌شود، مرحله راه‌اندازى آغاز شده است، اما ما بر این نظریم که راه‌اندازى را زمانى اعلام کنیم که تمام مجتمع‌هاى سوخت وارد قلب رآکتور شوند. بنابراین نیمه دوم شهریورماه، هفته سوم یا چهارم شهریور راه‌اندازى با مفهومى که ایران مد نظرش است انجام مى‌شود».

سوخت نیروگاه اتمى بوشهر ۸۲ تن است و از ۲۶ آذر ماه تا هشتم بهمن ‌ماه سال ۱۳۸۶ در قالب هشت محموله از روسیه به ایران منتقل شده بود. سوخت ارسالى از روسیه براى رآکتور اتمى بوشهر با غناى ۱.۶ تا ۳.۶ درصد است و قرار است پس از استفاده به روسیه بازگردانده شود.

روز جمعه خبرگزارى‌هاى بین‌المللى به نقل از سخنگوى آژانس اتمى روسیه اعلام کرده بودند، سوخت نیروگاه اتمى بوشهر روز سى‌ام مرداد ماه بارگذارى خواهد شد و از این تاریخ نیروگاه بوشهر عملاً آغاز به کار خواهد کرد.

اما على‌اکبر صالحى با بیان این که زمان اعلام شده از سوى مقام‌هاى روسى براى سوخت‌گذارى رآکتور بوشهر «حدودى» است، گفته است: «ممکن است یک روز قبل یا یک روز بعد از آن، کار انجام شود».

همچنین به گفته رئیس سازمان انرژى اتمى ایران، راه‌اندازى رآکتور نیروگاه اتمى بوشهر به معناى اتصال آن به برق شبکه‌ سراسرى کشور نیست و پس از آغاز به کار رآکتور حدود دو ماه زمان براى وصل برق تولیدى به شبکه سراسر لازم است.

از سوی دیگر وى با اعلام این که ایران از نمایندگان آژانس بین‌المللى انرژى اتمى براى حضور در هنگام انتقال سوخت رآکتور بوشهر دعوت کرده است، از سفر سرگئى کریینکو، رئیس شرکت روس اتم به ایران هم ‌زمان با انتقال سوخت اصلى به رآکتور در هفته آینده خبر داده است.

پیشتر نیز مقام‌هاى روسى اعلام کرده بودند، سوخت‌گیرى این نیروگاه احتمالاً در مراسمى رسمى که با حضور سرگئى کریینکو، رئیس «روس اتم»، برگزار مى‌شود، کلید خواهد خورد.

از سال ۱۹۹۵، زمانى که روسیه پذیرفت در تکمیل نیروگاه هزار مگاواتى بوشهر با ایران همکارى کند، بارها بهره‌بردارى از این نیروگاه به تعویق افتاده است و دیپلمات‌هاى غربى مدعى بودند که روسیه از این نیروگاه به عنوان اهرم فشار در روابط ایران و غرب بهره مى‌گیرد.

با این حال چندى پیش رئیس سازمان انرژى اتمى ایران، در واکنش به انتقادها از تأخیر در راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر گفته بود که «توقف‌هاى انجام شده» در راه‌اندازى این نیروگاه به خاطر دنبال کردن «برخى منافع» بوده است.

روسیه براى تکمیل نیروگاه اتمى بوشهر که قرار بود در سال ۲۰۰۶ میلادى راه‌اندازى شود، حدود یک میلیارد دلار از ایران دریافت کرده است.

سرگئى کریینکو، در اواخر اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود که «اگر همه چیز طبق زمانبندى از پیش تعیین شده انجام شود، انتظار مى‌رود نیروگاه بوشهر در مرداد ماه امسال به بهره‌بردارى برسد.»

همچنین سخنگوى وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته گفته بود که «مراحل تست‌هاى آزمایشى این نیروگاه با سوخت‌هاى مجازى در حال انجام است و یک ماه و نیم آینده افتتاح خواهد شد.»

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى را تهدیدى براى امنیت خود مى‌دانند، هنوز نسبت به گزارش‌هاى تازه در باره راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر واکنشی نشان نداده اند.

هر چند پیشتر مقام‌هاى آمریکایى از روسیه خواسته بودند، مادامى که ایران تضمین‌هاى لازم را در باره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌اى خود ارائه نکرده است، از راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر خوددارى کنند.
XS
SM
MD
LG