لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

آلمان خواستار لغو حکم سکینه آشتیانی شد


به دنبال گسترش اعتراض‌های جهانی نسبت به صدور حکم اعدام برای یک زن ایرانی به جرم «رابطه نامشروع»، دولت آلمان نیز از رهبران جمهوری اسلامی خواسته است، بدون درنگ حکم اعدام سکینه آشتیانی را لغو کنند.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه با اشاره به تلاش دولت این برای لغو مجازات اعدام در سراسر جهان به روزنامه آلمانی «دی‌ولت» گفته است، دولت آلمان خواستار لغو حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان با اشاره به صدور حکم سنگسار برای خانم آشتیانی اظهار داشته است: «سنگسار مجازاتی غیر انسانی و مغایر با حقوق بشر است، که ما به شدت هر چه تمام‌تر آن را محکوم می‌کنیم.»

وی همچنین افزوده است: «از این رو اجرای مجازات سکینه آشتیانی نه تنها باید به حال تعلیق درآید، بلکه باید به طور کامل لغو گردد.»

سکينه محمدی آشتيانی، مادر دو فرزند نوجوان، در سال ۸۴ به جرم مشارکت در قتل همسرش به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد، اما چندی پیش به اتهام «ارتباط نامشروع» به سنگسار محکوم شد.

با این حال به دنبال اعتراض‌های گسترده جهانی نسبت به احتمال سنگسار وی، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند، اجرای حکم سنگسار وی متوقف شده است.

در این میان سازمان عفو بین‌الملل با بیان این که تغییر در روش اعدام خانم آشتیانی مشکلی را نمی‌کند، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، از اعدام این مادر ۴۳ ساله، که دو فرزندش چشم به راه او هستند، خودداری کنند.

همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت برخی از زندانیان محکوم به اعدام در ایران از جمله سکینه محمدی‌آشتیانی، اعلام کرده بود، اگرچه دولت جمهوری اسلامی گفته است، حکم سنگسار خانم آشتیانی را اجرا نخواهد کرد، با این حال سرنوشت وی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

از سوی دیگر محسن شاطرزاده، سفیر جمهوری اسلامی در برزیل روز پنج‌شنبه به خبرگزاری برزیل گفته است، تاکنون هیچ درخواست رسمی از سوی برزیل در مورد اعطای پناهندگی به سکینه آشتیانی به مقام‌های ایرانی ارائه نشده است.

این در حالی است که لوییزایناسیو داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، حدود دو هفته پیش از رهبران جمهوری اسلامی خواسته بود، اجازه دهند سکینه محمدی آشتیانی، به برزیل بیاید و از این کشور پناهندگی بگیرد، که این پیشنهاد با حمایت ایالات متحده آمریکا نیز روبرو شده بود.

رهبران جمهوری اسلامی که روابط نزدیکی با رئیس جمهور برزیل دارند، سخنان وی را در این باره «احساسی» خوانده بودند. همچنین سفیر ایران در برزیل نیز در این باره گفته است، رئیس جمهور برزیل «تنها به دلایل انسان‌دوستانه» این پیشنهاد را مطرح کرده و دولت ایران اطمینان دارد که لولا داسیلوا در امور داخلی جمهوری اسلامی دخالت نمی‌کند.

محسن شاطرزاده همچنین افزوده است: « محاکمه (سکینه آشتیانی) به ایرانی‌ها مربوط می‌شود، چرا باید دیگران در آن مداخله کنند؟»

سیمای جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه، اعترافاتی منتسب به سکینه محمدی آشتیانی درباره قتل همسرش را پخش کرده است که باعث تشدید نگرانی‌ها در مورد اجرای حکم وی شده است.
XS
SM
MD
LG