لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

واردات برنج‌های آلوده به ايران متوقف نشده است


مهدی غضنفری
مهدی غضنفری
مهدی غضنفری ، وزير بازرگانی ايران می گويد که «چيزی برای جلوگيری از واردات اين برنج‌ها به اين وزارتخانه ابلاغ نشده است.» اين سخنان در حالی بيان می شود که احمد ناطق نوری يکی از اعضای هيات رييسه مجلس، دوشنبه، گفته بود که با واردکنندگان برنج‌های‌ آلوده برخورد خواهد شد و واردات هشت نوع برنج آلوده از سوی وزارت بهداشت تخلف محسوب می‌شود.

نماینده نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی همچنین گفته بود «واردات هشت نوع برنج آلوده از سوی وزارت بهداشت تخلف است».

وزير بازرگانی جمهوری اسلامی ايران در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، افزود: «واردات سه مرحله دارد که ما در مرحله ميانی آن هستيم. در مرحله نخست که دستگاه تخصصی بايد راجع به آلوده بودن يا ضوابط واردات اعلام نظر کنند و کتبا به ما بنويسند، هنوز نه از طرف موسسه استاندارد، نه از طرف وزارت بهداشت و نه از طرف وزارت جهاد کشاورزی که اجازه قانونی برای اعلام اين موضوع را دارند چيزی کتبا گفته نشده است» .

در اواخر ارديبهشت ماه مسئولان وزارت بهداشت ناظر بر برنج‌های وارداتی، ‌آلودگی اين برنج ها به فلزات سنگين را تاييد کرد.

عباس رجايی، ‌رييس کميسيون کشاورزی مجلس در اين مورد گفته بود که آلوده بودن برنج های وارداتی قبلاً محرز شده بود. اين نماينده مجلس معتقد است پرونده واردات برنج های آلوده بايد هرچه سريعتر به دادگاه ارسال شود. اين در حالی است که واردات برنج‌های هندی ادامه دارد.

انوشيروان محسنی بندپی، نماينده مجلس و نايب رييس کميسيون بهداشت مجلس شورای اسلامی، پيشتر با اشاره بر قطعی بودن آلودگی برنج های وارداتی به آرسنيک گفته بود: «ديگر اين نشود که برنج بيايد و بعد مسموميت اضافه شود و مرگ و مير در درازمدت بر اثر بيماری های سرطانی اضافه شود بعد ما بياييم در خانه مردم و فروشگاه ها نمونه برداری کنيم. اين اصلاً درست نيست. روش علمی نيست. ما در مبادی ورودی و يا در جاهايی که خريداری می شود، اين آناليزها و آزمايش ها انجام شود که اين تکرار نشود.»

بر اساس گزارش گمرک ايران، نزديک به يک و نيم ميليون تن برنج به ارزش يک ميليارد دلار در سال ۸۸ وارد ايران شده که در مقايسه با ميزان واردات برنج در سال قبل از آن رشدی ۳۴ درصدی داشته است و البته واردات برنج های آلوده همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG