لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

موسوی: طرح مکتب ايرانی و اسلام يک جنگ زرگری تازه است


ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ايران، درباره واکنش ها به اظهارات اسفندیار رحیم مشایی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، درباره «مکتب ايرانی» و مکتب اسلام گفته است: اين رويارويی ها يک «جنگ زرگری» تازه است و کسانی مدعی «مکتب ايران» شده اند که در کوتاه ترين زمان سازمان ميراث فرهنگی را متلاشی کردند.

به گزارش «کلمه» ميرحسين موسوی روز سه شنبه در ديدار با گروهی از اسرای ايرانی دوران جنگ هشت ساله ايران و عراق گفته است:« در بحث های اخير متاسفانه طرح يک جنگ زرگری تازه برای خط کشی های تازه ديده می شود و جالب است که امروز کسانی مدعی مکتب ايران شده اند که در کوتاه ترين زمان سازمان ميراث فرهنگی کشور را متلاشی کردند.»

اسفندیار رحیم مشایی در دولت نهم ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را برعهده داشت.

ميرحسين موسوی اضافه کرده است:«سازمانی که حافظ و نگهدارنده مظاهر هويت ملی ما بايد باشد امروز شاهد آن هستيم که همان بلاهايی که بر سر سازمان مدیریت و برنامه ریزی آمد بر سر اين سازمان نيز در حال فرود آمدن است.»

سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد منحل شد.

اسفنديار رحيم مشايی در مراسم پايانی گردهمايی ايرانيان مقيم خارج از کشور در تهران روز ۱۴ مردادماه گفته بود: جمهوری اسلامی بايد از اين پس «مکتب ايران» را به دنيا معرفی کند و «اگر ايرانيان نبودند، اسلام در توهم ناشی از ناسيوناليسم عربی مدفون می‌شد».

اين اظهارت باعث واکنش تند گروهای اصولگرا و حاميان دولت محمود احمدی نژاد شده است.

ميرحسين موسوی در ادامه گفته است که در ميان اين «جنگ زرگری» کسی نمی پرسد کدام «ايران» بايد به جامعه بين المللی معرفی شود.

ميرحسين موسوی گفته است:« ايرانی با بالاترين آلودگی به اعتياد،ايرانی با ۱۴٫۵درصد نرخ بيکاری و ۲۹درصد بيکاری در ميان جوانان،ايرانی با زندان های پر از زندانيان سياسی و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده و حقوق بشر پايمال شده،ايرانی که به دليل سياست های خانمان برانداز فاصله اش با کشورهای همسايه رقيب بيشتر می شود.»

ميرحسين موسوی هم چنين تاکيد کرده است:«گفته نمی شود که با گسترش سلطه دروغ و ريا چه بر سر اسلام آمده است. آيا اين اسلام، اسلام آن مرجع عاليقدری است که به دليل حقگويی خانه اش ويران می شود يا اسلام امام جمعه ای است که بدون خم به ابرو آوردن تهمت يک ميليارد دلار پول از بيگانه گرفتن و منتظر ۵۰ ميليارد دلار ديگر ماندن را به رقبای سياسی می زند. يا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنيتی افسانه سرايی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرايان، سی سال گذشته انقلاب به زير سوال می رود.»

اشاره ميرحسين موسوی به اظهارات احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران درباره اعطای يک ميليارد دلار به رهبران مخالفان دولت از سوی آمريکا است.

احمد جنتی روز ششم مردادماه در مسجد جمکران قم گفته بود:« آمريکايی‌ها يک ميليارد دلار از طريق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمريکا در کشورهای منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همين سعودی‌ها که به نمايندگی آمريکا صحبت می‌کردند، گفتند، اگر توانستيد نظام را منقرض کنيد، تا پنجاه ميليارد دلار ديگر را هم می‌دهيم».

ميرحسين موسوی در ادامه از شکايت هفت تن از زندانيان رويدادهای پس انتخابات از بعضی از مقامات سپاه پاسداران دفاع کرده و می گويد:« وقتی ۷چهره شاخص و با سابقه روشن ادعانامه ای بر عليه اين افسانه سازی به قوه قضائيه تحويل می دهند، خودشان به زندان اوين برگردانده می شوند.»

هفت شخصيت اصلاح طلب در اعتراض به آنچه که دخالت سازمان يافته گروهی از نظاميان در انتخابات رياست جمهوری سال گذشته و اقدامات «خلاف قانون اين گروه مداخله گر در انتخابات» خوانده اند به قوه قضائيه شکايت کرده اند.

محسن امين‌زاده، بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، عبداله رمضان‌زاده، فيض‌الله عرب‌سرخی، محسن صفايی‌فراهانی و محسن ميردامادی هفت نفری هستند که اين شکايت را امضا کرده‌اند. تعدادی از امضا کنندگان اين شکايت نامه به زندان بازگردانده شده اند.

راه برون رفت از بحران

ميرحسين موسوی در ادامه گفته است:« نه ايرانی که اينها به دنبال آن هستند مورد شناسايی و قبول ماست و نه اسلامی که معرفی می کنند و آن را ابزاری برای رسيدن به مطامع و منافع خود قرار می دهند.».

نخست وزير دوران جنگ ايران تاکيد کرده است که کشور با بحران های داخلی و خارجی روبه رو است و يکی از راهها برون رفت از اين بحران ها پايان دادن به «دروغ درجامعه» و « افسانه سرايی های بيهوده امنيتی» است.

ميرحسين موسوی همچنين خطاب به دولتمردان ايران تاکيد کرده است :« از انحصار گری سرکوب وتخريب دست برداريد به مردم و داوری ملت اعتماد کنيد. صلح اجتماعی ايجاد کنيد. مشکلات به پشتوانه همت اين ملت سر فراز حل می شود و بحران ها پشت سر گذاشته می شود. مشکل موقعی حل می شود که زمينه انتخابات های آزاد غيرگزينشی را فراهم آوريم و قوه قضائيه نشان دهد که از بازجوهای امنيتی فرمان نمي گيرد و مستقل است».

ميرحسين موسوی اضافه کرده است:« بنده يقين دارم تشکيل يک دادگاه منصف و مستقل و علنی برای رسيدگی به همين شکايتی که هفت نفر از چهره های شناخته شده کشور تسليم قوه قضائيه کرده اند، بيش از توپ و تفنگ و موشک هايمان در برگرداندن امنيت به کشور می تواند موثر باشد.»
XS
SM
MD
LG