لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

دفاع روسیه از راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه می گويد راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر يک قدم مهم و مانند لنگری است که فعاليت های هسته ای ايران را منوط به استفاده صلح آميز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لاوروف روز چهارشنبه و در حاشيه نشست منطقه ای در حاشيه دريای سياه در سوچی به خبرنگاران گفت:«نيروگاه بوشهر نسبت به هرگونه چرخش و سوءاستفاده تسليحاتی ايمن است و غير از توليد برق، کار ديگری نمی توان با آن انجام داد. تمامی رهبران کشورهای غربی هم از اين مسئله مطمئن هستند.»

آقای لاوروف افزود: نيروگاه بوشهر مانند لنگری است که فعاليت های اتمی ايران را در يک نقطه نگه داشته و این کشور را موظف به استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای خواهد کرد.»

قرار است روز شنبه آينده و در مراسمی با حضور سرگئی کرينکو رييس شرکت روس اتم، پيمانکار سازنده نيروگاه بوشهر، نخستين تزريق سوخت انجام شده و شروع به کار رسمی نيروگاه اعلام شود.

آقای لاوروف گفت:«توصيه من به کسانی که با اين کار مخالف هستند، اين است که به گذشته برگردند و صحبت های جورج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا را به ياد آورند که می گفت پروژه نيروگاه بوشهر مورد و نمونه خوبی در همکاری با ايران، به ويژه در حوزه همکاری هسته ای و اتمی است.»

نيروگاه بوشهر در صورت انجام به کار کامل، قرار است يک هزار مگاوات برق توليد کند ولی طی سه يا چهارماه آينده، در مرحله ابتدايی و به شکل محدود قرار است کار کند.

از سال ۱۹۹۵، زمانی که روسيه پذيرفت در تکميل نيروگاه هزار مگاواتی بوشهر با ايران همکاری کند، بارها بهره‌برداری از اين نيروگاه به تعويق افتاده است و ديپلمات‌های غربی مدعی بودند که روسيه از اين نيروگاه به عنوان اهرم فشار در روابط ايران و غرب بهره می‌گيرد.

با اين حال چندی پيش رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، در واکنش به انتقادها از تأخير در راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر گفته بود که «توقف‌های انجام شده» در راه‌اندازی اين نيروگاه به خاطر دنبال کردن «برخی منافع» بوده است.

روسيه برای تکميل نيروگاه اتمی بوشهر که قرار بود در سال ۲۰۰۶ ميلادی راه‌اندازی شود، حدود يک ميليارد دلار از ايران دريافت کرده است.

پيش از روس‌ها، شرکت آلمانی زيمنس در سال ۱۹۷۵ با ايران برای ساخت دو رآکتور اتمی قرارداد بسته بود که با تغيير رژيم در ايران، اين شرکت در سال ۱۹۷۹ در نهايت از ايران خارج شد.
XS
SM
MD
LG