لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

یک روز مانده به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، دو ماه تا تولید «برق هسته‌ای»


ساختمان رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر
ساختمان رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر
یک روز پیش از بارگذاری سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، وزیر نیروی جمهوری اسلامی روز جمعه از وارد شدن «برق هسته‌ای» به شبکه سراسری برق ایران در «دو تا سه ماه دیگر» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید نامجو در این باره اظهار داشت که این فاصله زمانی به خاطر انجام عملیات همزمان‌سازی (سنکرون)‌ واحدها در نیروگاه و سپس رسیدن به مرحله بازیابی و تولید انرژی است.

وی هم‌چنین از آماده بودن نقاط اتصال و شبکه‌های لازم برای استفاده از برق تولیدی این نیروگاه هزار مگاواتی پس از آغاز چرخش توربین خبر داد.

نخستین تزریق سوخت و شروع به کار رسمی نیروگاه اتمی بوشهر قرار است روز شنبه، ۳۰ مردادماه، و در مراسمی با حضور سرگی کری‌ینکو، رئیس شرکت روس‌اتم، پیمانکار سازنده نیروگاه بوشهر، انجام شود.

مقام‌های ایرانی پیش از این از آغاز به کار رسمی نیروگاه بوشهر در پایان شهریورماه خبر داده‌بودند، اما کمتر از یک هفته پس از آن خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از مقام‌های روسیه اعلام کردند که سوخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران شنبه ۳۰ مردادماه بارگذاری خواهد شد.

مقام‌های روسی که سوخت این نیروگاه را از دو سال پیش به ایران ارسال کرده‌اند، عملیات سوخت‌گذاری را به مثابه آغاز فعالیت این نیروگاه توصیف کرده‌اند.

کار تکمیل نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران از سال ۱۹۹۵ با تأخیرهای زیاد توسط پیمانکار روسی انجام گرفته و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چندی پیش در واکنش به انتقاد از این تأخیرها گفته ‌بود که «توقف‌های انجام شده» در راه‌اندازی این نیروگاه به خاطر دنبال کردن «برخی منافع» بوده ‌است.

دیپلمات‌های غربی معتقدند که روسیه در این مدت از این نیروگاه به عنوان اهرم فشار در روابط ایران و غرب بهره گرفته‌ است. روسیه برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر که قرار بود در سال ۲۰۰۶ میلادی راه‌اندازی شود، حدود یک میلیارد دلار از ایران دریافت کرده ‌است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در هفته جاری راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را «یک قدم مهم» و «مانند لنگری» دانست که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را «منوط به استفاده صلح‌آمیز» خواهد کرد.

در همین حال موضوع کاربردهای احتمالی نظامی از فناوری کسب‌شده در نیروگاه بوشهر موجبات نگرانی اسرائیل و هم‌پیمانان آن کشور را فراهم آورده ‌است.

این امر باعث شد تا جان بولتون، نماینده پیشین ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، روز چهارشنبه گذشته با توجه به خطر انتشار مواد رادیواکتیو به اسرائیل گوشزد کند که «برای حمله به این نیروگاه [بوشهر] و جلوگیری از آغاز به کار نخستین نیروگاه اتمی ایران تنها هشت روز فرصت دارد».

انتشار این خبر باعث شد تا مقام‌های کاخ سفید روز جمعه به اسرائیل «اطمینان» دهند که بر پایه ارزیابی‌های آنها، دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای «دست‌کم یک سال به طول خواهد انجامید».

در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها درباره احتمال حمله اسرائیل به نیروگاه اتمی بوشهر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه هشدار داد که هرگونه تعرض اسرائیل به نیروگاه بوشهر «واکنش جدی» ایران را به دنبال خواهد داشت.

تهران در ماه‌های اخیر مانورهای پدافندی حفاظت از نیروگاه را به اجرا گذاشته و یک فروند هواپیمای جنگی اف-۴ ایران نیز روز سه‌شنبه در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای بوشهر سقوط کرد ولی خلبان و کمک‌خلبان آن جان سالم به در بردند.

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، در حدود شش ماه پیش اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر در تابستان سال ۸۹ راه‌اندازی خواهد شد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در آن تاریخ در واکنش به این خبر، پیش بردن هر پروژه‌ای را پیش از اعتمادسازی از سوی ایران «عجولانه» خواند.

کار قراردادهای اولیه نخستین نیروگاه اتمی ایران از دهه پنجاه خورشیدی و کار احداث آن از دهه هفتاد توسط شرکت آلمانی زیمنس آغاز شد. با تغییر رژیم در ایران و پس از آسیب دیدن آن در جنگ ایران و عراق، کار ازسرگیری احداث این نیروگاه به پیمانکاران روسی سپرده‌ شد.

مسکو همواره مشکلات فنی را موجب به تعویق افتادن نیروگاه بوشهر اعلام کرده ‌است، ولی برخی از مقامات ایرانی روسیه را متهم می‌کنند که تحت فشار کشورهای غربی بهره‌برداری از این نیروگاه را به تعویق انداخته ‌است.
XS
SM
MD
LG