لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

انتقال سوخت به ساختمان نخستین نيروگاه اتمی ایران در بوشهر آغاز شد


تصویری از نیروگاه اتمی بوشهر
تصویری از نیروگاه اتمی بوشهر
مراسم انتقال سوخت هسته ای به استخر نخستين نيروگاه اتمی ايران با حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران و مقامات روسی تا ساعاتی دیگر برگزار می شود.

سرگئی کرينکو، رئيس آژانس اتمی روسیه ، ولاديمير کوتين، رئيس نظام ايمنی هسته‌ای روسيه، به همراه علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران در مراسم شروع سوخت گذاری نيروگاه اتمی بوشهر حضور خواهند داشت.

سرگئی کرينکو و هيات همراه به منظور شرکت در مراسم انتقال سوخت از محل نگهداری به ساختمان راکتور نيروگاه اتمی بوشهر روز جمعه وارد اين شهر شدند.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز جمعه ورود سوخت به قلب نيروگاه را معادل آغاز راه اندازی این نیروگاه دانست و گفت:« در حال حاضر سوخت قلب رآکتور را برای يک سال در اختيار داريم ولی يک سوم آن هر سال بايد عوض شود».

در حالی راه اندازی مقدماتی نيروگاه اتمی بوشهر روز شنبه آغاز می شود که وزير نيروی ايران می گويد «دو تا سه ماه» طول می کشد تا برق اين نيروگاه وارد شبکه سراسری شود.

مجيد نامجو، وزير نيرو، روز جمعه گفته است:«اين نيروگاه بايد به اندازه ای برق توليد کند که به لحاظ فرکانس و ولتاژ، به پايداری برسد و بتواند به شبکه سراسری برق کشور متصل شود. بنابراين زمانی که يک نيروگاه آماده بهره برداری می شود، ۲ تا ۳ ماه طول می کشد تا برق آن برای ورود به شبکه سراسری آماده شود.»

پس از بيش از يک دهه تاخير، انتقال سوخت هسته ای به استخر نخستين نيروگاه اتمی ايران روز شنبه ۳۰ مرداد ماه عملياتی می شود. به گزارش واحد مرکزی خبر ايران، پيش از اين آزمايش های سوخت گذاری مجازی نيروگاه اتمی بوشهر با موفقيت انجام شده است

به گزارش رويترز، کارشناسان بر اين باورند که نيروگاه يک ميليارد دلاری بوشهر، ايران را به دستيابی به بمب اتمی نزديک نخواهد کرد، چرا که روسيه سوخت مورد نياز اين نيروگاه را تامين کرده و سوخت استفاده شده به روسيه منتقل می شود و خطر استفاده از پلوتو نيوم آن نيز وجود ندارد.

سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز جمعه گفت: اين واقعيت که سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر توسط روسيه تامين شده و سوخت مصرف شده برای بازيابی به اين کشور باز می گردد، تضمينی صد در صدی است که اين نيروگاه در چارچوب صلح آميز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در همین زمینه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفته بود نيروگاه بوشهر مانند« لنگری» است که فعاليت های اتمی ايران را در يک نقطه نگه داشته و این کشور را موظف به استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای خواهد کرد.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستیابی به تکنولوژی لازم برای ساخت بمب اتمی است. ایران این اتهام را رد کرده و می گوید برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز و برای تولید انرژی است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده و با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی درباره ماهیت برنامه هسته ای این کشور همکاری کند.

ايران در سال ۱۹۷۴ قرارداد احداث دو واحد نيروگاه اتمی آب سبک هر کدام با قدرت حدود يک هزار و ۲۹۰ مگاوات با شرکت آلمانی «کرافت ورک اونيون» که از شرکت های تابعه شرکت زيمنس محسوب می شود، منعقد کرد.

طبق اين قرارداد می بايست نخستين واحد نيروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۸۰ راه اندازی شود و دومين نيروگاه يک سال بعد در سال ۱۹۸۱ وارد مدار شبکه برق ايران می شد.

تا پيش از وقوع انقلاب در ايران در سال ۱۳۵۷، کار تکميل واحد اول حدود ۷۵ درصد و واحد دوم حدود ۶۰ درصد انجام شده بود.

اما وقوع انقلاب باعث قطع همکاری شرکت آلمانی با ايران شد و اين شرکت کارشناسان خود را از ايران خارج کرد. نيروگاه اتمی بوشهر در طول جنگ هشت ساله ايران و عراق، هفت بار مورد حمله هوايی قرار گرفت و خسارت های زيادی به اين نيروگاه وارد شد.

ايران در اواسط دهه ۱۹۹۰ طی قراردادی به ارزش يک ميليارد دلار کار تکميل نيروگاه اتمی بوشهر را به يک شرکت روسی واگذار کرد.

طبق اين قرارد داد، شرکت روسی می بايست کارساخت نيروگاه اتمی را تا در سال ۱۹۹۹ به اتمام برساند. اما تاريخ بهره برداری از نخستين نيروگاه اتمی ايران بارها به تعويق افتاد.

کشور روسیه ارسال سوخت اتمی به نيروگاه بوشهر را از اواخر سال ۲۰۰۷ ميلادی آغاز کرد.
XS
SM
MD
LG