لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

«سن ابتلا به سرطان پستان در ایران ۱۰ سال کاهش یافته است»


تصویری از توده های سرطانی در یک بیمار مبتلا به سرطان سینه
تصویری از توده های سرطانی در یک بیمار مبتلا به سرطان سینه
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، بیماری سرطان سینه در سال‌های گذشته به شایع‌ترین بیماری میان زنان ایران تبدیل شده و در حال حاضر بیش از چهل هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند که هر سال هفت هزار نفر بر شمار آنها افزوده می‌شود.

سرطان سینه یکی از مهم‌ترین و شایعترین بیماری‌ها در میان زنان ایرانی به شمار می‌آید و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بیماری در سال‌های اخیر به بیماری شماره یک برای زنان در ایران تبدیل شده است.

دکتر علی متولیزاده اردکانی، متخصص ژنتیک و مدیر گروه غدد تولید مثل در پژوهشگاه ابن سینا در دانشگاه شهید بهشتی تهران، با اشاره به این موضوع که هنوز دلایل و عوامل افزایش این بیماری در زنان مشخص نشده است، به رادیو فردا گفته است: «یکی از عوامل موثر در ایجاد سرطان، ژنتیک یا ارثی بودن مسئله است. حدس و فرضیاتی وجود دارد مبنی بر این که عوامل محیطی به خصوص آلودگی محیط زیست یا عوامل تغذیه ای ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد، چون جدا کردن این عوامل امکان پذیر نیست. در این زمینه باید با تعداد مناسب بیماران در طیف سنین مختلف و بررسی علمی این عوامل، طرح های تحقیقاتی انجام گیرد. »

در این میان رئیس بیمارستان امام خمینی در تهران اعلام کرده است، سالانه ۷۰۰۰ مورد جدید به میزان مبتلایان سرطان پستان اضافه می‌شود. او گفته است در حال حاضر دست کم ۴۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه در ایران وجود دارد.

دکتر اردکانی، پژوهشگر در زمینه سرطان پستان، با بیان این که این امر به معنی لزوم توجه بیشتر به افزایش سرطان پستان در میان زنان است، افزوده است: «این بیماری شایع ترین بیماری میان زنان است و زنان جوان تری مراجعه می کنند که مبتلا به سرطان پستان هستند. همین دو عامل باید ما را به فکر بیندازد که روی مسئله سرطان پستان میان زنان ایرانی بیشتر کار شده و طرح های تحقیقاتی جدی تری دنبال شود و بودجه های تحقیقاتی به این موضوع اختصاص داده شود. این مسئله زنگ خطری برای جامعه ما است و ما باید بیشتر به این موضوع توجه کنیم.»

بر اساس آخرین گزارش ها و آمار وزارت بهداشت، سن ابتلا به بیماری سرطان پستان در میان زنان ایرانی بسیار پایین آمده است، به گونه‌ای که در چند سال اخیر جوانان بیشتر از میانسالان به این بیماری مبتلا می شوند.

دکتر متولی زاده اردکانی با تاکید بر این موضوع که دست کم ۱۰ سال سن ابتلا به این بیماری پایین آمده، می‌گوید: «طبق گزارش‌های موجود تقریباً سن زنانی که مبتلا به سرطان پستان شده‌اند، حدود هفت تا ۱۰ سال پایین آمده است. یعنی از رده سنی۴۰ به رده سنی ۳۰ رسیده است.»

به گفته کارشناسان همه توده‌های پستان بیماران مبتلا به این بیماری سرطانی نیستند. به طوری که در برخی موارد، درمان سرطان پستان به مرحله برداشتن آن نمی رسد و در همان مراحل اولیه، بیمار با درمان های جدید شانس بهبودی بیشتری دارد.

دکتر اردکانی از انجام تحقیقات تازه‌ای خبر داده است، که می‌تواند در مراحل اولیه شناخت این بیماری در ایران مفید باشد. وی در این زمینه می‌گوید: «یکی از طرح‌های مشترک بین پژوهشگاه ابن سینای دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات سرطان پستان در دانشگاه تهران، طرحی بود تحت عنوان "بررسی پروتئوم پستان در جمعیت زنان ایرانی مبتلا به سرطان پستان مهاجم". هدف این بود که برای شروع در مورد وضعیت پروتئینی و تغییرات آن در سلول های زنان مبتلا به سرطان تحقیق کنیم و آن را با وضعیت نرمال مقایسه کنیم تا ببینیم که چه تغییراتی در این سطح انجام می شود بین زنانی که مبتلا به سرطان مهاجم هستند و در این افراد سرطان رشد می کند و افرادی که غیرمهاجم هستند. این یکی از طرح هایی است که ما فکر می کنیم می تواند کمک کند تا تغییرات اولیه ای که در سرطان پستان ایجاد می شود چه در بافت و چه در خون این افراد مطالعه کنیم. اکنون در سطح دنیا هم بیشتر روی پیشگیری و تشخیص زودرس کار می کنند چون اگر سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود، بیش از ۹۰ درصد آنها را می توان درمان کرد. »

با این حال آمار یک سال و نیم پیش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمایانگر آن است که هر سال بر تعداد مبتلایان به سرطان سینه در میان زنان در شهرها و استان های مختلف افزوده می شود. با توجه به امکاناتی که در این زمینه برای محققان وجود دارد، بعضی از آنها معتقدند تا رسیدن به مرحله پیشگیری کامل راه زیادی در پیش است.
XS
SM
MD
LG