لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

رحیم‌مشایی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه شد


نمایندگی ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه، نهمین مسئولیت رحیم‌مشایی در دولت دهم است.
نمایندگی ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه، نهمین مسئولیت رحیم‌مشایی در دولت دهم است.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران، در حکم تازه ای که به اسنفدیار رحیم مشایی، رییس دفتر خود داده است وی را به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری در امور خاورمیانه منصوب کرد.

رییس دولت دهم در حکم انتصاب آقای رحیم مشایی، با استناد به اصل ۱۲۷ قانون اساسی، دلیل برگزیدن وی برای این سمت را «تعهد، دانش، شایستگی‌ها و تجارب مفید» او عنوان کرده‌است.

اصل ۱۲۷ قانون اساسی می‌نویسد: «رئیس‏ جمهور می‏ تواند در موارد خاص‏، بر حسب‏ ضرورت‏ با تصویب‏ هیات‏ وزیران‏، نماینده‏، یا نمایندگان‏ ویژه‏ با اختیارات‏ مشخص‏ تعیین‏ نماید. در این‏ موارد تصمیمات‏ نماینده‏ یا نمایندگان‏ مذکور در حکم‏ تصمیمات‏ رئیس‏ جمهور و هیات‏ وزیران‏ خواهد بود.»

محمود احمدی‌نژاد در حکم خود چارچوب وظایف آقای مشایی را «ناکام کردن سلطه‌گران در نابودی استعدادها و چپاول ثروت‌های مادی و معنوی خاورمیانه» تعریف کرده‌است.

در این حکم، «اتخاذ تدابیر هدفمند و هوشمندانه» برای «ناکام گذاشتن قدرت‌های سلطه‌گر که به فکر تسلط مستقیم و غیرمستقیم بر این منطقه از طریق ترفندهای به ظاهر پیچیده تبلیغاتی و تحرکات نظامی» و در «تلاش گسترده برای حفظ موقعیت و موجودیت رژیم صهیونیستی» هستند از دیگر وظایف این سمت تعریف شده‌است.

بنا بر احکام جدید صادره از سوی محمود احمدی نژاد، حمید بقایی نیز به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا، محمدمهدی آخوندزاده به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور دریای خزر و ابوالفضل زهره‌وند به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان منصوب شده اند.

رتبه نخست در چندشغله بودن

پست جدید اسفندیار رحیم مشایی به فهرستی از مناصب دیگر وی از جمله ریاست کمیسیون فرهنگی دولت، جانشینی رئیس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، عضویت کمیسیون اقتصادی دولت، دبیری کمیسیون فرهنگی دولت، و ریاست شورای هماهنگی مناطق آزاد اضافه می‌شود.

نمایندگی ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه، نهمین مسئولیت رحیم‌مشایی در دولت دهم است. وی پس از آغاز به کار دولت دهم با احراز بیش از ۱۷ مقام و منصب دولتی و غیر دولتی از نظر تعداد سمت‌ها ار غلامحسین الهام، مشاور حقوقی محمود احمدی‌نژاد پیشی گرفت.

اسفندیار رحیم مشایی در دولت نهم سمت ریاست سازمان گردشگری و معاونت رئیس جمهوری را بر عهده داشت و پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و پیش از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان «معاون اول» انتخاب شد؛ با این حال، معاون اولی وی چند روزی طول نکشید و در پی مخالفت رهبر جمهوری اسلامی وی از سمت خود استعفا داد و محمود احمدی‌نژاد این بار وی را به عنوان ریاست دفتر خود انتخاب کرد.

اظهارات اخیر آقای مشایی در مراسم پایانی گردهمایی ایرانیان مقیم خارج از کشور در تهران روز ۱۴ مردادماه بار دیگر تنش‌هایی میان او و بخش بزرگی از جناح اصول‌گرا ایجاد کرد.

وی در این مراسم گفته بود: جمهوری اسلامی باید از این پس «مکتب ایران» را به دنیا معرفی کند و «اگر ایرانیان نبودند، اسلام در توهم ناشی از ناسیونالیسم عربی مدفون می‌شد».

این اظهارت باعث واکنش‌های تند گروه‌های اصول‌گرا و حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد شد ولی آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت که «حساسیتی که روی مشایی وجود دارد غیر عادی است؛ من به او اعتماد کامل دارم.»
XS
SM
MD
LG