لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

بایدن: ایران برای اثرگذاری بر انتخابات عراق ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرد


جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ضمن اشاره به این که «ایران ۱۰۰ میلیون دلار برای تأثیر گذاشتن بر انتخابات اخیر پارلمانی عراق هزینه کرده ‌است» چنین اظهار نظر کرد که جمهوری اسلامی در این کار «کاملاً شکست خورده ‌است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بایدن همچنین اظهار داشت که «در مورد مسئله نفوذ ایران در عراق اغراق شده‌است».

وی که در جمع شماری از نظامیان بازنشسته آمریکایی در ایالت ایندیانای این کشور سخن می‌گفت با اشاره به انتخابات ماه مارس (اسفندماه) در عراق اظهار داشت که «دولت ایران برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات و عوض کردن نظر مردم عراق ۱۰۰ میلیون دلار خرج کرد و به‌کلی شکست خورد.»

وی افزود: «دلیلش این است که سیاست و ملی‌گرایی در عراق گسترش پیدا کرده. مردم عراق به کاندیداهای دلخواه خود رأی دادند و هیچ‌یک از آن‌ها، هیچ‌یک از آن‌ها، تکرار می‌کنم، هیچ‌کدام از آن‌ها از کاندیداهای مورد علاقه ایران نبودند.»

اظهارات آقای بایدن در مورد هزینه «۱۰۰ میلیون دلاری» ایران برای اثرگذاری در سیاست داخلی عراق در حالی بیان می‌شود که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در ایران، نیز در ششم مردادماه آمریکا را متهم کرد که «یک میلیارد دلار» به رهبران معترضان ایران کمک کرده و گفته «اگر توانستید نظام را منقرض کنید، پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می‌دهیم».

رهبران معترضان در ایران این اتهامات را رد کردند و خواستار آن شدند که آقای جنتی مدارک خود از این اتهام را ارائه کند.

در زمینه نقش ایران در عراق، مقام‌های آمریکایی و برخی از قانون‌گذاران کنگره ایالات متحده پیش از این بارها ابراز نگرانی کرده‌اند. اما حکومت ایران همواره حمایت از گروه‌های خشونت‌طلب در عراق یا دخالت در سیاست داخلی این کشور را تکذیب کرده ‌است.

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، برخی از سیاستمداران سنی عراق می‌گویند که رد صلاحیت ۵۰۰ نامزد انتخاباتی که اکثر آن‌ها سنی بودند به اتهام ارتباط با حزب بعث تحت نفوذ ایران صورت گرفت.

ژنرال ری اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، نیز روز ۳۱ تیر گفت که جمهوری اسلامی «در حال حاضر با سه گروه عمده افراط‌گرای شیعی یعنی گروه‌های کتائب حزب‌الله، اعضای عصائب اهل‌الحق و لشکر روز موعود همکاری دارد».

رسانه‌های عربی و شماری از مسئولان عراقی نیز در هفته‌های اخیر از فشار جمهوری اسلامی بر دو ائتلاف شیعه دولت قانون و ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم برای توافق و تشکیل دولت جدید عراق سخن گفته‌اند، جریانی که به گفته آن‌ها باعث تاخیر در تشکیل دولت جدید عراق شده ‌است.

با این وجود، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در ادامه سخنانش نفود ایران در عراق را در سطح «حداقل» دانست و از برنامه کاهش نیروهای نظامی آمریکا در عراق دفاع کرد.

«عناصر نامطلوب» برای ایران

به گفته آقای بایدن، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، و رقیب او ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین این کشور، هر دو از سوی مقامات ایرانی به عنوان «عنصر نامطلوب» شناخته می‌شوند.

در ماه مارس، ائتلاف العراقیه، به رهبری ایاد علاوی، که مجموعه‌ای از نیروهای سکولار شیعه به همراه سنی‌هاست، توانست بیشترین کرسی‌های انتخابات پارلمانی این کشور را به‌دست آورد.

با این‌حال هم‌اینک با گذشت بیش از پنج ماه از انتخابات سراسری در عراق، ایاد علاوی اعلام کرده‌است که گفت‌وگوهای خود با «ائتلاف حکومت قانون» به رهبری نوری المالکی را به دلیل «دیدگاه‌های فرقه‌گرایانه» به حال تعلیق در آورده ‌است.

با وجود این، معاون رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت که کشور عراق «در مسیر ثبات سیاسی قرار دارد».

وی در این مورد افزود: «این روند گاه می‌تواند مأیوس‌کننده باشد و فراز و نشیب‌هایی در آن وجود دارد، اما من اینجا آمده‌ام تا به شما بگویم اطمینان کامل دارم که عراق دولت متحد ملی تشکیل خواهد داد و این دولت خواهد توانست در کشور ایجاد ثبات کند.»

جو بایدن که از سوی باراک اوباما مأمور است بر اوضاع عراق نظارت داشته باشد از زمان ریاست جمهوری جورج بوش ۱۳ بار به عراق سفر کرده‌ است. وی در ادامه نطق خود از مقام‌های عراقی خواست تا دولتی «منطبق با اراده مردم» تشکیل دهند.

آخرین یگان ارتش آمریکا هفته گذشته از عراق خارج شد و با این کار حضور نیروهای آمریکایی در عراق از یکم ماه سپتامبر به ۵۰ هزار نفر «مشاور و کمک‌کننده» کاهش می‌یابد.

محافل گوناگون سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند که با خروج نظامیان آمریکایی از عراق ایران سعی کند خلاء ایجادشده را پر کند.

در همین حال مقام‌های جمهوری اسلامی بارها هرگونه دخالت در امور داخلی عراق را رد کرده و همواره حضور نظامی آمریکا را علت اصلی بی‌ثباتی عراق دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG