لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

نماینده احمدی‌نژاد : سخنانم درباره ترکیه و ارمنستان درست منعکس نشده است


نماينده ويژه محمود احمدی‌نژاد در امور آسيا، در خصوص سخنانش در مورد رويدادهای سال ۱۹۱۵ ميلادی در امپراطوری عثمانی که واکنش شديد وزير خارجه و مطبوعات آن کشور را به دنبال داشت، گفت که اظهاراتش به خوبی و درستی منعکس نشده است.

پیشتر،‌ خبرگزاری دولتی ايرنا گزارش داده بود که حميد بقايی از «نسل‌کشی ارامنه» توسط امپراطوری عثمانی در سال ۱۹۱۵ سخن گفته است.

سخنان بحث‌برانگيز نماينده ويژه رئيس جمهوری اسلامی ايران، نخستين سخنان رسمی وی از زمان انتصاب به اين سمت بوده است.

در ارتباط با اين سخنان، شبکه‌ تلويزيونی «ان تی وی» ترکيه عنوان کرد که حميد بقايی گفته است که ارامنه از سوی ترک‌ها به صورت دسته‌جمعی کشته‌ شده‌اند.

اما حميد بقايی به خبرگزاری فارس گفت: «در سخنرانی همايش "ايران؛ پل پيروزی" به صورت گذرا به موضوع مناقشات بين دو کشور عثمانی و ارمنستان بدون هيچ تحليل و اظهار نظر خاصی اشاره شد.»

او افزود: «به طور نمونه، برای پيگيری‌های ايران درباره خسارات جنگ جهانی دوم به مباحث بين ترکيه و ارمنستان به ‌رغم گذشت بيش از يک قرن اشاره شد.»

نماينده ويژه احمدی نژاد در امور آسيا در مصاحبه‌اش با خبرگزاری فارس، برخی از سايت‌های سياسی را متهم کرد که سعی می‌کنند آب را گل‌آلود کنند.

اين در حاليست که منبع رسانه‌ها و وزارت خارجه ترکيه، گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا بوده است که تحت نظر دولت قرار دارد.

البته حميد بقايی با اشاره به اينکه «گاهی اوقات مطالبی که حتی از سوی وزرای خارجه کشورها منتشر می‌شود به اشتباه منعکس می‌شود» افزود: «اين کاملاً عادی است و با ارائه توضيحات، مسئله حل می‌شود.»

روز جمعه احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه، با اعلام اينکه از توضيحات همتای ايرانی خود در مورد سخنان حميد بقايی قانع نشده است، گفته بود که در انتظار توضيحات او خواهد ماند.


بر اساس گزارش روزنامه حریت، منوچهر متکی در مکالمه تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود گفته است که همايشی که حميد بقايی در آن سخنرانی کرده، توسط اسفنديار رحيم مشايی، رئيس دفتر رئيس جمهور، برگزار شده است و مربوط به جنگ جهانی دوم بوده، نه جنگ جهانی اول.

برپایه این گزارش وزير خارجه ايران همچنين گفته است که در موضع تهران در قبال حوادث سال ۱۹۱۵ تغييری حاصل نشده است.

در همين حال، خبرگزاری فارس روز شنبه در گزارشی به نقل از رسانه‌های ترکيه نوشت که رئيس‌جمهور ارمنستان سخنان حميد بقايی را به عنوان يک سند ديپلماتيک و رسمی از مقامات ايرانی به سازمان ملل و سازما‌ن‌های مربوطه ارسال کرده و به اين دليل از حميد بقايی تشکر کرده است.

اين خبرگزاری نزديک به دولت محمود احمدی‌نژاد، از مسئولان خواست «در اظهارات خود دقت بيشتری داشته باشند».

روزنامه تهران امروز، روزنامه اصولگرای نزديک به شهردار تهران، نيز در گزارشی نوشت اين موضوع نشان داد که ديپلماسی عرصه ظريفی است که ديپلمات های نکته‌بين و محتاط می‌خواهد.

اين روزنامه اشاره کرد که سخنان تحريک‌آميز می‌تواند مخالفان تقويت روابط آنکارا با تهران را درعرصه داخلی ترکيه تقويت کند.

دولت عثمانی در خلال سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸ شماری از ارامنه را بازداشت يا اعدام کرد و علاوه بر آن بسياری از آنان را مجبور به کوچ کرد که در جريان اين تبعيد اجباری نيز شمار زيادی جان خود را از دست دادند. ترکيه می‌گويد اين قربانيان در جريان درگيری‌های جنگ داخلی کشته شده‌اند، و آن را «نسل‌کشی» نمی‌داند، اما سازمان ملل متحد و بيش از ۲۰ کشور اين واقعه را به عنوان «نسل‌کشی» پذيرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG